"Nya lättviktslösningar kan öka elbilarnas räckvidd"

apr 25, 2018 | Plåt

Nya möjligheter att konstruera och tillverka lättare bilkomponenter kan ge nästa generations elbilar den räckvidd som behövs för ett verkligt genombrott. Det menar AP&T som utvecklar produktionslösningar för bilindustrin med fokus på vikt, säkerhet och energieffektivitet.
Att minska fordonsvikten har varit en prioriterad uppgift för världens biltillverkare under lång tid. Skälet är att lägre vikt ger lägre bensin- eller dieselförbrukning och därmed också mindre utsläpp av klimatpåverkande koldioxid.
Genom att ersätta konventionellt tillverkade karossdelar med delar av presshärdat stål, som är både starkt och lätt, har man på ett relativt enkelt sätt kunnat komma ner i vikt utan att tumma på säkerheten. Idag kan de flesta tillverkare betrakta den första vågen av viktbesparande åtgärder i backspegeln. Men arbetet med att sänka vikten fortsätter i takt med att utsläppskraven skärps vilket ställer konstruktörerna av nästa generations bilar inför nya utmaningar.

Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T


AP&T har utvecklat produktionslösningar för presshärdning sedan början av 2000-talet och är idag en av dominanterna på marknaden. Företaget svarar för mer än en femtedel av alla presshärdningslinjer som installerats hos biltillverkare och komponentleverantörer runt om i världen.
– De presshärdningslösningar vi utvecklar idag är betydligt mer sofistikerade och ger helt andra möjligheter än tidigare. Med hjälp av avancerad processtyrning kan varje del få exakt de egenskaper som efterfrågas, till exempel genom mjuka zoner, berättar Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.
För att ta nästa stora viktbesparande steg räcker det dock inte med att ersätta en detalj med en motsvarande i annat material. Enligt Per Josefsson behövs en vidare helhetssyn på val material, tillverkningsmetod och konstruktion för att åstadkomma en optimal lösning.
– Vi kan ta en vanlig en vanlig B-stolpe som exempel. Många tillverkare använder idag B-stolpar i presshärdat stål. Men istället för att byta material i enbart den detaljen kan det vara bättre att välja en helt annan konstruktion. Hela dörringen kan tillverkas i ett stycke av till exempel höghållfast aluminium som kombinerar hög styrka med en betydligt lägre vikt än stål. Det ger både en rationell produktionsprocess och stora viktbesparingar.
Hösten 2017 presenterade AP&T världens första produktionslinje för tillverkning av komplext formade bilkomponenter i just höghållfast aluminium. En innovation som fått stor internationell uppmärksamhet och belönats med både Altair Enlighten Award och SIQ Quality Innovation Award. De nya möjligheterna att konstruera och tillverka komponenter i lättare och starkare material skapar förutsättningar för en ny våg av viktbesparingar. Det kan i sin tur ge en rejäl skjuts åt elbilsutvecklingen.
– Drivkrafterna för fortsatta viktminskningar är starka oavsett framdrivningsteknik, men den mest spännande utvecklingen ser vi på elbilssidan. Med fler lättviktslösningar i bilarna behövs färre batterier för att nå en större räckvidd. Vilket är precis vad marknaden efterfrågar och vad som behövs för att skynda på skiftet till en mer hållbar transportsektor, säger Per Josefsson.
”Våra dörrar står alltid öppna”
I slutet av mars arrangerade Amada Scandinavia AB ett imponerande tre dagars event för att välkomna nästan 200 kunder till sina nya lokaler i Alingsås, endast 250 meter...
Minskar energiförbrukning och klimatavtryck med servohydraulisk press
Extremt låg energiförbrukning, låg ljudnivå, hög precision och enkelt underhåll gör att världsledande pumptillverkaren Grundfos som första företag i Danmark nu...
Flexibel och Precis Produktion
LVD är glada att presentera den senaste innovationen inom automatiserad kantpressning, Easy-Cell 80/25. Denna avancerade lösning kombinerar LVD:s expertis inom...
AP&T och ArcelorMittal fördjupar samarbetet inom presshärdning
För att möta bilindustrins ökande behov av större och mer komplexa presshärdade komponenter har AP&T och ArcelorMittal nu beslutat att fördjupa sitt samarbete.  ...
Introducerar ny programvara på Tube 2024
Yamazaki Mazak visar upp FT-150 FIBER, en laserbearbetningsmaskin för snabb skärning av små till medelstora rör, på Tube 2024. Maskinen styrs av en nyutvecklad CNC,...
PaperShell producerar hållbara fiberkomponenter med AP&T:s linjekoncept
Svenska startupföretaget PaperShell har utvecklat ett unikt cellulosafiberbaserat kompositmaterial, "träplåt", som kan formpressas till såväl plana som komplexa...
Tekniska lösningen var optimal för Mora Laser Tech
Smart investering med nyckelfunktion för rörlaserskärning skapar ny marknad för Mora Laser Tech. Satsning på ny maskin med fokus på flertalet smarta funktioner breddar...
Axelent Engineering representerar nu Jean Perrot på den nordiska marknaden
Axelent Engineering och Jean Perrot ingår nu avtal vilket innebär att de kommer representera deras utbud av högkvalitativa kantpressar på den nordiska marknaden....
Eagle Lasers firar 18 år av innovation inom fiberlaser-teknologi
Eagle Lasers, en framstående aktör inom fiberlaser-skärteknologi, firar stolt sitt 18-årsjubileum och markerar en milstolpe i sin strävan efter excellens. Grundat 2006...
MaxiDoor satsar och växer med säkerhet i fokus
Säkerhetsmarknaden i Sverige växer kraftigt, drivet av aktuella oroligheter både nationellt och globalt. I detta sammanhang intar MaxiDoor en ledande roll som en...
200:e AMADA VENTIS-AJ 4kW fiberlaser såld i Europa och 6kW lansering
2023 var ännu ett banbrytande år för AMADA. Den 200:e VENTIS-AJ 4kW fiberlasern, som är utrustad med  AMADAs unika Locus Beam Control-teknik för att ge prestanda...
NKC Sverige framtidssatsar med ny presslinje från AP&T
AP&T har fått en order på en ny helautomatisk presslinje till NKC Sveriges produktionsanläggning i Göteborg. Linjen ska användas för tillverkning av olika typer av...
Nu med smartare och än mer högautomatiserad fabrik
Rotage i Kvänum har genomfört ett omfattande Smart Factory projekt som resulterat i en stor nybyggnation, omstrukturering och flera nya maskininvesteringar under 2023....
AP&T bygger tillgänglighetsanpassad produktionslinje till GEDIA
GEDIA har beställt en tillgänglighetsanpassad presshärdningslinje från AP&T. Tillgänglighetsanpassningen innebär att linjen kommer att utformas så att även personal...
50 kW fiberlaser från Italien
I en spännande utveckling för den avancerade tillverkningsindustrin, meddelar Intercut stolt lanseringen av Cutlite Penta - en toppmodern 50 kW fiberlaser, direkt från...
Carmo och Forsstrom går samman och lanserar uppgraderad svetsmaskin
Den danska tillverkaren av formgjutna medicinska och industriella komponenter Carmo A/S och den svenska maskintillverkaren Forsstrom HF inleder ett samarbete kring...
Möter biltillverkarnas växande intresse
Bättre materialutnyttjande, lägre vikt, mindre klimatpåverkan och en enklare produktion. Det är argument som ökat bilindustrins intresse för presshärdade...
Salvagnini presenterar två nya automationer
I lasersystemens värld spelar automationen en allt viktigare roll för att förbättra effektiviteten under laddnings- och utmatningsarbeten. Stora lasrar står inför ännu...
Nytt samarbete runt AI för stålindustrin
STILRIDE inleder ett samarbete med svenska Ferritico för att skapa än mer komplexa strukturer från stålplåt. Därmed gifter man ihop fördelarna med Ferritico's AI-drivna...
Nya lasrar, automation och helt elektriska kantpressar
AMADA är glada att kunna tillkännage lanseringen av den nya VENTIS-AJe 6kW fiberlasern (med unik Locus Beam Control Technology), REGIUS-AJe 12kW full linjär driven...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör