Snabb utveckling inom fordonsindustrin ökar möjligheter

jul 4, 2019 | Maskin

Fordonsbranschens blixtsnabba utveckling kan bli ett stort bekymmer för många leverantörer. Eller inte! 

– Spelas korten rätt har de svenska leverantörerna till fordonsbranschen alla möjligheter att bli vinnare, säger Peter Bryntesson, senior rådgivare på branschorganisationen FKG, Fordonskomponentgruppen. 

Bryntesson är positiv och använder ofta ordet ”möjligheter” när han beskriver fordonsindustrins extremt snabba förändring, där allt verkar hända på en och samma gång. ”Alla” jobbar för högtryck med att utveckla elektrifierade fordon och inom bara några år har vi självkörande bilar på vägarna. Uppkopplade och intelligenta fordon är en självklarhet och för Volvo, Volkswagen och alla andra varumärken handlar det inte längre bara om att tillverka bilar. Nu skapar man mobilitet, vilket i sin tur kommer att påverka ägarformen exempelvis. 

Mitt i denna utveckling och snabba förändring finns 100-tals svenska leverantörer till fordonsindustrin som självklart undrar om framtiden. 

– Förutsättningarna förändras och det går snabbt. Därför har FKG dragit i gång ett projekt där vi har fokus på konsekvenserna av elektrifieringen, eller snarare möjligheterna. Med hjälp av RISE driver vi ett projekt för att så snabbt som möjligt identifiera 70 nya artiklar som blir en effekt av elektrifieringen, berättar Peter

När den klassiska förbränningsmotorn ersätts av en elmotor byts inte bara energikälla ut, utan samtidigt ritas stora delar av leverantörskartan om. För att bygga en dieselmotor krävs cirka 700 komponenter, medan elmotorn består av 50 artiklar. 

Den som i dag levererar exempelvis turborör eller andra specifika artiklar till förbränningsmotorer måste inse att förutsättningarna ser annorlunda ut inom bara några år. 

– Intresset för det här projektet är mycket stort bland våra medlemmar. Vi har medlemmar som har hälften eller mer av sin omsättning kopplat till förbränningsmotorer. Dessa företag måste självklart agera. 

En superintressant hållplats blir Elmia Subcontractor, 12–15 november, i Jönköping. Där kommer FKG att presentera de 70 nya artiklarna kopplade till bilar med eldrift. 

– Vi kommer att vara väldigt konkreta och om allt går som vi tänker oss visar vi visuellt upp 70 artiklar. Vi vet att intresset är stort för projektet bland våra medlemmar och genom att vara med på Elmia Subcontractor är syftet att även nå företag som i dag inte är leverantörer till fordonsindustrin men som är potentiella för framtiden. 

Tidtabellerna för transformeringen från förbränningsmotorer till elmotor är väldigt snabb. I stort sett alla biltillverkare pratar om att de redan inom fem år har ställt om till elbilsproduktion – helt eller delvis. Är det verkligen möjligt att det sker så snabbt? 

– Ja, av den anledningen att det är vi konsumenter som driver utvecklingen. Det är inte biltillverkarna som önskar den här snabba omställningen. Marknaden kräver el- och hybriddrift och fort ska det gå. 

– Jag är övertygad om att omställningen kommer precis så snabbt som branschen säger. Kanske ännu tidigare. 

Vad är ditt tips för den som vill vara leverantör till fordonsindustrin i framtiden? 

– Först och främst måste man förstå att vi inte kommer att bygga framtidens fordon så som vi gjort de senaste hundra åren. Vi måste tänka nya funktioner och egenskaper. Jag tror det blir oerhört viktigt att få in kompetens från andra branscher. Det kanske är från spel- eller flygindustrin vi hittar den nya kompetensen? 

Peter Bryntesson menar att svenska leverantörer till fordonsindustrin på många sätt ligger väl till. Svenska leverantörer är generellt innovativa och duktiga på att samarbeta. 

– I Tyskland uppfanns MP3-formatet men det var svenskar som skapade Spotify. Om vi spelar våra kort rätt har vi bra förutsättningar att hävda oss väl i framtiden. Vi ligger långt framme när det gäller innovationsförmåga kopplat till elektrifiering och digitalisering jämfört med många konkurrenter ute i Europa. 

– Det var ingen tillfällighet att Stefan Löfven och Angela Merkel träffades och skakade hand på världens största industrimässa i Hannover i april. Tyskarna är intresserade av att samarbeta. 

I projektet är fokus att identifiera och visa framtidens komponenter kopplat till morgondagens elbilar. Har ni funderat på alla leverantörer som inte kan ställa om, rimligen borde de vara intressanta för många andra branscher? 

– Den som är leverantör till en fordonstillverkare är med automatik duktig och driven i alla delar. Jag tror att det finns goda möjligheter för dem att skapa nya affärer i andra branscher, säger Peter Bryntesson

Fotnot: Det officiella namnet på projektet är Industrins omställning: Utmaningar och möjligheter för komponentleverantörer genom elektrifiering av fordon. 

Så kan Industri 4.0 förbättra arbetskulturen – och det ekonomiska resultat – hos tillverkarna
Big data och de industriella sakernas internet (IIoT) ger centraliserad och förenklad användning och åtkomst av data. Men kan sådan teknik dessutom förbättra...
Maskinkomponenter i Piteå, ännu en nöjd Edströms-kund!
I slutet av maj levererade Edströms en Lagun bäddfräs modell CM-8 till företaget Maskinkomponenter i Öjebyn nära Piteå. Trots att fräsen bara funnits i företagets...
Lanserar IoT-plattform för mätning av luftkvalitet i realtid
QleanAir har utvecklat en IoT-platform som hjälper företag att mäta, förstå och förbättra sin luftkvalitet. Nu lanseras QleanAir Connect som kopplar upp arbetsplatsens...
Service och support var avgörande i ALO Centers senaste investering
ALO Center i Mora’s resa började för mer än 80 år sedan. Kompetensen, teknikfokuset och engagemanget har gått i arv genom generationer i företaget vilket bidrar till...
Kan de små detaljerna vara avgörande?
Jag läste för en tid sen några kloka ord av Olof Röhlander som handlade om stenskott. Där stenskott var en metafor för det nödvändiga i att även ta tag i det som till...
DN Solutions, det nya namnet på Doosan Machine Tools
-I slutet av Maj var det adjö till varumärket "Doosan Machine Tool", och vi säger välkommen till "DN Solutions". Även fast namnet ändras, kommer du att upptäcka att...
Främmestadsverken vinner affärer för 34 miljoner under maj månad
Redan från start så har Främmestadsverkens mål varit att vara kundens mest leveranssäkra alternativ. Med maskinbearbetning och ytbehandling under samma tak klipps en...
Digitala tvillingar skapar helt nya möjligheter
Det kan gälla hela samhällen, städer, fabriker och allt där det finns någon form av processer och/eller flöden – det mesta går i dag att bygga upp i en virtuell värld,...
3nine Industries Air Monitoring System
Ta kontroll över luften i dina lokaler med 3nine Industries Air Monitoring System och var säker på att andas ren luft.  3nine Industries erbjuder ett unikt...
Masentia tar sina kunder till högre höjder
Obemannad drift i 72 timmar. Med 32 paletter och möjlighet till 330 verktyg. Masentia tar verkligen sina kunder till högre höjder med CNC-fräsen Matsuura MAM72 som...
Sverigepremiär för Okuma Armroid hos Stenbergs
En CNC-svarv med inbyggd robot. Som är fullt integrerad med maskinens styrsystem. Jodå, du läste helt rätt. Maskinen heter Okuma Armroid och visas för första gången i...
Maskinlansering på Elmia – Schaublin 642-Y hos Swedish Machine Tool Company
Nu finns Schaublin Machines representerade i Skandinavien. Schaublin är en schweizisk tillverkare av högprecisionsmaskiner och maskinsortiment består av konventionella...
Energioptimering genom smart finansiering kan spara tillverkningsindustrin miljarder
Tillverkningsföretag har tryck på sig från regelverk och aktieägare att minska koldioxidutsläppen och optimera sin energianvändning. En ny studie från Siemens Financial...
Världspremiär för Euromaskins EDS 900 gradmaskin
Under Elmia Verktygsmaskiner lanserar Euromaskin sin nya egenframtagna gradmaskin. EDS 900 erbjuder högflexibel gradning för alla typer av material och applikationer...
Digitala kunskapssessioner för optimerad funktion och produktivitet
Sandvik Coromant, har lanserat ett antal digitala kunskapssessioner för att hjälpa kunderna med applikationer där solida verktyg används. De tolv sessionerna tar upp...
Rivstart med tre maskiner på ett år
På mindre än ett år har Andreas Borg investerat i tre Hyundai WIA SE 2200 LSY, och tillhörande automationsutrusning. Borgs Bearbetning i Mariestad kan med råge...
Tänk utanför boxen – spara flera sekunder per detalj
Produktionen optimerades när cykeltiden kortades med flera sekunder. Den specialanpassade längdsvarven med tillhörande automationslösning blev så bra att kunden...
VT1000EX, Okumas nyutvecklade svarv för tuff bearbetning
Okuma introducerar nya VT1000EX på marknaden, en vertikal CNC-svarv som uppfyller noggranna kundkrav tack vare sin riktigt imponerande prestanda. Maskinmodellen...
Hållbar produktivitet med automatiserad skärvätskehantering
Wallenius Water Innovation lanserar FluidWorker 150 som erbjuder automatiserad mätning och justering av skärvätskans koncentration samt en kemikaliefri reduktion av...
Nya ägare satsar för framtiden
Strax före årsskiftet blev det klart att nya ägare kommer leda Mekanotjänst in i framtiden. Under 2022 väntar investeringar och rekrytering av fler medarbetare.  – Vi...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör