Nu avslöjas komponenterna som behövs i framtidens fordon

nov 8, 2019 | Maskin

Det krävs nya artiklar för att tillverka framtidens fordon. På Elmia Subcontractor visas de live för första gången. Men redan nu ger Peter Bryntesson på FKG en hint om vilka de är.

– Mycket är kopplat till energilagring. När förbränningsmotorn försvinner ger det möjlighet att skapa nya funktioner i det utrymmet, säger Peter Bryntesson, senior projektledare och rådgivare, Fordonskomponentgruppen, FKG.

Att elektrifierade fordon kräver nya artiklar är ett faktum. Företag som tidigare har levererat komponenter till förbränningsmotorer har en väg att gå för att ställa om och anpassa sig. Vissa kanske till och med försvinner helt från leverantörskartan.

– Det finns företag som är i riskzonen och de måste börja fundera på sin roll i framtiden. Vi vet att det kommer att se annorlunda ut och till viss del kommer kedjan för enskilda komponentleverantörer att slås sönder, säger Peter Bryntesson.

– Det gäller att man förstår detta och börjar titta på andra kunder, produkter eller branscher.

Branschens omställning går snabbt. Det innebär att industrin behöver nya artiklar inom en snar framtid. 

– Vi är redan i gång. Det tillverkas fordon för fullt och det är en pågående, skarvlös övergång. Vad vi vet är att till exempel stora spelare som Volvo och Volkswagen har uttalade visioner om när de slutar att utveckla fordon med förbränningsmotor.

Intresset för projektet har varit stort sedan starten. Men vilka är då artiklarna som behövs? Det avslöjas på Elmia Subcontractor 2019.

– Utan att säga för mycket är många kopplade till energilagring. När förbränningsmotorn försvinner i den främre delen av fordonet ger det möjlighet att skapa nya funktioner i det utrymmet. Vi kommer att ha en utställning där vi presenterar de nya som behöver tillverkas och lägger de gamla i en soptunna.

Bakom projektet står FKG och RISE, båda med viktiga roller.

– Vi på FKG får mängder av information från forskningsprogram, forskningsråd och konsultföretag. Det är vårt ansvar att informera och förmedla allt detta till medlemsföretagen. Vi vill att våra medlemmar går vinnande ur teknikskiftet, vilket de också har stor chans att göra.

– RISE är å sin sida oerhört duktiga när det gäller att översätta akademisk forskning till industriell nytta. Vi måste ta åt oss den nya teknologin, inte bara till våra produkter utan även i produktionen. Digitaliseringen skapar förbättringar, men även potentiellt stora intäkter till företagen.

Svenska företag är framgångsrika inom många områden. Som exempel nämner Peter Bryntesson såväl bank- och flygsektorn som musik- och spelindustrin. Här finns stora chanser för dem att bidra till fordonsindustrin.

– De måste förstå att fordonstillverkarna är intresserade av deras kunnande.

Vad har du för tips till potentiella nya leverantörer till fordonsindustrin?

– Det är företag som vi hemskt gärna vill komma i kontakt med. Det är inte lätt när man inte har varit med i fordonsindustrin innan och vet hur det är. Jag tror att de kan bli stora tillskott till industrin och ser jättepositivt på möjligheterna som det innebär, säger Peter Bryntesson.

De nya komponenterna är en viktig aspekt. En minst lika viktig är kompetensen, berättar Peter Bryntesson.

– Vi är i stort behov av att ingenjörer kompetensväxlar. Det är inte bara artiklarna i sig som ska tas fram. Vi behöver ny kompetens inom industrin och även hämta den från andra branscher, säger han.

Scenpunkten ”Industrins omställning” hålls torsdagen den 15 november klockan 11.30–11.55. På scenen berättar Peter Bryntesson tillsammans med Karin Wilson från RISE om projektet och dess resultat.

Effektivt och ergonomiskt lager? 
Effektivitet och ergonomi är av hög prioritet för många företag idag. För att uppnå detta krävs många gånger en genomtänkt lagerlösning. SSI:s hissautomat, eller...
Tillverkningsindustrins utmaningar möttes av framtidstro och nytänkande
I en värld präglad av komplexa utmaningar skapar Elmia Subcontractor en betydelsefull plattform. Här omvandlar tillverkningsindustrin problem till möjligheter för en...
Ravema Expo – där julstämning och industriell teknik möts!
-Återigen bjuder vi på Ravema in till vår årliga mässa fylld av innovativa lösningar, spännande nyheter och givande möten! Den 12-14 december öppnar vi upp dörrarna...
Utforska de oändliga möjligheterna hos CAD/CAM-tillverkningssystem
I den ständigt föränderliga tillverkningsbranschen har CAD- (Computer-Aided Design) och CAM-system (Computer-Aided Manufacturing) revolutionerat sättet som man utformar...
GibbsCAM 2024 – Powerfully Simple, Simply Powerful
GibbsCAM, en ledande CAD/CAM innovatör inom mjukvara för produktionsbearbetning är glada att kunna presentera en helt ny release. GibbsCAM 2024 fortsätter att höja...
FA-Tec investerar i ny fräs
FA TEC i Falkenberg AB har investerat i en fräsmaskin av fabrikatet JUARISTI som marknadsförs av Mekana Maskin AB Maskinmodellen TX1D-MGX8 Specifikation på maskinen...
Nytt partnerskap mellan JN & Röders
Johan Nordström Verktygsmaskiner AB och den tyska maskinleverantören Röders TEC har ingått partnerskap. Röders tillverkar vertikala höghastighetsfräsar för...
Världens största tillverkare av karusellsvarvar  –
Slår på stort med nya VTL-1000ATC+C You Ji har än en gång överträffat sig själva genom att presentera den nya VTL-1000ATC+C. Detta mästerverk har en helt ny design som...
Finepart satsar på EMO
Finepart Sweden AB, som tillverkar maskiner för mikro-vattenskärning ser EMO som en viktig plattform för att marknadsföra sina maskiner. Artikel ifrån Aktuell...
Maskiner med maskinbetjäning i fokus
Under vårt besök i Haas monter, där den nya VD:n för Edströms Maskin, Adam Asplund, guidade oss runt, fick vi en fascinerande inblick i prisvärda automationslösningar...
En ny era med Henrik Bohlin vid rodret
På EMO-mässan hade vi nöjet att träffa gänget från DANKAB, med Henrik Bohlin i spetsen. Det markerar början på en spännande ny era då Henrik tar över som VD och...
Ny vd på Edströms Maskin
Edströms Maskin AB meddelar att Adam Asplund, för närvarande försäljningschef, kommer att tillträda rollen som verkställande direktör för företaget från och med den 1...
Masentia – maskinpartnern till 110%
Aktuell Produktion träffar Thomas Hässel och Anssi Laurila, båda Area Sales Managers hos Masentia AB, på EMO och vi kikar närmare på ett par av Masentias leverantörer....
EMO 2023 
EMO 2023, som gick av stapeln 18-23 september i Hannover, attraherade ca; 1 850 utställare från 42 länder som kom för att visa upp sina senaste produkter, lösningar och...
Duroc Machine Tool – simply better performance
På EMO får Aktuell Produktion får en pratstund med Mikael Högberg, VD, och Christian Royal, Group Marketing Manager, hos Duroc Machine Tools som berättar om företagets...
Fullt fokus på E-mobilitet & automation
På årets EMO-mässa lade GROB-WERKE tonvikt på flexibilitet och automation, med särskilt fokus på kostnadseffektiva standardlösningar. De presenterade ett brett utbud av...
Eurosteel i Nybro fick en triss med Zayer.
Vid en rundvandring hos Eurosteel i Nybro imponeras man över dimensionerna på maskinerna och grovlekarna på plåtarna som ligger prydligt upplagda. Sällan staplade...
Stärker sin marknadsposition som exklusiv agentur för Tornos.
Nu offentliggör Edströms Maskin sitt nya partnerskap med den schweiziska maskintillverkaren Tornos. Avtalet markerar en viktig milstolpe i Edströms mål att leverera...
Vältajmad investering möter ökad förfrågan på svenska formverktyg
Steget från 3-axlig bäddfräs till en 5-axlig Hedelius Tiltenta 11 gjorde susen för Forsheda Stålverktyg. Ställtider har minskat drastiskt och man kan köra både tyngre...
Mellanårsaktivitet för Elmia Produktionsmässor
– Konkreta superinjektioner för svensk tillverkningsindustri.I slutet på maj hölls en ”produktionsdag” hos Elmia i Jönköping. Dagen är, tillsammans med robotkonferensen...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör