Rotage hyllar serviceappen – snabbast registrering och återkoppling vid serviceärenden

sep 8, 2023 | 4.0, Plåt

Rotage expanderar inte bara i fabriksyta och nya maskiner. De satsar även på en smartare fabrik avseende flödesoptimering, maskinutnyttjandegrad samt digitalisering – där verktyg som serviceappen är avgörande för enklare produktionsövervakning. 

Expanderar smart

Artikel ifrån Aktuell Produktion Nummer 4/2023

Det byggs för fullt hos i Kvänum med 8000 nya kvm. I höst ska allt stå klart – nya lokaler för efterbearbetningen, nya flöden i fabriken samt ett nytt tunnplåtscenter där man samlar stansning, kombinerad stans- och laserskärning samt robotbockning. Det här innebär dessutom en stor satsning mot en smartare fabrik där digitala verktyg som TRUMPF serviceapp är ett nödvändigt steg på vägen. 

Serviceappen – förenklar vardagen för Rotage

”Med 12 TRUMPF maskiner och ett STOPA lager är vi väldigt beroende av bra och enkel kommunikation med TRUMPF i olika sammanhang,” säger Bo Hansson, Vice VD och Marknadschef på Rotage. Det handlar om både regelbundna avstämningar och projektmöten inför nya installationer samt support, maskinservice och reservdelsbeställningar. Här har MyTRUMPF och Serviceappen blivit en del av lösningen. 

Slipper telefonköer och väntetider 

Fördelarna med serviceappen är många – först och främst är det tidsbesparande då man slipper telefonköer. Ärendet skickas direkt till serviceorganisationen utan att gå via kundsupport. Magnus Johansson som är ansvarig för underhållsavdelningen på Rotage och hans operatörskollegor använder appen för all kommunikation med TRUMPFs servicetekniker. ”Alla serviceärenden registreras i appen, säger Magnus, vi ringer eller mailar aldrig. Och all kommunikation sker sedan i hela ärendet via i appen mellan oss och serviceteknikern på TRUMPF”

All produktionsstatus finns i appen 

”Appen är större än bara service för oss vi tittar i den för att följa företagets välmående – vad händer just här och nu, säger han. I stället för att störa och fråga kollegorna i produktionen hur det går, om en maskin står stilla – vad är status på den, vad är det som hänt kan jag nu enkelt ta reda på det själv i appen.” 

”Den ger full överblick, och det är minst lika kundvänligt som att prata med någon personligen” tillägger han. På Rotage har man gått ut internt med att hantera alla ärenden via appen oavsett maskin eller mjukvara, och upplevelsen är mycket snabbare behandling och tydligare respons.

Enkla steg vid serviceärenden

Medarbetana har appen i sin telefon samt att den finns på en gemensam ipad på vår avdelning, berättar Magnus. En jättefördel är att vi kan ta foton och filma och skicka med våra ärenden. Kommunikationen blir mycket tydligare åt båda håll tack vare det. ”Att komplettera en eventuell felkod – med ett par bilder eller videoklipp gör det mycket mer konkret för mottagaren på TRUMPF också, säger Bo, och lättare att sätta sig in direkt i problemet.” Rätt maskinnumret kommer dessutom med i ärendet per automatik så det behöver man inte leta reda på och lämna separat. Allt hamnar där det ska direkt. Kommunikationen med teknikern på TRUMPF sköts direkt i appen sedan. 

Följer ärenden i realtid 

I appen ser samtliga alla ärenden på alla maskiner, vem som varit i kontakt med TRUMPF, vad som är problem eller frågeställning och ärendets status. ”Det är nog det bästa av allt, tillägger Magnus, att vi ser direkt när en tekniker på TRUMPF tagit sig an caset och vi sedan får löpande uppdateringar i from av pushnotiser vad som händer – man felsöker, en reservdel är beställd eller en tekniker är på väg exempelvis. Bara att veta att någon är ansvarig för det är en jättepositiv känsla.” Bo ger ett exempel på ett serviceärende som registrerats i appen kl 14.43 och där man fått en pushnotis 14.49 att Tor på TRUMPF tagit hand om det. Så snabb respons kan man inte förvänta sig vid ett telefonsamtal där någon annan ska registrera och sedan skicka det vidare. 

Använder appen dygnet runt 

En stor fördel är att ärenden kan registreras dygnet runt. Att både under kvälls- och nattskift kunna ta tag i ett problem just när det upptäcks sparar både tid och energi då man slipper vänta på att ringa in när TRUMPF kundsupport öppnar samt slipper r lämna en notering till nästa kollega som går på nästa skift. Alla, oavsett vem som registrerade ärendet, kan följa dess status i realtid och ha full koll på varje steg. Då vi arbetar tvåskift är det mycket värt att veta att någon kan ta hand om problemet direkt på morgonen och vi lägger då direkt in i appen rätt kontaktperson inför nästa skift, säger Magnus. 

Flera smarta funktioner 

Appen hanterar inte bara serviceärenden utan här kan kunderna även boka in förebyggande underhåll, ställa frågor om till exempel vilken reservdel som behövs. I appen kan man även följa en planerad service och underhåll på maskinerna. Sparepart Idenification: Det finns en funktion för att identifiera exakt reservdel som ska beställas genom att ta en bild på aktuell reservdel. På så sätt slipper man leta i reservdelskataloger och långa lister. Till de vanligaste felkoderna finns enkla och strukturerade instruktioner i Technical Guide man själv kan följa och åtgärda felet på egen hand. Det kommer dessutom uppdateringar i appen regelbundet där någon Rotage ser fram emot är Visual Assistance som innebär att man i realtid kan få support av en tekniker via video där man filmar maskinen och vad som hänt. Serviceteknikern ser vad man som kund ser helt enkelt.

Expansionen kräver kapacitet

Det här med digitala lösningar är ju bara början ett nytt slags arbetssätt ,säger Bo. Vi uppskattare det mycket och har tidigt efterfrågat något sånt här. Det går väl i linje med hur vi utvecklas mot en smartare fabrik. Utifrån en större workshop med TRUMPF Smart Factory konsulter för en tid sedan tar Rotage med sig mycket in i nybygget och rokaden som görs. ”Både maskinkapaciteten och utnyttjandegraden ska öka och vi bygger vi ju så vi får rätt flöden, säger Bo. Vi gör ett rent tunnplåtscenter nu med nya maskiner som kommunicerar med varann på rätt sätt.” Här kommer man ha sina två stansmaskiner, en kombimaskin och hela fem stycken robotbockceller. Nybygget kommer att hantera efterbearbetningen såsom svets, montering, lager och utlastning. Lagret ska utnyttjas optimalt som ett logistikcentrum. ”Vi har en del kvar men är på god väg nu, säger Bo och jag ser fram emot nästa steg vi tar – det kommer bli mycket smartare på alla sätt och vis”

Länk till E-tidning

Nya faciliteter för Amada Scanidinavia
AMADA Scandinavia tillkännager stolt sin kommande invigning av en helt ny kundanläggning belägen i Alingsås, Sverige. Samtidigt med denna invigning firas 30-årsjubileum...
One Responsible Partner® på Blechexpo
AP&T medverkar på årets Blechexpo i Stuttgart 7–10 november. Under temat One Responsible Partner® presenterar man sitt totalerbjudande för den metallformande...
Enkel problemlösning på distans med nytt androidbaserat verktyg
AP&T introducerar ett nytt androidbaserat verktyg som förenklar problemlösning på distans och minskar riskerna för både missförstånd och stillestånd. Med AP&T...
Full kontroll från första till sista svetsen 
Felfri och effektiv svetsning på ett enkelt sätt: Med Fronius nya mjukvara WeldCube Navigator finns en digital instruktion över varje svetssekvens, så kallad Weld...
Öppet hus blev en succé
Bystronic Scandinavia, en ledande leverantör av innovativa lösningar inom skärande och formande bearbetningsteknik, rapporterar stort intresse och framgång för sitt...
INTECH 2023 – fokus på hållbara produktionslösningar
Under INTECH 2023 presenterade TRUMPF lösningar för mer hållbarhet och produktivitet inom plåtbearbetning och laserteknik. Hållbarhetstänket sammanföll väl med...
AMADA lanserar “Amada Global Innovation Center (AGIC)”
I februari öppnade "Amada Global Innovation Center" (nedan kallat "AGIC") på företagets huvudkontor i Isehara City, Kanagawa Prefecture.Baserat på konceptet att vara en...
Poolbyggarna som siktar mot stjärnorna
De är experter på rostfritt och sätter inga gränser för vad som är möjligt när det gäller att skapa drömpoolen. Förra året gick de från 17 till 35 miljoner i...
Ny högteknologisk maskinpark och smart fabrik
Nittedal Rustfrie gjorde i somras det som många småföretag bara drömmer om – nystartade i nybyggd fabrik med ny kantpress och laser. Nu har de enorm kapacitet över för...
3D-styrd robottillverkning och stål-origami
STILRIDE inleder ett samarbete med fransk-svenska ADAXIS. Målet är att vidareutveckla och finjustera den mjukvara som STILRIDE använder när de böjer och viker stålplåt...
Från detaljer per timme till förbrukning per timme
Hur mycket energi kan du spara genom att uppgradera till den senaste generationens maskin inom plåtbearbetning? Den frågan var glödhet när Din Maskin bjöd in till Expo...
Salvagnini på EuroBlech 2022
EuroBLECH är världens största mässa för plåtbearbetningsteknik, med ett tydligt fokus på teknisk excellens. I en tid av digital förändring och det nuvarande scenariot...
Fokus på hållbara teknologier hos Amada
För fyra år sedan på Euroblech lanserade Amada Ventis lasern, ett av de mest innovativa framstegen inom laserskärning som industrin skådat enligt det japanska...
”Vår passion för plåttillverking”
En ny, trendsättande mjukvara för plåtbearbetningsindustrin, mer prestanda och smarta funktioner på laserskärmaskinerna, en helt ny kantpress samt ett konsekvent fokus...
”Din väg till automation startar här”
Hos Prima Power i deras 1 400 kvm stora monter kunde besökare på EuroBLECH ta del av en resa mot framtidens tillverkning. De senaste automatiserade, integrerade och...
Innovationer för effektivare produktion
På EuroBLECHmässan, industribranschens flaggskepp som kommer att hållas 25 till 28 oktober 2022 i Hannover, kommer AMADA att presentera nya lösningar i hall 12. Monter...
AMADA på EuroBLECH 2022
För fyra år sedan lanserade AMADA de mest innovativa framstegen inom laserskärning som industrin sett, vad kommer AMADA att avslöja denna gången … -Besök oss på...
Elektrifieringsboom ger ­produktionsrekord för Surahammars Bruk
Efterfrågan på elektroplåt i spåren av den globala elektrifieringsboomen gör att Surahammars Bruk slår produktionsrekord lagom till 400-årsjubileet.  – Efter femton år...
Elektrifieringsboom ger produktionsrekord för 400-årsjubilerande Surahammars Bruk
Efterfrågan på elektroplåt i spåren av den globala elektrifieringsboomen gör att Surahammars Bruk slår produktionsrekord lagom till 400-årsjubileet.– Efter femton år av...
Största satsningen i företagets historia
Kongamek AB med den nya generationen Johanna och Jonathan Haglund i spetsen , gör den största satsningen i företagets historia och investerar i Salvagninis S4+P4 linje....
Tillverkning i världsklass
Bystronics monter på Blechexpo 2021 erbjöd möjligheten att uppleva de senaste innovationerna live, hur kunder framgångsrikt kan ledas in i framtiden – från manuell...
Så behåller du kompetensen på företaget
Integration, kompetensutveckling och självledarskap – när Laserkraft i Bredaryd började jobba aktivt med mjuka världen och trivsel så halverade man samtidigt...
Ny Smart Factory i Ditzingen.
Att koppla samman produktionsprocesser och maskiner ger en avgörande konkurrensfördel och möjliggör effektivitetsvinster på upp till 30 procent.  Trumpf Smart...
Digitalisering
Steg-för-steg strategi för att bli en digital mästare
Medelstora plåtbearbetningsföretag tar digitaliseringen på allvar. Men vad kan optimeras? Hur är det bäst att automatisera? Och vad ska byggas in i nätverk? Dessa...
En servicetekniker i fickan
Cidan Machinery erbjuder nu deras kunder möjligheten till support via XMReality, ett verktyg som ger ordet telefonsupport en helt ny innebörd. XMReality Remote guidance...
Nytt digitalt verktyg
Prima Power, som är ledande inom den högteknologiska sektorn för laser- och plåtbearbetningssystem och elektroniska komponenter för industriella applikationer, har...
Steg-för-steg strategi för att bli en digital mästare
Medelstora plåtbearbetningsföretag tar digitaliseringen på allvar. Men vad kan optimeras? Hur är det bäst att automatisera? Och vad ska byggas in i nätverk? Dessa...
Förvärvar bolag för ökad automatisering
AMADA HOLDINGS CO LTD är nu 100% ägare av finskbaserade automatiseringsföretaget LKI Käldman Ltd. Samarbetet mellan parterna startade i mitten av 1990-talet och...
Presenterar fler lösningar inom ”Connected Manufacturing”
TRUMPF’s designservice som erbjuds sina kunder hjälper dem att reducera tid och resurser med upp till 50% och ny mjukvara supporterar de anställda och optimerar det...
Visuellt hjälpmedel för uppkopplad produktionsövervakning
Amada har lanserat sin klassledande V-factory, systemet som ger realtidsdata från AMADA:s maskiner med AMNC kontroll. När som helst, var som helst, med hjälp av vilken...
Get Connected är fortsatta mottot, vilket genomsyrar årets Euroblech
TRUMPF kommer på Euroblech att demonstrera ett antal lösningar för självstyrande produktion och en uppsjö av digitalt länkade applikationer för plåtbearbetning...
Ny version erbjuder förbättrade funktioner för smart manufacturing
LVD Company har nu släppt en ny release av sina mjukvaror för maskinprogrammering och verkstadsplanering, CADMAN® Suite version 8.5. Releasen innehåller flera...
60-åringen som inte sitter still!
Nej, det är inte Mikael Carlsson som fyller år, det är hans företag! Vi hälsade på hos EICA i Halmstad som i höst firar 60 år som företag. Det var Mikaels föräldrar som...
Optimerade processer och integration i fokus
"Vid kommande mässa  - SCHWEISSEN & SCHNEIDEN i Düsseldorf har vi gjort mängder av anpassningar för att göra vårt sortiment ännu mer attraktivt med tanke på"...
Starkt fokus på ämnet Industri 4.0
Bystronic har i år med sig något unikt till EuroBLECH. Vi fokuserar på Industri 4.0, men inte med enskilda lösningar, utan vi kommer att visa våra kunder en...
Get Connected
På Euroblech 2016 bjuder TRUMPF in sin publik under mottot ”Get Connected” och garanterar en innovativ boost för Din egen framgång. I sedvanlig ordning kommer...

Kantpress/Stans

Pressar