På AMB mässan i Stuttgart visade FMB Machinenbau två innovativa nyheter. Det mindre stångmagasinet Turbo RS 2–20 samt det större Turbo RS 4–52, båda mycket lämpliga för svarvar med fast eller rörlig spindel.
Artikel från Aktuell Produktion nummer 7/2022, Bild & Text Peter Malmgren

-De båda magasinen tillämpar den redan beprövade två stegs matningen av nya stänger som ger en kompakt och platsbesparande design och kompletteras nu med den mycket innovativa RS-tekniken säger Lennart Svensson VD på Lemeko Machinery AB som har hand om FMB i Sverige.
Maskinspindeln sammankopplas nu direkt utan mellanliggande teleskåprör och eventuell spindellynett, detta gör att maskin och magasinlayoutmässigt kan minskas ytterligare.
-Den stora fördelen med den innovativa RS-tekniken är att den del av stången som tidigare befann sig mellan magasin och maskin och som riskerade skapa vibrationer nu är helt eliminerad och flyttad in i magasinet där den nu styrs med hjälp av den hydrodynamiska oljefilmen av FMB benämnd Turbo principen säger Lennart.
Det större magasinet kan erhållas med en option som benämns V-teknik och som via panelen programmerar kanalens inbyggda styrsegment till rätt dimension.
-De justerbara styrsegmenten gör att du slipper byta styrkanaler och matarstång över ett brett spektrum av diametrar och garanterar optimal styrning, även av små materialdiametrar, i en stor kanal. Som ett resultat är stångmagasin med V-tekniken (tillval) idealiska för applikationer med ofta skiftande stångdiametrar. Det finns inget behov av att byta styrkanaler och inget manuellt justeringsarbete krävs, diameterjusteringarna utförs via kontrollpanelen avslutar Lennart
Fördelar:
Optimal styrning av materialstången fram till verktygsmaskinens spindel
Stark prestanda i svarvprocessen tack vare högsta kvalitet på styrningen med minimal vibrations- och bullerutveckling
Minskat verktygsslitage.
Ökade möjligheter att optimera skärdata.
Kompakt och platsbesparande design.
Automatisk igenkänning av verktygsmaskinens arbetsläge (lång-kortsvarvning).
Omriggning av stångmagasinet är inte längre nödvändigt och idrifttagningen förenklas.