De är experter på rostfritt och sätter inga gränser för vad som är möjligt när det gäller att skapa drömpoolen. Förra året gick de från 17 till 35 miljoner i omsättning. Nästa steg i utvecklingstrappan hoppas Älmhultsföretaget Pice ta tillsammans med Find My Factory.
Läs hela artikeln i vår E-Tidning, Klicka här


– Vi vill synas ännu mer och vi tror på den här plattformen. Sverige och Norge är vår marknad idag men med Find My Factory tror vi att vi kan växa ännu mer, säger Paul Sandström.
Han är grundare och delägare av Pice AB i Älmhult och med hela sin person ett kärnfullt exempel på småländsk entreprenörs- och innovationslust. Paul, eller Palle som han kallas av kollegorna, började som konsult inom legobearbetning av rostfritt. Allt eftersom nya kontakter knöts så breddades också portföljen och behovet av att knyta till sig fler. Brorsan blev först att kliva in som delägare och medarbetare. Idag har Pice 18 anställda och har med Palle i spetsen förfinat konsten att konstruera, tillverka och installera rostfria bassänger, pooler, spabad, jacuzzis och tillbehör för badhus och liknande anläggningar.
Specialprojekt i unika miljöer
Och här snackar vi verkligen från ax till limpa. Lösningarna tar bokstavligt talat form i Palles huvud, växer fram på ritbordet och tillverkas i en fullutrustad plåtverkstad. Sedan turas personalen om – och här står man verkligen i kö för att få hjälpa till – att leverera poolerna till kund där man står för hela installationen. För oftast handlar det om specialprojekt i unika miljöer, både hos privatpersoner och hos företag. Som när man tillverkade en 25 x 12,5 meter syrafast rostfri spapool utformad som ett L som skulle fraktas i tre delar och monteras upp som takpool i en fastighet i Oslo.
– Den tog upp hela verkstan, skrattar Palle.
Sålde för 10 miljoner efter exponering på Instagram
Och det är precis så här han vill ha det. Verkstan är specialanpassad för kreativa lösningar.
– Om någon vill bygga en pool så ser vi till att de får det de vill ha. Ska den vara 9-kantig, ha massage? Vi tar fram det. Vi har till exempel en kund i Norge med bra cashflow som har beställt flera pooler av oss och som alltid vill ha superspecial, sånt som inte går att köpa. Men vi fixar det, säger Palle.
Marknadsföringen har hittills gått på rekommendationer. Ett bra jobb har gett fler jobb, och så har det fortsatt. Palles beslut att ta klivet ut på Instagram med företagets produktion visade sig också vara en riktig hit.
– Genom att synas på Instagram sålde vi för 10 miljoner på ett år bara. Så det har verkligen gett resultat, konstaterar Palle.
Söker större plattform att växa ifrån
Men hur tar man nästa steg om man vill fortsätta att skapa tillväxt som kreativ vildhjärna och expert på rostfritt? Jo man knyter till sig goda vännen Stefan Christensson. Stefan har rötterna i JK Rostfria där han som vd utvecklade företaget från 3 anställda och en omsättning på 2 miljoner till 40 anställda, en årsomsättning på 51 miljoner och systerföretag i både Shanghai och Polen. Sedan dess har Stefan fortsatt att jobba med företagsutveckling och managementfrågor – och efter ett telefonsamtal med Palle står det klart att Pice blir nästa projekt.
– Palle och teamet är svinduktiga på att konstruera, tillverka och montera en pool och göra kunden supernöjd. Men om man ska växa vidare behöver man en lite större plattform att växa ifrån, säger Stefan.
Hans roll är tydlig, han ska hjälpa Palle och gänget på Pice att hitta struktur och ordning i takt med tillväxten, helt enkelt smarta lösningar som gör tillverkningen och organisationen runt omkring mer effektiv, bland annat genom ett nytt affärssystem.
Digitala lösningar skapar tillväxt
För även om det handlar om ett hantverk så krävs digitala lösningar för att skapa tillväxt idag, och det är här samarbetet med Find My Factory kommer in i bilden. Den digitala mötesplatsen för tillverkare och inköpare, en plattform som hjälper inköpare att hitta rätt tillverkare och som hjälper tillverkare att nå bättre exponering. Enkelhet är nyckelordet. Det ska vara lätt för inköpare att hitta en leverantör och lätt för leverantörer att signa upp.
– Det gemensamma målet för Pice och Find My Factory är tillväxt och det finns jättemycket spännande i den utvecklingsresa ni har framför er, säger Martin Schneider, vänd mot Palle.
Martin är vd och grundare av Find My Factory, och idag besöker han Älmhult för att se Pice från insidan.
– Vår drivkraft, berättar Martin, är att identifiera olika problem som tillverkare och inköpare har och leverera en lösning på det i ett digitalt format.
Och för att identifiera de utmaningar som företagen lever med jobbar Find My Factory nära ett antal partnerföretag inom olika branscher för att utveckla verksamheten och erbjudandet.
– Pice är ett av våra partnerföretag och vi letar fortfarande i några segment och branscher, bland annat svarvning och fräsning, berättar Martin.
Lyfta över standardpoolerna till ny produktionsenhet
Men just idag faller allt ljus på Pice, de småländska kreatörerna som alla dar i veckan skulle kunna konkurrera med tv-serien Pool Kings på discovery+ när det gäller skapandet av lyxiga spabad och pooler i extravaganta miljöer. Palle skrattar:
– Efterfrågan är så sjukt stor, du hade kunnat göra detta gigantiskt.
– Hur skalbara är ni, hur stora kan ni bli? undrar Martin.
– Glädjen i att skapa de här unika lösningarna är viktig för mig, men vi har många idéer. Man skulle kunna lyfta över standardpoolerna till en ny produktionsenhet. Sverige och Norge är vår marknad idag men med Find My Factory ser vi att vi kan nå både Europa och världen bara vi lär oss att jobba smart, säger Palle.
Vad kostar en pool då? Palle skrattar – igen. Den här frågan får han ofta. Och det är som att svara på frågan: hur långt är ett snöre?
– Vi har privatkunder som vet vad de vill ha och som är beredda att betala för det. Allt är möjligt.
Läs hela artikeln i vår E-Tidning, Klicka här