Snabb utveckling inom fordonsindustrin ökar möjligheter

jul 4, 2019 | Maskin

Fordonsbranschens blixtsnabba utveckling kan bli ett stort bekymmer för många leverantörer. Eller inte! 

– Spelas korten rätt har de svenska leverantörerna till fordonsbranschen alla möjligheter att bli vinnare, säger Peter Bryntesson, senior rådgivare på branschorganisationen FKG, Fordonskomponentgruppen. 

Bryntesson är positiv och använder ofta ordet ”möjligheter” när han beskriver fordonsindustrins extremt snabba förändring, där allt verkar hända på en och samma gång. ”Alla” jobbar för högtryck med att utveckla elektrifierade fordon och inom bara några år har vi självkörande bilar på vägarna. Uppkopplade och intelligenta fordon är en självklarhet och för Volvo, Volkswagen och alla andra varumärken handlar det inte längre bara om att tillverka bilar. Nu skapar man mobilitet, vilket i sin tur kommer att påverka ägarformen exempelvis. 

Mitt i denna utveckling och snabba förändring finns 100-tals svenska leverantörer till fordonsindustrin som självklart undrar om framtiden. 

– Förutsättningarna förändras och det går snabbt. Därför har FKG dragit i gång ett projekt där vi har fokus på konsekvenserna av elektrifieringen, eller snarare möjligheterna. Med hjälp av RISE driver vi ett projekt för att så snabbt som möjligt identifiera 70 nya artiklar som blir en effekt av elektrifieringen, berättar Peter

När den klassiska förbränningsmotorn ersätts av en elmotor byts inte bara energikälla ut, utan samtidigt ritas stora delar av leverantörskartan om. För att bygga en dieselmotor krävs cirka 700 komponenter, medan elmotorn består av 50 artiklar. 

Den som i dag levererar exempelvis turborör eller andra specifika artiklar till förbränningsmotorer måste inse att förutsättningarna ser annorlunda ut inom bara några år. 

– Intresset för det här projektet är mycket stort bland våra medlemmar. Vi har medlemmar som har hälften eller mer av sin omsättning kopplat till förbränningsmotorer. Dessa företag måste självklart agera. 

En superintressant hållplats blir Elmia Subcontractor, 12–15 november, i Jönköping. Där kommer FKG att presentera de 70 nya artiklarna kopplade till bilar med eldrift. 

– Vi kommer att vara väldigt konkreta och om allt går som vi tänker oss visar vi visuellt upp 70 artiklar. Vi vet att intresset är stort för projektet bland våra medlemmar och genom att vara med på Elmia Subcontractor är syftet att även nå företag som i dag inte är leverantörer till fordonsindustrin men som är potentiella för framtiden. 

Tidtabellerna för transformeringen från förbränningsmotorer till elmotor är väldigt snabb. I stort sett alla biltillverkare pratar om att de redan inom fem år har ställt om till elbilsproduktion – helt eller delvis. Är det verkligen möjligt att det sker så snabbt? 

– Ja, av den anledningen att det är vi konsumenter som driver utvecklingen. Det är inte biltillverkarna som önskar den här snabba omställningen. Marknaden kräver el- och hybriddrift och fort ska det gå. 

– Jag är övertygad om att omställningen kommer precis så snabbt som branschen säger. Kanske ännu tidigare. 

Vad är ditt tips för den som vill vara leverantör till fordonsindustrin i framtiden? 

– Först och främst måste man förstå att vi inte kommer att bygga framtidens fordon så som vi gjort de senaste hundra åren. Vi måste tänka nya funktioner och egenskaper. Jag tror det blir oerhört viktigt att få in kompetens från andra branscher. Det kanske är från spel- eller flygindustrin vi hittar den nya kompetensen? 

Peter Bryntesson menar att svenska leverantörer till fordonsindustrin på många sätt ligger väl till. Svenska leverantörer är generellt innovativa och duktiga på att samarbeta. 

– I Tyskland uppfanns MP3-formatet men det var svenskar som skapade Spotify. Om vi spelar våra kort rätt har vi bra förutsättningar att hävda oss väl i framtiden. Vi ligger långt framme när det gäller innovationsförmåga kopplat till elektrifiering och digitalisering jämfört med många konkurrenter ute i Europa. 

– Det var ingen tillfällighet att Stefan Löfven och Angela Merkel träffades och skakade hand på världens största industrimässa i Hannover i april. Tyskarna är intresserade av att samarbeta. 

I projektet är fokus att identifiera och visa framtidens komponenter kopplat till morgondagens elbilar. Har ni funderat på alla leverantörer som inte kan ställa om, rimligen borde de vara intressanta för många andra branscher? 

– Den som är leverantör till en fordonstillverkare är med automatik duktig och driven i alla delar. Jag tror att det finns goda möjligheter för dem att skapa nya affärer i andra branscher, säger Peter Bryntesson

Fotnot: Det officiella namnet på projektet är Industrins omställning: Utmaningar och möjligheter för komponentleverantörer genom elektrifiering av fordon. 

Maskiner, IoT och ett nytt affärsområde
Nya, ännu effektivare automatiska svarvar, ökad effektivitet och produktivitet tack vare iXworlds molnplattform och helt nya produkter för additiv tillverkning i metall...
0-100 på 1 sekund med 1000 hk – framtiden inom rallycross skapas i Sverige
Det kan vara världens snabbaste elbil – och den är utvecklad och byggd i Nynäshamn. Andreas Eriksson och Olsberg MSE vet vad som krävs för att lyckas fossilfritt inom...
Uddevalla Precisionsindustri AB investerar i ny Axile G8 Gantry 5-Axlig fräsmaskin.
UPI AB i Uddevalla är ett högteknologiskt företag med lång erfarenhet inom skärande bearbetning. UPI`s styrka är legotillverkning med extremt noggranna toleranser. Med...
MaskinFransson ny agent för Starrag Heckert
Sedan den 21 september är MaskinFransson ny agent för Starrag Heckert Starrag GmbH i Chemnitz kan se tillbaka på en tradition i över 100 år som tillverkare av...
Produktivitet, lönsamhet och miljöfokus för Mazak på EMO 2021
Yamazaki Mazak kommer till årets EMO med 12 maskiner utrustade med en rad olika automatiserings- och tekniklösningar som alla levererar de tre viktigaste...
Sandvik Coromant lanserar CoroPlus®-programmet för produktivitetsförbättring
För att uppfylla alla olika krav som finns på industriell produktivitet har Sandvik Coromant lanserat CoroPlus® PIP-programmet (program för produktivitetsförbättring),...
Edströms Maskin anställer säljare i norr och söder
Med ambitionen att arbeta mer omfattande i Sverige har Edströms Maskin nu rekryterat två nya stjärnskott, för att komma närmare kunderna i stora delar av landet. De nya...
Carlstad Machinetools säljer en 8 meter lång bäddfräs till Lyckes Produktionsverktyg AB.
Maskinen heter Correa Norma L80 och levereras med fem års garanti. Den är utrustad med Heidenhain 640, trådlös handratt HR550, autoindexerande huvud, verktygsväxlare 60...
Soraluce avslöjar framtiden för bearbetningslösningar, #MadeForYOU på EMO
Soraluce kommer att presentera sitt #MadeForYOU klientorienterade tillvägagångssätt och presentera sin ledande generation av bearbetningslösningar, tillsammans med de...
Rottne Industri storsatsar – investerar 40 miljoner kronor för att växa
Skogsmaskinsföretaget Rottne Industri AB gör sin största satsning någonsin. Företaget investerar nu 40 miljoner kronor i två nya bäddfräsar och en ny industrihall på...
Bra start för nystartade företaget
-FC Maskin sålde ytterligare en trådgnist denna gång till Zenjo Verktygsteknik AB investerade till sitt verktygsmakeri, säger ägare Fredrik Claesson. Zenjo har valt att...
Europapremiär av Okuma MB-80V
Okuma kommer presentera ännu en premiär vid EMO Milano 2021: en live presentation av den innovativa MB-80V-maskinen. Under utställningstemat ”Feel the Magic of Okuma”...
Bearbetningsmetoden PrimeTurning™ implementeras i Siemens NX-programvara
Sandvik Coromant, ledaren inom bearbetningslösningar, har offentliggjort sitt senaste samarbete med Siemens Digital Industries Software, där deras PrimeTurning™-teknik...
Duroc Machine Tool utökar
Håkan Conradsson började 1 maj som maskinsäljare i distrikt väst, Västra Götaland. -Med sina 25 års erfarenhet ifrån branschen som, service/ applikationsingenjörinom...
Flyttar fram positionerna för vad som är görbart
Cemec Intelligente Mechanik GmbH övertygar även de mest krävande kunderna med sin highend-utveckling och -produktion, nämligen flyg- och rymdbranschen. Genom att...
NSK minskar verktygsmaskinens kvadrantfel under cirkulär interpolering
Förekomsten av kvadrantfel i verktygsmaskiner under cirkulära interpoleringsrutiner är ett vanligt problem. Tack vare en innovation från NSK är det möjligt att mildra...
Världspremiär i Okumas monter under EMO Milano 2021
Okuma Europe GmbH, europeisk representant för den internationellt kända CNC-maskintillverkaren, har bekräftat att de kommer att delta i EMO Milano 2021....
Laholm CNC rustar sig för framtiden!
Ännu en Mazak maskin på väg in på företaget. Under våren har de investerat i två nya Mazak maskiner för att vara i framkant och möta marknadens behov Bild från vänster,...
Entreprenörskap + innovation = ”made in Sweden” – på riktigt!
Artikel Aktuell Produktion nummer 4/2021 Skriven av Tord Käck Hur många av er läsare visste att vi har en världskänd tillverkare av flugfiskerullar i Sverige? Allt...
”Produktivitet genom tillgänglighet och kapade cykeltider”
Artikel Aktuell Produktion nummer 4/2021 Skriven av Gabriella Mellergårdh När AGES Värnamo bestämde sig för att effektivisera produktionen investerade man i tre...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör