Sandvik Coromant har lanserat två nya svarvsorter speciellt framtagna för varmhållfasta superlegeringar. Svarvsorten S205 för finbearbetning och medelgrov finbearbetning och den keramiska sorten CC6165 för grovbearbetning och medelgrov finbearbetning är utformade för att klara besvärliga ytor i varmhållfasta superlegeringar (HRSA).
Ett vanligt användningsområde för varmhållfasta superlegeringar är flygplansdetaljer som måste stå emot enorma påfrestningar. HRSA-materialen har hög hållfasthet vid mycket höga temperaturer, vilket innebär att de bibehåller hårdheten även när de utsätts för extrem värme. Kraven på lägre utsläpp, högre bränsleeffektivitet och ökad energitäthet inom transport- och energibranschen gör denna typ av legeringar är särskilt värdefulla.
Eftersom HRSA-materialen har en metallsammansättning som gör att de är höghållfasta även vid temperaturer på upp till 1 000 °C sliter de mycket hårt på verktygen vid bearbetning. Det är just den unika förmågan hos dessa nickel-, järn- och koboltbaserade superlegeringar att behålla sina egenskaper även när de närmar sig smältpunkten för grundmetallen som gör dem så svåra att bearbeta.
Sandvik Coromants nya svarvsorter är optimerade just med dessa bearbetningsutmaningar i åtanke. S205 är en sort med kemisk ångdeponering (CVD) som har tagits fram för bearbetning i sista steget av komponenter för flygindustrin. Den ger ökad produktivitet tack vare högre skärhastigheter vid medelgrov finbearbetning och finbearbetning.
Andra generationens Inveio®-beläggning för hög slitstyrka och efterbehandling för extra lång livslängd stärker S205-skären genom att förändra deras mekaniska egenskaper. Inveio®-tekniken bildar ett skikt av tätt packade kristaller som alla ligger åt samma håll runt skäret och skapar på så vis en stark skyddsbarriär, samtidigt som skäret får maximalt värmeskydd och därmed står emot både gropförslitning och fasförslitning bättre.
Passar perfekt för åldrade nickelbaserad material och förbearbetade ytor, för bearbetning av komponenter som till exempel turbinskivor i flygplansmotorer, ringar och axlar. S205 klarar 30 till 50 % högre skärhastigheter än konkurrerande HRSA-svarvsorter – med bibehållen verktygslivslängd.
Även svarvsorten CC6165 har egenskaper som innebär överlägsen slitstyrka. CC6165 är tillverkad av SiAION-keramik, en specialklass av värmeresistenta material med hög hållfasthet vid höga temperaturer och optimerad för grovbearbetning och mellanbearbetning av varmhållfasta superlegeringar samt för profilsvarvning och allmän svarvning.
I likhet med S205 är typiska komponenter som bearbetas med CC6165 bland annat turbinskivor, höljen, ringar och ventiler.
Jämfört med föregångaren CC6160 har Sandvik Coromants svarvsort CC6165 förbättrad eggseghet för säker bearbetning av ännu mer krävande HRSA-ytor. Den medger också högre spånavverkningshastigheter och bidrar därmed till att öka produktiviteten och minska kostnaden per komponent.
”Medan sorten CC6160 är förstaval för grovbearbetning till medelgrov finbearbetning av förbearbetade varmhållfasta superlegeringar vid stabila förhållanden klarar nya CC6165 ännu mer svårbearbetade material”, förklarar Rolf Olofsson, Product Manager på Sandvik Coromant.
”CC6165 och S205 har tagits fram för att underlätta för operatörer att klara utmaningarna med att arbeta i HRSA, så att de kan få ut mesta möjliga av de här materialens unika fördelar. Faktum är att våra utvärderingar har visat en 210-procentig ökning av verktygslivslängden jämfört med konkurrerande verktyg när S205 används för att bearbeta en teststång av åldrad Inconel.”
Vid lanseringen omfattar S205-sortimentet 36 artiklar och kompletteras ytterligare under våren 2021. Den keramiska sorten CC6165 finns också i en lång rad olika sortiment för att tillgodose behoven inom många olika branscher och vid bearbetning flera materialtyper.
För mer information: Sandvik Coromant