Oplanerade driftstopp innebär stora förluster för svenska industriföretag. Idag finns det modern teknik för att snabbt hantera stoppen, men än så länge är det få företag som tillämpar den. 3D-printrar – där företag kan printa ut reservdelar on demand – är ett exempel, och marknaden för så kallad additiv tillverkning växer med ca 30 procent per år. Dessutom utvecklas sensorteknik och digitalisering snabbare än någonsin, vilket gör det lätt att ha koll på maskinernas status.

Under Underhållsmässan, som pågår den 10-13 mars på Svenska Mässan i Göteborg, samlas drygt 300 utställare och 10 000 besökare för att ta del av det senaste inom drift och underhåll. Här får små startup-företag chansen att presentera nya tekniker för industrin. Och just nu är det stort fokus på tekniker som kan minska risken för oplanerade stopp. 

De oplanerade driftstoppen ger förluster i mångmiljonklassen för svenska industriföretag varje år. Uppskattningsvis kostar ett oplanerat stopp uppemot 10 gånger mer i förlorad produktion än ett planerat.

En teknik som kan minska risken för stopp och som är på stark frammarsch är sensortekniken. Med hjälp av olika sensorer, mätinstrument och mjukvara, som byggs in i maskinerna och kopplas upp mot digitala övervakningssystem, kan företagen hålla koll på olika komponenters status i maskinparken och på så sätt minska risken för oplanerade stopp.

– Det här är tekniker som utvecklas i snabb takt. Om ett företag har koll på hur maskinerna mår, kan de underhålla, byta ut eller laga komponenter innan de går sönder. Det leder ofta till att komponenterna får längre livslängd, men också att man kan välja service vid en tidpunkt som stör produktionen så lite som möjligt. Vet man dessutom när något behöver bytas så behöver man inte hålla stora lager av reservdelar, vilket sparar pengar för företaget, säger Sten Farre, forskningsingenjör på RISE.

Kortare stopp

3D-printning, eller additiv tillverkning, gör det möjligt för företag att snabbt komma igång igen efter ett stopp. Att skanna en reservdel och sedan 3D-printa den, tar sällan mer än några dagar. 3D-printning har funnits under flera år och används även för att printa prototyper för att testa nya lösningar. Marknaden för 3D-printning har vuxit med ungefär 30 procent varje år de senaste 10 åren, men trots det är det fortfarande få svenska företag som använder sig av tekniken.

– Det är framför allt stora industriföretag inom medicin-, energi- och flygbranschen och inom fordonsindustrin, som investerar i egna 3D-printrar. Små och medelstora företag vänder sig istället till olika servicebyråer för att få hjälp med att skriva ut komponenter vid behov. Och även om användandet ökar, så är det fortfarande förvånansvärt få företag som överhuvudtaget använder sig av den nya additiva tekniken, säger Sten Farre.

3D-print av metalliska komponenter

Att kunna 3D-printa i metall efterfrågas alltmer idag. Och lösningar finns – både i form av 3D-printade gjutformar som fylls med flytande metall, eller vanlig 3D-printning där komponenten skrivs ut direkt i metall. 

– Sverige jobbar för att bli ledande inom 3D-printning med metall och har tagit fram en färdplan för det. Men kompetensen att hantera maskinerna är en bristvara idag. Det finns sedan några år tillbaka YH-utbildningar för operatörer, bl.a. i Botkyrka. Nya högskoleutbildningar är på gång och forskningen går framåt med ca 50 doktorander inom additiv tillverkning, så de närmaste åren kommer vi att se stora framsteg, menar Sten Farre.

Under Underhållsmässan i Göteborg lyfter flera olika seminariedeltagare olika aspekter som rör 3D-printning och sensortekniken. Här deltar bland andra Lars Nyborg, professor på Chalmers, Mohamad Abosh som berättar om hur Volvo 3D-printrar reservdelar, Johan Bengtsson, Teknikutvecklingschef på Göteborgs Tekniska College och Kalle Grennfalk från Protech och Martin Wänerholm, redaktör på U&D, som samtalar om tekniker för 3D-printning av reservdelar on-demand.

Ta del av hela seminarieprogrammet här.