Lägesrapport från F1 äventyret

maj 31, 2016 | Okategoriserade

Vilken spännande och lovande början på ett stort äventyr. Haas F1 Team, det första amerikanska Formel 1-laget på 30 år, ligger på sjätte plats på konstruktörslistan efter fem lopp i 2016 års FIA Formula One World Championship.
Under de två åren före lagets debutsäsong hade ingen kunnat drömma om att Haas F1 Team skulle vara däruppe och tampas med Formel 1-eliten så snart efter att man kommit på banan.
Lagets grundare Gene Haas och lagets ledare Günther Steiner hade en idé som de sedan på 24 månader omvandlade till ett racinglag i toppklass som tävlar på motorsportens högsta nivå. Avtal om tekniskt samarbete slöts, ett flertal anläggningar uppfördes och utrustades, de bästa ingenjörerna och mekanikerna anställdes, en bil konstruerades från grunden och två av de mest lovande förarna inom sporten rekryterades.
Romain Grosjean är en Formel 1-veteran som har tävlat heltid i den världsomspännande serien sedan 2012 med Lotus F1 Team. Han har stått på prispallen tio gånger, två gånger på en personbästa andraplats: vid 2012 års Grand Prix i Kanada och 2013 års Grand Prix i USA. Efter att ha visat stor potential i sin tidiga karriär lyckades han ta sig in bland de tio bästa två år i rad, 2012 och 2013, och bevisade därmed att han kan vara med och tampas med de etablerade talangerna i Formel 1 och fick på så sätt snabbt ett bra rykte inom sporten.
Lagkamraten Esteban Gutierrez kom till Haas F1 Team från Scuderia Ferrari, Haas F1 Teams tekniska partner. Esteban Gutiérrez var tredjeförare för det italienska laget 2015 och hjälpte till att utveckla racerbilen åt den fyrfaldiga Formel 1-mästaren Sebastian Vettel och 2007 års Formel 1-mästare Kimi Räikkönen. Innan Esteban Gutiérrez kom med i Scuderia Ferrari körde han under 2013–2014 för Ferrarilaget Sauber F1 Team. Under de två åren körde han alla lopp och kom som bäst sjua i 2013 års japanska Grand Prix på Suzuka, vilket är hans bästa placering hittills.
Redan från början gjorde Gene Haas klart att Haas F1 Team skulle drivas på ett effektivt och smart sätt med samma metoder som har gjort Haas Automation till Nordamerikas största tillverkare av verktygsmaskiner.
Haas F1 Teams bas ligger på samma campus i Kannapolis i North Carolina som Gene Haas lag Stewart-Haas Racing, som vunnit NASCAR Sprint Cup-serien. Haas F1 Team har även en europeisk bas i engelska Banbury. Haas CNC-maskiner används flitigt på Haas motorsportanläggningar.
”Ur ett internationellt perspektiv är Formel 1 den högsta racingnivån, och Haas Automation bygger verktygsmaskiner av högsta kvalitet”, säger Gene Haas. ”När man hör orden Formel 1 vet man exakt vad de står för: en global racingserie där man investerar i den senaste tekniken och lockar till sig de bästa talangerna inom konstruktion och design.Haas Automation har ett utmärkt rykte i USA, särskilt när det gäller pålitlighet, innovation och prisvärdhet, och jag vill att det ryktet ska fortsätta att växa världen över. Att koppla ihop Haas Automation med F1, både till namnet och i verkligheten, är det bästa sättet att utveckla vår verksamhet och lyfta upp Haas Automation till ett globalt premiummärke.”
Haas F1 Team går ytterst metodiskt till väga under sin debutsäsong och koncentrerar sig på ett lopp i taget. De kommer inte med några självsäkra eller skrytiga uttalanden. De vill bara känna att de gör sitt bästa, och de drivs av en önskan att hela tiden utvecklas och bli bättre.
Före försäsongstestet i Barcelona i slutet av februari var frågan som man ställde sig om Haas F1 Team: ”Kommer de ens att dyka upp på banan?” Men de dök inte bara upp; de hade till och med fått med sig så många poäng, när serien kom tillbaka till Barcelona för spanska Grand Prix, att de hade lyckats hamna före sex andra Formel 1-lag. Nu var frågan som man ställde till Haas F1 Team istället: ”Hur långt kan ni nå?”

Tänk utanför boxen – spara flera sekunder per detalj
Produktionen optimerades när cykeltiden kortades med flera sekunder. Den specialanpassade längdsvarven med tillhörande automationslösning blev så bra att kunden...
Nummer 4/2021
Nu finns sista numret för våren 2021 ute. Läs om den  världskända svenska tillverkaren av flugfiskerullar. Ett besök hos Thules som fortsätter att satsa friskt......
Unik satsning: Öppnar Virtual Campus
För att attrahera nya studenter satsar Högskolan Väst på ny teknik. Ett långsiktigt mål om större digital närvaro har snabbats på nu under Corona när man inte kunnat...
Ingenjörsutbildningar som gör svensk industri vassare
Den snabba teknikomställningen ställer helt nya kompetenskrav på industrins medarbetare. Högskolan Väst möter utmaningen med ett tiotal spetsutbildningar inom...
Mässan lanserar i år en digital mötesplats
Svensk tillverkningsindustri är livsviktig. Det har aldrig varit så tydligt som under Corona-pandemin. Effekterna är tydliga och utmaningarna är nya och många – men...
Nu erbjuder skolan fler korta kurser för industrin
Coronakrisen har slagit hårt mot svenska företag. Att ha förmågan att ställa om kan vara avgörande för att hantera de negativa effekterna. En del av...
Läs senaste nummer i Påsk
Under påsken uppdaterar vi inga nyheter dock så finns det många intressanta artiklar & pressreleaser. Tryck här för att läsa senaste numret
Nya keramiska material och produkter visas i höst
I mitten på mars beslytade mässarrangören att Advanced Engineering flyttas till den 2-3 september p.g.a. Corona-viruset och rådande restriktioner. Som vi alla har hört,...
Förvärv av keramiska verksamhet
Den 2 september 2019 har KYOCERA Fineceramics Group förvärvat Aliaxis Utilities & Industry AB’s nordiska keramiska verksamhet tillsammans med FRIATEC GmbH’s –...
Läs Nr5/2019
Vi förbereder oss inför årets mässa EMO 2019 som går i slutet på September. Vi har besökt Yaskawa i Torsås där de flesta Yaskawa-robotar som ska levereras i Europa, för...
Läs Nr4/2019
Vi har mät pulsen på Control 2019 i Stuttgart, besökt öppna hus så som Värnamo IndustriExpo samt Maskin AB A Fransson. Detta och mycket mer kan ni läsa i sista numret...
Läs Nr3/2019
I senaste numret finns det många trevliga inslag. Vi fortsätter med krönika ifrån SVMF. Vi har besökt flera världstillverkare så som Trumpf i Tyskland, Sandvik Coromant...
Läs Nr2/2019
Medans maskinen jobbar kan du alltid läsa senaste numret av Aktuell Produktion, antigen digitalt eller i papperform. I senaste numret finns det många trevliga inslag....
Läs Nr 1/2019
Oavsett hur du gillar att läsa tidningen, digitalt eller i pappersformat finns nu första numret för 2019 ute! Vi har premiär för en återkommande krönika i varje nummer...
44 miljoner: En julklapp som heter duga
Glädjen är stor på Högskolan Väst. Nu kan högskolan än mer kraftfullt vara med och stärka svensk industri. I dagarna beviljades samtliga ansökningar till finansiären...
ABUS krokvåg för traverser – ger exakta fördelar
Att veta vikten av det man lyfter är viktig information. Det kan vara olika behov t ex lastning på lastbil, beräkna materialåtgång för produktion, underlag för...
Läs nummer 8
Oavsett hur du gillar att läsa tidningen digitalt eller papperstidningen finns sista numret för året ute nu. I detta nummer kan ni läsa om EuroBLECH världens största...
Nytt avtal stärker industrins konkurrenskraft – Elmia och SVMF i fortsatt samarbete
Elmia förlänger samarbetsavtalet med branschorganisationen SVMF för mässan Elmia Verktygsmaskiner. Samarbetet stärker det långsiktiga arbete som redan påbörjats för att...
SVMF och MTAS fusioneras den 1 januari 2019
MTAS fusioneras in i SVMF. SVMF blir därmed en starkare, bredare och kraftfullare förening. SVMFs kansli flyttar i samband med fusionen till Teknikföretagens...
Industrin i förändring. Riktning framåt.
I en värld i stor förändring hittar industrin nya vägar genom innovation och starka samarbeten. Som Sveriges största industrievent har Elmia Subcontractor i år, mer än...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör