Flexibilitet, produktivitet och användarvänlighet. Det är tre bärande punkter för Amada och grundfaktorer för nya HG-ATC. Den här snillrika kantpressen visas upp för första gången på Elmia Plåt.
Mässbesökarna får möjlighet att se Amadas HG-ATC i full aktion. Enligt Peter Book, senior sales manager på Amada Sweden, äger maskinen egenskaper som är unika inom kantpressning. Den här modellen gör hela ställarbetet automatiskt.
– På så vis underlättas möjligheten till just-in-time respektive kit-produktion. Något som i sin tur leder till ett förbättrat flöde genom hela fabriken, betonar han.
Just-in-time-framställning är signifikativ för den flexibilitet Amada har som norm. I och med den automatiska verktygsväxlingen är det enkelt att sticka emellan med akutkörningar. Många kan säkert intyga att den typen av rusch-order är vanliga, att det kvickt måste köras fram ett antal detaljer som komplettering eller en order med kort ledtid.
– Flexibiliteten ligger i att maskinen ställer om sig själv. Många kunder har i dag en seriestorlek, eller batchstorlek, på låt säga tio bitar. När dessa tio bitar är tillverkade väntar nästa tio med andra mått. Det är omställningar hela tiden. Traditionellt sett har varje sådan omställning tagit från 30 minuter upp till en timme. Med den här maskinen är man nere på ett par minuter.
Effektiviseringen skapar utrymme för större produktivitet. Halveras ställtiden kan man producera dubbelt så mycket. Det är enkel matematik.
– Ja, med snabb verktygsriggning, automatisk vinkeljustering och offline-programmering reduceras ställtiden dramatiskt. Tar man exempelvis en kit-produkt, som innehåller fem olika produkter, ställs den 83 procent snabbare med HG-ATC jämfört med en traditionell kantpress, hävdar Peter Book.
HG-ATC är andra generationens maskin med verktygsväxling från Amada. Förbättringar och förfiningar sker kontinuerligt. Utvecklingen stannar aldrig av. Pratar vi input kommer många önskemål från kundleden. Även om Amada är en stor global aktör, med 9 000 anställda och en årlig omsättning på 20 miljarder kronor världen över, kan ändå den lilla rösten påverka.
– Det är kundernas behov och krav som driver vår utveckling. Vi har 125 000 kunder world wide. Det är lika med vår utvecklingsbank, förklarar Peter Book och konstaterar:
– Amada är måna om att ta till sig från olika marknader. Och Skandinavien är en viktig marknad för plåtindustrin. Den är känd för att vara i framkant när det gäller teknologi.