SKF ställer om sin produktion i Göteborg. Slutmonteringen av rullager kommer från april nästan uteslutande göras av robotar.
Verkstadsföretaget SKF sjösätter nu ett nytt automatiserat system för att slutmontera sfäriska rullager, vilket innebär att ett hundratal arbetare får ägna sig åt annat. ”Tidigare så monterade man manuellt, nu sker det med automation”säger Sten Karlsson.
Sten Karlsson är projektledare och ansvarar för genomförandet av automationen. Han säger att SKF i Göteborg är först i världen med att låta robotar montera rullager, en satsning på närmare 200 miljoner kronor.
– Det är inga händer som är inne och pillar på rullarna, vilket är en väldigt känslig del av lagret. Vi kommer att få en betydligt bättre kvalitet ut från fabriken.
Med robotar och förarlösa truckar i D-fabriken kommer det snart räcka med 7-8 man åt gången för att sköta hela produktionen. Där monterar SKF rullager på upp till 60 centimeter i diameter till bland annat gruvindustrin. Inräknat de fyra skiften går SKF i just den här fabriken från närmare 130 man till runt 30. Fast ingen blir uppsagd i den här vändan, enligt Sten Karlsson.
– Vi har en förändring i Göteborg. Alla som var med i den sista svängen har fått andra jobb inom SKF. När vi är färdiga här kommer de att flyttas till andra verksamheter. Vi har fortfarande ett par produktionsenheter kvar från det gamla.
Här i Göteborg har SKF totalt ungefär 1 000 verkstadsarbetare och 1 300 tjänstemän.
Fram tills nu har arbetare stått och för hand knackat i rullar i rullagren på SKF. det kräver många händer. Enligt Sten Karlsson kan dessutom robotar bättre än människor hantera lagren utan att de blir skadade. vilket är viktigt då en buckla på ett par tusendels millimeter kan göra att ett rullager havererar.
I april sker den officiella invigningen av den helautomatiserade monteringen på SKF.
Sten Karlsson är projektledare och ansvarar för genomförandet av automationen. Han säger att SKF i Göteborg är först i världen med att låta robotar montera rullager, en satsning på närmare 200 miljoner kronor.
– Det är inga händer som är inne och pillar på rullarna, vilket är en väldigt känslig del av lagret. Vi kommer att få en betydligt bättre kvalitet ut från fabriken.
Med robotar och förarlösa truckar i D-fabriken kommer det snart räcka med 7-8 man åt gången för att sköta hela produktionen. Där monterar SKF rullager på upp till 60 centimeter i diameter till bland annat gruvindustrin. Inräknat de fyra skiften går SKF i just den här fabriken från närmare 130 man till runt 30. Fast ingen blir uppsagd i den här vändan, enligt Sten Karlsson.
– Vi har en förändring i Göteborg. Alla som var med i den sista svängen har fått andra jobb inom SKF. När vi är färdiga här kommer de att flyttas till andra verksamheter. Vi har fortfarande ett par produktionsenheter kvar från det gamla.
Här i Göteborg har SKF totalt ungefär 1 000 verkstadsarbetare och 1 300 tjänstemän.
Fram tills nu har arbetare stått och för hand knackat i rullar i rullagren på SKF. det kräver många händer. Enligt Sten Karlsson kan dessutom robotar bättre än människor hantera lagren utan att de blir skadade. vilket är viktigt då en buckla på ett par tusendels millimeter kan göra att ett rullager havererar.
I april sker den officiella invigningen av den helautomatiserade monteringen på SKF.