Artikel Aktuell Produktion nummer 4/2021 Skriven av Gabriella Mellergårdh
När AGES Värnamo bestämde sig för att effektivisera produktionen investerade man i tre längdsvarvar från Lenima. Fem år senare har man installerat ett 20 tal maskiner.
– Vi kände att det var ett vinnande koncept, säger vd Anders Linder, AGES Värnamo.
Ett nära samarbete mellan AGES Värnamo och Lenima Machine Tool har lett till affär på ett 20 maskiner – och samarbetet snurrar vidare. Till vänster Simon Larsson, Lenima; till höger Anders Linder, AGES.
Vi möts på anläggningen i Värnamo som är en av totalt sju enheter i den börsnoterade industrikoncernen. Tillsammans omsätter man cirka 1 miljard SEK och har 550 anställda. AGES i Värnamo omsätter cirka 200 miljoner och har ett 75-tal anställda. Här ligger fokus på skärande bearbetning till kunder av den allra mest krävande sorten inom fordonsindustri och övrig verkstadsindustri. Vi talar om högvolymsproduktion i 3-skift, medelsvåra och svåra detaljer, med ständiga behov av att höjd kapacitet.
Rationalisering och effektivisering
– 2015 hade vi en produkt som skulle fördubblas i volym och var i behov av både rationalisering och effektivisering, berättar Anders Linder.
Vid den tiden hade man tre längdsvarvar i huset varav två STAR, och här anade man potential för framtiden.
– Jag var ganska ärlig med dig Simon då, säger Anders och nickar mot Simon Larsson, vd och delägare i Lenima.
– Jag sa att gör vi det här rätt, kan vi hitta kemin och förstå varandra så har vi ett vinnande koncept.
”Jag köper också närhet, service och underhåll”
Och Simon hade förslag på lösningar både i form av STAR och EMCO, maskiner som i vissa fall kan halvera cykeltiden mot konventionella maskiner.
– Allt bygger på att hitta rätt maskintyp till rätt produkt, konstaterar Simon
Anders fortsätter:
– Ska man vara med och konkurrera i den här världen, med de tuffa kundkrav vi har, då måste man också ligga längst fram i tekniken.
Men det handlar inte bara om knivskarp teknik. För AGES är själva samarbetet och relationen till maskinleverantören lika viktig. Anders är tydlig:
– Jobbar man i treskift nästan dygnet runt får maskinerna aldrig stanna. Jag vill inte bara köpa en maskin. Jag köper också kompetens, flexibilitet, närhet och serviceunderhåll.
Att vi snabbt får tekniker på plats är extremt viktigt för oss. Allt handlar om tillgänglighet, tillgänglighet, tillgänglighet.
Bäst på service och eftermarknad
För Lenima är service och eftermarknad en viktig del av kunderbjudandet. Som ett led i detta har man precis öppnat ett teknikcenter och showroom lokalt i Värnamo med utökade möjligheter att till exempel serva kunder med provkörningar och verifieringar.
– Vi har bestämt oss för att vi ska vara bäst på service och eftermarknad. Men självklart är det upp till bevis som gäller, säger Simon.
I AGES fall talar siffrorna sitt tydliga språk. I februari 2016 kom den första längdsvarven på plats och sedan dess har det rullat på med mer än 20 beställda maskiner.
– Framför allt STAR längdsvarvar men också vertikal- och stångsvarvar från EMCO, och vi har fler spännande projekt på gång framöver, berättar Simon.
För mer information: Ages, Lenima