Snabb utveckling inom fordonsindustrin ökar möjligheter

jul 4, 2019 | Maskin

Fordonsbranschens blixtsnabba utveckling kan bli ett stort bekymmer för många leverantörer. Eller inte! 

– Spelas korten rätt har de svenska leverantörerna till fordonsbranschen alla möjligheter att bli vinnare, säger Peter Bryntesson, senior rådgivare på branschorganisationen FKG, Fordonskomponentgruppen. 

Bryntesson är positiv och använder ofta ordet ”möjligheter” när han beskriver fordonsindustrins extremt snabba förändring, där allt verkar hända på en och samma gång. ”Alla” jobbar för högtryck med att utveckla elektrifierade fordon och inom bara några år har vi självkörande bilar på vägarna. Uppkopplade och intelligenta fordon är en självklarhet och för Volvo, Volkswagen och alla andra varumärken handlar det inte längre bara om att tillverka bilar. Nu skapar man mobilitet, vilket i sin tur kommer att påverka ägarformen exempelvis. 

Mitt i denna utveckling och snabba förändring finns 100-tals svenska leverantörer till fordonsindustrin som självklart undrar om framtiden. 

– Förutsättningarna förändras och det går snabbt. Därför har FKG dragit i gång ett projekt där vi har fokus på konsekvenserna av elektrifieringen, eller snarare möjligheterna. Med hjälp av RISE driver vi ett projekt för att så snabbt som möjligt identifiera 70 nya artiklar som blir en effekt av elektrifieringen, berättar Peter

När den klassiska förbränningsmotorn ersätts av en elmotor byts inte bara energikälla ut, utan samtidigt ritas stora delar av leverantörskartan om. För att bygga en dieselmotor krävs cirka 700 komponenter, medan elmotorn består av 50 artiklar. 

Den som i dag levererar exempelvis turborör eller andra specifika artiklar till förbränningsmotorer måste inse att förutsättningarna ser annorlunda ut inom bara några år. 

– Intresset för det här projektet är mycket stort bland våra medlemmar. Vi har medlemmar som har hälften eller mer av sin omsättning kopplat till förbränningsmotorer. Dessa företag måste självklart agera. 

En superintressant hållplats blir Elmia Subcontractor, 12–15 november, i Jönköping. Där kommer FKG att presentera de 70 nya artiklarna kopplade till bilar med eldrift. 

– Vi kommer att vara väldigt konkreta och om allt går som vi tänker oss visar vi visuellt upp 70 artiklar. Vi vet att intresset är stort för projektet bland våra medlemmar och genom att vara med på Elmia Subcontractor är syftet att även nå företag som i dag inte är leverantörer till fordonsindustrin men som är potentiella för framtiden. 

Tidtabellerna för transformeringen från förbränningsmotorer till elmotor är väldigt snabb. I stort sett alla biltillverkare pratar om att de redan inom fem år har ställt om till elbilsproduktion – helt eller delvis. Är det verkligen möjligt att det sker så snabbt? 

– Ja, av den anledningen att det är vi konsumenter som driver utvecklingen. Det är inte biltillverkarna som önskar den här snabba omställningen. Marknaden kräver el- och hybriddrift och fort ska det gå. 

– Jag är övertygad om att omställningen kommer precis så snabbt som branschen säger. Kanske ännu tidigare. 

Vad är ditt tips för den som vill vara leverantör till fordonsindustrin i framtiden? 

– Först och främst måste man förstå att vi inte kommer att bygga framtidens fordon så som vi gjort de senaste hundra åren. Vi måste tänka nya funktioner och egenskaper. Jag tror det blir oerhört viktigt att få in kompetens från andra branscher. Det kanske är från spel- eller flygindustrin vi hittar den nya kompetensen? 

Peter Bryntesson menar att svenska leverantörer till fordonsindustrin på många sätt ligger väl till. Svenska leverantörer är generellt innovativa och duktiga på att samarbeta. 

– I Tyskland uppfanns MP3-formatet men det var svenskar som skapade Spotify. Om vi spelar våra kort rätt har vi bra förutsättningar att hävda oss väl i framtiden. Vi ligger långt framme när det gäller innovationsförmåga kopplat till elektrifiering och digitalisering jämfört med många konkurrenter ute i Europa. 

– Det var ingen tillfällighet att Stefan Löfven och Angela Merkel träffades och skakade hand på världens största industrimässa i Hannover i april. Tyskarna är intresserade av att samarbeta. 

I projektet är fokus att identifiera och visa framtidens komponenter kopplat till morgondagens elbilar. Har ni funderat på alla leverantörer som inte kan ställa om, rimligen borde de vara intressanta för många andra branscher? 

– Den som är leverantör till en fordonstillverkare är med automatik duktig och driven i alla delar. Jag tror att det finns goda möjligheter för dem att skapa nya affärer i andra branscher, säger Peter Bryntesson

Fotnot: Det officiella namnet på projektet är Industrins omställning: Utmaningar och möjligheter för komponentleverantörer genom elektrifiering av fordon. 

Mjukvarans tidevarv har börjat: Svänger du till vänster eller höger?
Den djupverkande mjukvarudrivna omvandlingen av bilindustrin borde vara en väckarklocka för tillverkningsindustrin. Inte minst behövs ett nytt förhållningssätt till...
HonTech AB får ny ägare
Euro Maskin AB har idag förvärvat HonTech AB med säte i Trollhättan. HonTech som är exklusiv återförsäljare av Sunnen heningsmaskiner, verktyg och...
Varför var gamla svarvar, fräsar och borrmaskiner gröna?
De gröna svarv-, fräs- och borrmaskinerna påminner om en svunnen tid. Det är numera sällsynt att stöta på dessa robusta maskiner som ofta saknar CNC-teknik. Från...
Från 30 minuter till över 24 timmars obemannad produktion
Spånhantering är för många ett svårlöst problem inom skärande bearbetning. Spånet kräver kontinuerlig tillsyn och kan lätt sätta stopp i produktionsflödet. Haveri av en...
Kapar CO2-utsläppen med 28 procent med ny svensk teknik
Wasabröds anläggning i Filipstad har lyckats med reptricket att höja produktiviteten och samtidigt drastiskt minska miljöpåverkan. Lösningen är svenskutvecklad teknik...
Yaskawa investerar i en bäddfräs
Carlstad Machinetools, en distributör av maskinverktyg, har nyligen genomfört en betydande affär genom att sälja en högkvalitativ bäddfräs från det välrenommerade...
Industrins behov i fokus när Örebro universitetet startar masterprogram i maskinteknik
Örebro universitet får medel från KK-stiftelsen för att starta ett nytt masterprogram i maskinteknik – i samarbete med tio industriföretag.– Det här är något som...
Framtidens lasermärkning nu i Sverige
Den senaste innovationen inom industriell lasermärkning, L-MOOV, har officiellt lanserats på den svenska marknaden genom ett exklusivt partnerskap mellan SIC Marking...
3D-printfarm tar sikte på serieproduktion
Inga verktygskostnader. Nästan obegränsade designmöjligheter. Korta ledtider och snabba leveranser. Lägg därtill lokal produktion i återvunna material. ReThink Factory...
SMT är ny återförsäljare av Niigata i Sverige.
-Nu är det äntligen officiellt. Vi har jobbat i denna process sedan 2022 vilket innebar att vi till att börja med fick två testkunder, och nu när dessa är nöjda med den...
Värd för Sverigeledande forskningskonferens i produktion
I april är det dags att prata framtidens industri. Då fylls campus i Trollhättan av industrirepresentanter och forskare inom produktion. Flera namnkunniga talare kommer...
Yrkes-SM med nytt styrsystem
Yrkes-SM i CNC-teknik samverkar med Stenbergs som ställer ut på Elmia Verktygsmaskiner På Elmia Verktygsmaskiner i maj visar Stenbergs ett nytt styrsystem från Okuma...
Sveriges ledande forskare inom additiv tillverkning möts
Den här veckan möts forskare och doktorander på Högskolan Väst för att ta del av det allra senaste inom additiv tillverkning. – Additiv tillverkning är en högintressant...
Investerar 600 miljoner kronor i mer hållbar produktion
GKN Aerospace tar en ledande roll inom hållbar produktion och investerar 600 miljoner kronor i att industrialisera additiv tillverkning. Genom Industriklivet stödjer...
Nytt banbrytande projekt för att revolutionera bearbetningsindustrin
Gnosjö Automatsvarvning, i samarbete med Chalmers tekniska högskola och andra ledande industriföretag, har påbörjat det innovativa projektet WEAR-FRAME som syftar till...
Slår omsättnings-rekord och når mål om fördubbling till 2023
Hudiksvallsbaserade Monitor ERP, som specialiserar sig på affärssystem för tillverkningsindustrin, fortsätter sin imponerande tillväxt. Under 2023 beräknas omsättningen...
Innovation möter tradition – CNC-fräst nötknäppare
I enlighet med jultraditionen visar OPEN MIND hur en exakt replika av en berömd nötknäppare från Erzgebirge, en region i östra Tyskland, fräses från aluminium. Exemplet...
Effektivt och ergonomiskt lager? 
Effektivitet och ergonomi är av hög prioritet för många företag idag. För att uppnå detta krävs många gånger en genomtänkt lagerlösning. SSI:s hissautomat, eller...
Tillverkningsindustrins utmaningar möttes av framtidstro och nytänkande
I en värld präglad av komplexa utmaningar skapar Elmia Subcontractor en betydelsefull plattform. Här omvandlar tillverkningsindustrin problem till möjligheter för en...
Ravema Expo – där julstämning och industriell teknik möts!
-Återigen bjuder vi på Ravema in till vår årliga mässa fylld av innovativa lösningar, spännande nyheter och givande möten! Den 12-14 december öppnar vi upp dörrarna...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör