Artikel Aktuell Produktion Nummer 2/2021. Gabriella Mellergårdh
Avancerade fräsjobb, komplexa fixturer och mätuppdrag är vardag hos APM i Värnamo. Liksom de flesta underleverantörer till bilindustrin har man ett tufft år bakom sig – men nu har det vänt uppåt igen.
– En av de stora europeiska biltillverkarna har uppvaktat oss. Vi har en lång relation bakåt och nu har vi fått beställningar fräsjobb där vi tar fram detaljer och formar för utvecklingen av morgondagens bilar, säger vd Peter Sandén.
Fåstyck, komplexa former och fem-axlig bearbetning
Vissa av dessa fräsjobb kan vara förhållandevis komplexa, såsom framtagning av detaljer till sk sampassningsmoduler, eller som exempel, en uppsättning dörrmoduler till en hel bil.
– Den här typen av fräsning kan inte göras av vem som helst, men har man som vi gjort det några gånger så vet man hur man ska tackla det. Och det är spännande att få vara med på resan till framtidens bilar, säger Peter.
APM:s fräskapacitet bygger på flera 5-axliga CNC-fräsar med bearbetningsområde 800-3000 mm och med möjligheter att hantera material som plast, aluminium och stål. Senaste tillskottet i maskinparken är en Famu Active 2000 5-axlig bäddfräs.
– Den köpte vi mitt under coronakrisen eftersom vi kände att vi behövde förnya oss. Maskinen är också väl anpassad för att fräsa i stål, säger Peter.
Kontrollfixturer skickas över hela världen
Fräsning till trots så är det förmodligen kontrollfixturer som många förknippar med APM. Här har man sedan många år tillbaka en stark position, inte minst som leverantör till bilindustrin och dess underleverantörer. APM’s största marknad förutom Sverige är i Polen, Irland och England.
Fixturerna används oftast till att kontrollera plåt- och plastdetaljer, men också glasdetaljer och påhängsdetaljer såsom takrelingar och dekorlister.
– Vi har gjort fixturer till detaljer som i slutändan hamnar hos de flesta biltillverkare i Europa; Audi, Porsche och Rolls Royce för att nämna några. Vi har även tillverkat fixturer som idag används för att kontrollera plåtdetaljer till BMW och Daimler hos tillverkare i Mexiko och vindrutor till lastbilar i Brasilien, säger Peter.
Fixturerna tillverkas i materialen honeycomb och plast, aluminium eller stål, allt efter kundens behov. Och även om tyngdpunkten ligger på komplexa kontrollfixturer så tillverkar man också enklare lösningar, som Stop/Gå-tolkar och fixturer för kontroll av flush/spel.
– Det är viktigt att påpeka, och vi ser gärna att vi får fler kunder med behov av den typen av fixturer, säger Peter.
Stor kapacitet för mätuppdrag
Även CMM-fixturer för mätmaskiner produceras hos APM – och slutverifiering av fixturer och frästa produkter görs i mätlabbet som har så pass stor kapacitet att man också tar sig an externa mätuppdrag. I tre stora portalmaskiner kan man ta emot detaljer upp emot 2600×1500. Kombinationen av fixtur- och mätuppdrag har visat sig särskilt lyckad.
– Vi har på senare tid haft två stora uppdrag med tillverkning av kontrollfixturer för detaljer till stötfångare där det även ingått att mäta detaljera i olika stadier genom hela utvecklingsprocessen, berättar Peter.
Att yttre faktorer som coronapandemi och Brexit krånglar till vardagen sticker han inte under stolen med.
– Men vi har kunskapen, kompetensen och relationen till kunder som i de allra flesta fall ger oss ett gott omdöme. Och vi har fått in nya kunder under det senaste året som vi tror mycket på.
För mer information: APM