Med den japanska giganten Kyocera i ryggen har svenska Kyocera Unimerco Tooling AB i Jönköping målet klart. I partnerskap med kunden och med rätt verktygsval vill man bidra till optimerad produktion och minimerade kostnader.
Artikel i Aktuell Produktion, Text Gabriella Mellergårdh
– Vi vill skapa värde för våra kunder. Förbättrad kvalitet, kortare cykeltider – helt enkelt förbättra kundens produktivitet och effektivitet, oavsett om det gäller att sälja en pinnfräs eller att optimera en hel produktionslina, säger Fredrik Mouchard, vd.

Vi möts på det svenska kontoret i Jönköping, en hub för säljare och servicepersonal och tekniker i Sverige och en plats där Kyoceras svenska verktygsdivision bokstavligt talat vässar konceptet för att bli den allra bästa partnern till sina kunder.
– För att nå dit måste vi hålla en hög kunskaps- och innovationsnivå. Våra kunder har höga krav på kvalitet, effektivitet och resultat. Vi ser till att det alltid blir rätt. Det ska vara enkelt att jobba med oss, säger Jan Bengtsson, försäljningschef.
Experter på spånkontroll
Kvalitetsproblem, spåntrassel eller helt enkelt en önskan att bli mer effektiv och öka sin produktivitet – det är tre av de vanligaste utmaningarna som verktygskunder kommer med till Jan.
– Spåntrassel får vi ofta frågor på, och här vågar vi säga att vi är en av de bästa på spånkontroll, vilket är otroligt viktigt för våra kunder. Vi automatiserar mer och mer i Sverige och då måste också våra maskiner funka för obemannad körning utan uppehåll, säger Jan.
Han konstaterar att Kyoceras bredd inom verktyg för metallbearbetning är en stor fördel.
– Vi har nästan allt, och det kan många säga, men vi har det på riktigt – både när det gäller produkter och tjänster.
Omslipning i eget sliperi
Ett exempel är möjligheten till omslipning av verktygen vilket blir en vinst på alla plan, både för kunden och för miljön, eftersom livslängden på verktygen förlängs. Fredrik berättar:
– Vi säljer såklart in hårdvaran men vi ser också till att den funkar och håller längre genom att våra servicetekniker bistår med support, hämtar verktygen ute hos kund och tar dem till vårt eget sliperi för att sedan leverera tillbaka till kund.
Kyocera Unimerco Tooling AB befinner sig i en tillväxtfas just nu. Liksom många andra hade man ett rekordår 2021 med all-time-high. Webbhandeln växer och nya marknader skapar nya möjligheter. Sedan tidigare har fokus legat inom fyra segment: aerospace, fordonsindustri, hydraulik och allmän verkstadsindustri.
– Men vi ser också nya behov växa fram inom elfordonsindustrin och där ställer vi om vårt produktutbud för att kunna leverera verktyg till elmotortillverkning, berättar Jan.
Specialverktyg effektiviserar elmotortillverkning
Inom just elfordonstillverkning är det en stor utmaning för industrin att kapa kostnader.
– Här kommer vi in med våra specialverktyg som optimerar tillverkningen, till exempel genom att ersätta ett standardvändskär med ett specialverktyg som kan utföra tre operationer i en, säger Jan.
Verktygsstyrning med RoboCrib är en annan smart lösning som håller verktygslagret uppdaterat dygnet runt, berättar Fredrik.
– Det här är också ett sätt för oss att addera värde till kunden genom att erbjuda en helhetslösning som gör att du kan hålla ordning både på verktyg och förbrukningsvaror, säger Fredrik.
Utifrån valda preferenser för min- och maxlager skickar RoboCrib en order till kundens ERP-system eller direkt till Kyocera.
Starka resurser för utveckling och innovation
Kyocera Unimerco Tooling AB har 37 anställda och omsätter 125 miljoner kronor. Det svenska bolaget är en del av Kyocera Unimerco-koncernen tillsammans med ett 15-tal dotterbolag i Europa och USA. Verktygsdivisionen i sin tur ingår i den japanska Kyocera-koncernen som med cirka 80 000 anställda omsätter cirka 140 miljarder SEK.
– Att vi är en del av ett större sammanhang gör att vi har riktigt starka interna resurser för utveckling och innovation, säger Fredrik Mouchard.
För mer information: Kyocera-Unimerco