Gnutti Carlo Sweden AB och Viverk AB har ett nära samarbete inom rengöring sedan 1992, då Viverk levererade den första tvättanläggningen till dåvarande Finnveden i Kungsör (nu Gnutti). Sedan dess har Viverk haft nöjet att leverera 6 st tvättmaskiner till Gnuttis produktionsanläggning i Kungsör och 6 st till Gnuttis produktionsanläggning i Alvesta.
I anläggningarna tvättas vipparmar, vipparmsaxlar och lager. Utvecklingen inom fordonsindustrin har lett till högre och högre renhetskrav på komponenterna, för att man vill minska inre friktionen i motorn och på så vis minska bränsleförbrukningen och därmed få mer energisnåla motorer. Det är endast de tillverkare som kan leva upp till fordonsindustrins höga krav som kommer att överleva i framtiden.
Den senaste leveransen sändes i december 2014 till Gnutti Carlo Sweden AB i Alvesta. Maskinen är anpassad för injektorhus, som slår till och från bränslet minst 10 ggr per explosionsfas i topplocket. Dessa detaljer har de absolut högsta renhetskraven i och med att hålen i bränslemunstycket endast är 18µ. Detaljerna levereras ut till Bosch som i sin tur är leverantör till de flesta biltillverkarna.
För att klara kraven har Viverk skräddarsytt en Flow-Jet tvätt med integrerat ultraljud och vakuumugn. Den har 7 st olika program där man kan ändra samtliga parametrar. Program, feldiagnostik i klartext, inställningar och värden visas på en In Touch panel, placerad till vänster på maskinen framifrån sett. Kapaciteten i maskinen är hög, då sex palletter alternativt sex nätkorgar kan köras samtidigt. Godshanteringen är helt anpassad till Gnuttis behov. Inga utsläpp sker till avlopp. Maskinen har ett helt slutet vätskesystem.
Den är energisnål via återvinning av tvättvätskorna som kondenseras via unikt dubbelmantlad tvättkammare som gör att godset torkar fortare och man får därmed en snabbare process. Vätskan på godset vakuumtorkas och kondenserar mot manteln och återvinns ned till sköljsteget, kapacitet 200 m3/h. Kemikalieförbrukningen i anläggningen är låg.
Maskinen är servicevänlig genom stora inspektionsluckor och stor lutning till suggrop eller en botten-tömningsventil. I tankarna finns filterkorgar som kan bytas snabbt, på 30 sekunder, vilket även kan ske under drift. Oljeavskiljning sker med en integrerad oljeseparator med hög kapacitet som styrs av op-panel och veckour Maskinen är helt tät genom en sinnrik O-ringstätad lucka med excenterlåsning.