Dom flesta komponenter som används i moderna flygplan och helikoptrar är gjorda i aluminiumlegeringar eller kompositmaterial kan också vara en kombination av dessa material. Detta beror på att man vill förhindra utmattning I materialet samtidigt som man har en låg vikt. När man bearbetar komponenter för flygindustrin, ligger focus på process säkerhet. PKD verktyg (polykristallin diamant) från MAPAL uppfyller detta krav i hög grad och har imponerande lång livslängd samtidigt som vi producerar hög kvalité.
MAPAL presenterar två nya innovativa PKD-verktyg för bearbetning av krävande detaljer till flygindustrin.
60 procent längre livslängd vid borrning av kompositmaterial.
I konstruktionen av flygplan måste tusentals hål borras i komponenter av komposit som sedan monteras ihop med hjälp av nitar. Hårdmetallborr med diamant-beläggning används vanligtvis för detta. Emellertid, denna typ av borr är inte lämplig för special-applikationer. Kravet på verktygen måste skärpas ytterligare, speciellt kravet på extrema livslängder, process-säkerhet och kvalité på hålen.
MAPAL har utvecklat en ny PKD-borr för bearbetning av kompositmaterial så som CFRP (kolfiber-förstärkt plast) och flerskitsmaterial som är gjorda av hopmonterad aluminium och CFRP. Borren sticker speciellt ut p.g.a. sin spets i PKD. Hittills har dom flesta borrar gjorts med en spets av hårdmetall och PKD-bestyckad i hörnen. Emellertid, delningen mellan hårdmetallen och PKD-flisan har skapat instabilitet, vilket gör att man fått urflisningar vid lödfogen. MAPAL har eliminerat detta problem med det nya verktyget.
PKD-skäret som är polerat på bägge sidor monteras I borrkroppen av hårdmetall. Detta gör hela verktyget mer stabilt. Borren centrerar sig självt mycket bra p.g.a. spetsvinkel på 115°. Den uppdelade spetsvinkel med 115°/ 80° garanterar gradfri utgång utan delaminering.
Borren övertygar inte bara med den höga processäkerheten. Bra livslängd ä ren extra bonus. I detta exempel, görs bulthål i en komponent till en helikopter. Komponenten består av 50 mm tjock CFRP. Verktygen som har används tills nu har en livslängd på 50 hål. Med högre skärdata och betydligt bättre kvalité på hålen, kan kunden borra över 80 hål med en diameter på Ø 19 med PKD-borren från MAPAL – en ökning med 60% mot borrar med PKD endast på hörnen.
PKD grovfräs för torrbearbetning
Vid bearbetning av vingbalkar i aluminium till flygplan, bearbetar man bort en stor del av materialet. För grovbearbetning av valv och fickor inuti vingen, har MAPAL en hårdmetallfräs för detta som heter OptiMill-SPM-Rough i sitt program, och den har redan bevisat sin prestanda många gånger. Emellertid, denna grovfräs kan endast köras med kylvatten. Trots allt: Hårdmetall verktyg når sin gräns när det kommer till torrbearbetning av långspånade aluminium-legeringar, sådana som används i flygplansdetaljer. Lösegg bildas mycket fort och verktygen utsätts för stort slitage.
Den ökande efterfrågan på en fräs för torrbearbetning bestyckad med PKD från MAPAL för bearbetning av valv och fickor utan att man fyller upp vingen med kylvatten. Gjorde att MAPAL utveckla en sådan fräs.
Geometrin på den nya fräsen är på många sätt identisk med fräsen i hårdmetall. Den speciellt designade grovfräsnings-geometrin garanterar en mjuk gång och reducerar skärkrafterna. Den har också utmärkta rampnings-egenskaper. Värmeöverföringen till detaljen är minimal.
Tack vare mycket lång livslängd på PKD-fräsen vid torrbearbetning av långspånande aluminium-legeringar, är dess användning betydligt mer ekonomisk. Payoff-tiden på detta verktyg blir väldigt kort.
För mer information: Mapal, Colly Verkstadsteknik