Med längder uppemot 6 meter och vikter uppemot 30 ton är rotorerna som tillverkas hos anrika Björneborg Steel minst sagt imponerande. När man dessutom ska avverka uppemot 5 ton material krävs tillförlitlig teknik – men att MILL4FEED gav en så kraftig förbättring överraskade alla.


– Vi har tagit ett stort kliv framåt tillsammans med Iscar när det gäller processutveckling och vi är imponerade över resultatet, säger Kalle Ladekvist, försäljnings- och marknadschef.
Claes Jansson, segmentschef energiprodukter, instämmer:
– Det vore guld värt att se om vi kan införa det här på fler områden framöver.
Björneborg Steel och Iscar har ett samarbete sedan långt tillbaka i tiden där man kör en stor del av fräsningen med Iscars produkter, men det är alltså vid tillverkningen av just rotorer som högmatningsfräsningen med MILL4FEED har implementerats med överraskande positiva resultat. Björneborg har utvecklat bearbetningen av rotorer till generatorer och motorer under de senaste 30 åren och kan idag leverera helt färdigställda produkter. Slutkunderna finns bland annat inom olje-, gas- och gruvindustri, och Claes Jansson går så långt som att konstatera att man är världsledande inom tillverkning av just fyrpoliga rotorer.
Förbättring som överraskar
När man ser dimensionerna av de rotorer som tar form är det kanske inte så konstigt att produktionsledare Pierre Bråthe skrattade när han fick förslaget att testa Iscars nya högmatningsfamilj för grovplaningsoperationer.
– Det var ju de här små skären… jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det skulle gå att köra så fort, men det här har gett oss ett helt nytt sätt att se på den här typen av fräsning, säger Pierre.
Iscars säljare, Sören Nilsson, som var den som insisterade på att Pierre ändå skulle ge MILL4FEED en chans skrattar själv vid minnet.
– Ja du trodde ju aldrig att det skulle gå. Men vi måste våga göra nya saker, våga utvecklas varje dag, om vi ska vara konkurrenskraftiga. Jag har ett särskilt hjärta för den här bygden, jag vill alltid se en förbättring och förändring ute hos våra kunder, säger Sören.
Tryggare och säkrare process
Därför föreslog han förändringen med MILL4FEED hos Björneborg Steel, och resultatet är mycket positivt.
– Processen har blivit betydligt mer effektiv med större möjlighet till materialbortfall per rotation. Vi ser en kraftig potentiell ledtidsförbättring och kanske ännu viktigare är vinsterna för operatören som har fått en mycket tryggare och säkrare process, konstaterar Pierre.
Björneborg Steels tekniker Ferdi Hertgers som är något av ett kreativt geni när det gäller processutveckling understryker den stora skillnaden MILL4FEED har gjort för operatörerna.
– Vi ser att killarna bakom maskinerna är mycket mer nöjda när de kan fokusera på en tryggare och mer kontrollerad process, säger Ferdi.
Han var den som blev tungan på vågen när beslutet skulle tas. Med tidigare erfarenhet från Holland visste han att höghastighetsbearbetning skulle kunna ge en kraftig reducering av bearbetningstid samtidigt som processen blir säkrare och mer skonsam för maskinen.
Mer effektiv maskintid
Fräsfamiljen MILL4FEED är avsedd för produktiv grovfräsning av olika material, fräsning med höga matningar med enkelsidiga skär.
– Om du har erfarenhet av högmatningsfräsning så vet du att 3,5 mm är väldigt mycket. Vilka maskiner kan du göra det i? Det funkar inte i vanlig legotillverkning, konstaterar Sören.
– Svaret är i Björneborg, säger Pierre och ler. Han fortsätter:
– Våra maskiner här har många år på nacken men är otroligt stabila och nu får de jobba på ett helt nytt sätt med höghastighetsmatning. Det är spännande att se en så snabb förbättring.
Sören förklarar vidare:
– Det här är ju ett verktyg som ger ett väldigt effektivt arbetssätt när du ska avverka mycket material. Dessutom minskas nertiden. Maskinstopp kostar. I en konventionell maskin får du räkna med att byta skär uppemot tre gånger i timmen, men här sänker du bytesfrekvensen enormt och får ut mer effektiv maskintid.
Från stålskrot till färdig produkt
Björneborg Steel är precis i starten på en generell förbättringsprocess. Som en av få smidesaktörer i Europa som levererar från ax till limpa har man en speciell position på marknaden.
– Vi har en helt integrerad produktion från stålskrot till färdig produkt. Varje år produceras 30 000 ton stål från återvunnet skrot i vårt eget stålverk, och allt produktionsspill återvinns och smälts om av oss själva. Vi är en del av stålets kretslopp där vi återvinner skrot och producerar världsledande produkter säger Kalle Ladekvist.
Det har gett ett naturligt försprång på miljösidan, där Björneborg Steel nyligen lanserade GreenForge® som är ett klimatneutralt smideskoncept.
– Vårt mål är att vara klimatneutrala år 2026 och vi är redan på god väg. Vår produktion förbrukar stora mängder energi genom hela processen. Idag använder vi oss av 100 procent fossilfri el, gasol och naturgas där de två senare energikällorna kommer bytas ut till förnybar biogas, och det är en spännande resa, konstaterar Kalle.
Nordens största friformssmedja
Företaget som har varit ett industriellt nav på den lilla värmländska bruksorten med samma namn ända sedan 1656 har en gedigen historia, från samarbetet med försvarsenheten i Karlskoga då man tillverkade kanoner till att idag vara Nordens största friformssmedja. Fem segment utgör grunden i dagens produktion; olja och gas, marin, energi, industri och stål. Björneborg Steel levererar till ett flertal större kunder världen över men har merparten av sin kundbas i Europa. Efter en konkurs 2018 startade företaget om 2019 i sin nuvarande form som Björneborg Steel och har idag 165 anställda och en årsomsättning på cirka 400 miljoner SEK.
Bildtexter:
”Ingen slår Iscar på livslängd och skärdata, oavsett material. Vi tål att jämföras – ända ut i skärspetsen”, säger Sören Nilsson (tv), säljare Iscar, här tillsammans med Ferdi Hertgers (mitten) och Pierre Bråthe (th), Björneborg Steel.
Säkrare, tryggare och mer lättarbetat. Med MILL4FEED slipper operatören byta skär var tjugonde minut, samtidigt som processen är mer skonsam för maskinen.
För mer information: Björneborg Steel, Iscar