Hexagon samarbetar med Västerås-baserade mjukvaruföretaget Softgear för att ge användare en tydlig visuell bild av mätresultat genom förstärkt verklighet (Augumented Reality, AR).

Augumented Reality (AR) är en kombination av verklighet och digitalt innehåll som sker i realtid. AR adderar ett digitalt lager till det verkliga rummet, där funktionaliteten sedan kan anpassas efter användarens behov.

Softgear erbjuder ett stort antal tjänster som använder den moderna tekniken. De har bland annat skapat verklighetstrogna interaktiva utbildningar med hjälp av visuella data, där användare kan utföra moment som tränar muskelminnet utan att ha en faktisk produkt framför sig. Tekniken används även i serviceyrken där användaren genom sin telefon får direkt visuell status på maskiner som behöver servas, eller kan titta in i en industriell maskin för att förstå en komplex process.

Fredrik Jakobsson, ägare av Softgear

”Det är även ett mycket effektivt säljverktyg,” säger Fredrik Jakobsson, ägare av Softgear. ”Företag med breda utbud eller stora produkter kan inte fysiskt ta med hela sin produktportfölj ut till kund. Nu kan de istället virtuellt visa produkterna och placera dem i den miljön det är tänkt.”

Hexagon använder nu metoden för att visualisera mätresultat tydligare än någonsin förut. Genom AR-tekniken kan användaren, genom sin egen smartphone, i realtid se det färdiga mätresultatet projicerat direkt på detaljen. Avvikelser visas med hjälp av Hexagons mätmjukvara PC-DMIS tydliga färgkarta.

”Vi är alltid intresserade av att arbeta med den senaste tekniken, och kombinationen av mätteknik och AR har otroligt stor utvecklingspotential” säger Charlotta Swan, marknadskoordinator på Hexagon.

Lösningen kommer att visas i Hexagons monter B05:52 på Elmia Subcontractor. Softgear kommer även besöka mässan för att visa sina lösningar inom AR.