Europeisk anläggning och viktiga rekryteringar

maj 8, 2015 | Maskin

Haas-F1-Team-redDet har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Det har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Arbetet är i full gång med att bygga teamets utrustning, från transportanordningar till depå- och verkstadsutrustning. När all utrustning är färdig kommer den att finnas på Haas F1 Teams anläggning i Banbury.
 
Viktig personal har även anlitats, i synnerhet Dave O’Neill som teamchef, Rob Taylor som chefsdesigner och Ben Agathangelou som aerodynamikchef.O’Neill kom till Haas F1 Team från Marussia F1 Team, ursprunget till Manor GP där han började 2009. O’Neills erfarenhet är värdefull för Haas F1 Team, eftersom hans uppgift när han först började hos Manor var att sätta ihop ett F1-team på sex månader. Några av de många uppgifter som O’Neill hade ansvar för var rekrytering av personal, inköp av utrustning och infrastruktur, tillsyn över bildesign och val av leverantörer. O’Neill var teamchef för Jordan Grand Prix från 1998 fram till 2005 innan han anslöt sig till A1GP, en racingserie som marknadsfördes som ”motorsportens VM”. I egenskap av teknisk huvudkoordinator hos A1GP organiserade O’Neill serie- och bantestning för bilar. Under den här tiden var han även teamchef för A1GP:s Team Ireland som vann A1GP-mästerskapet i seriens fjärde säsong (2008–2009).
 
Taylor arbetade även hos Marussia, där han var ställföreträdande chefsdesigner, innan han anslöt sig till Haas F1 Team. Innan Taylor började hos Marussia var han designgruppledare hos McLaren från april 2006 till december 2010. Taylor var huvudansvarig för fordonsdesign hos Red Bull Racing, Toro Rosso och Jaguar med början år 2002 innan han anslöt sig till McLaren. Han hade högre designbefattningar hos Arrows (1997–2002) och Scuderia Ferrari (1992–1997) efter perioder på Cosworth (1987–1989) och Benetton (1989–1992). Taylor ansluter sig till Haas F1 Team under sitt 28:e år i Formel 1. Under den perioden har han fått en mängd erfarenheter inom alla aspekter av Formel 1-design.
 
Agathangelou kom till Haas F1 Team från Scuderia Ferrari där han i mars 2012 hade ansvaret för uppgraderingen av teamets vindtunnel och testningssystem i Maranello i Italien. Innan det arbetade Agathangelou som ingenjörskonsult hos den italienska racerbiltillverkaren Dallara i ett antal projekt sedan 2009, däribland som tekniskt ansvarig för Campos F1-projektet, tekniska uppgraderingar år 2012 för GP2 och World Series by Renault, design och utveckling av DW12 Indycar-chassit samt projektledning för sportbilen till ”lågpris”, Alfa Romeo 4C. Agathangelou har omfattande erfarenhet inom Formel 1. Han var aerodynamikchef hos Jaguar och senare Red Bull Racing från 2002 fram till 2007. Agathangelou hade samma befattning hos Renault F1/Benetton från september 1999 till mars 2002. Agathangelou började sin Formel 1-karriär 1994 som aerodynamikanalytiker hos McLaren. Han flyttade sedan till Tyrrell i augusti 1997 som ledande aerodynamiker och anslöt sig sedan till Honda Racing Development i april 1998 i egenskap av aerodynamikchef i förberedelse för Hondas deltagande i Formel 1 2000.
 
Agathangelou och Taylor har redan konstruerat en modell i 60-procentig skala av bilen som Haas F1 Team ska tävla med år 2016. Paret har tillbringat flertalet timmar i vindtunneln som Haas F1 Team delar med sin tekniska partner Scuderia Ferrari. Tack vare sitt gedigna arbete med skalmodellen i dagsläget kommer Haas F1 Team att vara redo att tävla år 2016.
 
”Även om det fortfarande kvarstår en hel del arbete, har vi redan nått en bit på vägen för att göra Haas F1 Team konkurrenskraftigt när vi startar i Formel 1 år 2016.” sa Steiner, en Formel 1-veteran som ursprungligen rekryterades av den trefaldiga Formel 1-mästaren Niki Lauda till Jaguar 2001 som stallchef. ”Tack vare vårt tekniska partnersamarbete med Ferrari har vi kunnat utveckla vår bil och vårt team i en väldigt snabb takt. Vårt sätt att bygga upp vårt Formel 1-team är nytt och annorlunda, men det fungerar. Vi har fullt förtroende för vår plan, vi är engagerade i Formel 1 och vi följer framför allt tidsplanen. Så här dags nästa år kommer våra bilar redan att ha testats och vi kommer att vara i full gång med att förbereda dem för Melbourne.”
 
Tävlingen i Melbourne i Australien inleder Formel 1-säsongen. Det är där som Haas F1 Team kommer att göra sin debut efter försäsongstesterna. Haas Automation, Inc., CNC-maskintillverkaren som Haas F1 Teams ordförande Gene Haas grundade 1983, kommer att utgöra teamets primära sponsor.
 
Förutom Haas F1 Team har Haas motorsportsinnehav i Stewart-Haas Racing och Windshear.
 
Stewart-Haas Racing samägs av Haas och Tony Stewart. Organisationen vann Sprint Cup-mästerskapet 2014 med föraren Kevin Harvick vilket var teamets andra mästerskapstitel på fyra år. Föraren/ägaren Stewart vann teamets första Sprint Cup-titel 2011. Stewart-Haas Racing har fyra tävlingsbidrag – nr 14 Bass Pro Shops/Mobil 1 Chevrolet för Stewart, nr 10 GoDaddy Chevrolet för Danica Patrick, nr 4 Budweiser/Jimmy John’s Chevrolet för Harvick och nr 41 Haas Automation Chevrolet för Kurt Busch. Teamets bas är en anläggning på 18 581 kvadratmeter med cirka 280 anställda.
 
Windshear är en vindtunnel med transportband på 290 km/tim. i Concord, North Carolina. Den är den första av sitt slag i Nordamerika. Vindtunneln grundades av Haas och är bara den tredje vindtunneln med transportband i sin skala hittills. Dessutom är den världens första kommersiellt tillgängliga och fullskaliga vindtunnel med transportband. Windshear finns tillgänglig till uthyrning för alla motorsportteam och biltillverkare. NASCAR, INDYCAR, sportbils- och NHRA-team använder Windshear, och det gör även United States Council for Automotive Research (USCAR) som har utfört tester på produktionsbilar på Windshear.

Produktivitet, lönsamhet och miljöfokus för Mazak på EMO 2021
Yamazaki Mazak kommer till årets EMO med 12 maskiner utrustade med en rad olika automatiserings- och tekniklösningar som alla levererar de tre viktigaste...
Sandvik Coromant lanserar CoroPlus®-programmet för produktivitetsförbättring
För att uppfylla alla olika krav som finns på industriell produktivitet har Sandvik Coromant lanserat CoroPlus® PIP-programmet (program för produktivitetsförbättring),...
Edströms Maskin anställer säljare i norr och söder
Med ambitionen att arbeta mer omfattande i Sverige har Edströms Maskin nu rekryterat två nya stjärnskott, för att komma närmare kunderna i stora delar av landet. De nya...
Maskiner, IoT och ett nytt affärsområde
Nya, ännu effektivare automatiska svarvar, ökad effektivitet och produktivitet tack vare iXworlds molnplattform och helt nya produkter för adaptiv tillverkning i metall...
Carlstad Machinetools säljer en 8 meter lång bäddfräs till Lyckes Produktionsverktyg AB.
Maskinen heter Correa Norma L80 och levereras med fem års garanti. Den är utrustad med Heidenhain 640, trådlös handratt HR550, autoindexerande huvud, verktygsväxlare 60...
Soraluce avslöjar framtiden för bearbetningslösningar, #MadeForYOU på EMO
Soraluce kommer att presentera sitt #MadeForYOU klientorienterade tillvägagångssätt och presentera sin ledande generation av bearbetningslösningar, tillsammans med de...
Rottne Industri storsatsar – investerar 40 miljoner kronor för att växa
Skogsmaskinsföretaget Rottne Industri AB gör sin största satsning någonsin. Företaget investerar nu 40 miljoner kronor i två nya bäddfräsar och en ny industrihall på...
Bra start för nystartade företaget
-FC Maskin sålde ytterligare en trådgnist denna gång till Zenjo Verktygsteknik AB investerade till sitt verktygsmakeri, säger ägare Fredrik Claesson. Zenjo har valt att...
Europapremiär av Okuma MB-80V
Okuma kommer presentera ännu en premiär vid EMO Milano 2021: en live presentation av den innovativa MB-80V-maskinen. Under utställningstemat ”Feel the Magic of Okuma”...
Bearbetningsmetoden PrimeTurning™ implementeras i Siemens NX-programvara
Sandvik Coromant, ledaren inom bearbetningslösningar, har offentliggjort sitt senaste samarbete med Siemens Digital Industries Software, där deras PrimeTurning™-teknik...
Duroc Machine Tool utökar
Håkan Conradsson började 1 maj som maskinsäljare i distrikt väst, Västra Götaland. -Med sina 25 års erfarenhet ifrån branschen som, service/ applikationsingenjörinom...
Flyttar fram positionerna för vad som är görbart
Cemec Intelligente Mechanik GmbH övertygar även de mest krävande kunderna med sin highend-utveckling och -produktion, nämligen flyg- och rymdbranschen. Genom att...
NSK minskar verktygsmaskinens kvadrantfel under cirkulär interpolering
Förekomsten av kvadrantfel i verktygsmaskiner under cirkulära interpoleringsrutiner är ett vanligt problem. Tack vare en innovation från NSK är det möjligt att mildra...
Världspremiär i Okumas monter under EMO Milano 2021
Okuma Europe GmbH, europeisk representant för den internationellt kända CNC-maskintillverkaren, har bekräftat att de kommer att delta i EMO Milano 2021....
Laholm CNC rustar sig för framtiden!
Ännu en Mazak maskin på väg in på företaget. Under våren har de investerat i två nya Mazak maskiner för att vara i framkant och möta marknadens behov Bild från vänster,...
Entreprenörskap + innovation = ”made in Sweden” – på riktigt!
Artikel Aktuell Produktion nummer 4/2021 Skriven av Tord Käck Hur många av er läsare visste att vi har en världskänd tillverkare av flugfiskerullar i Sverige? Allt...
”Produktivitet genom tillgänglighet och kapade cykeltider”
Artikel Aktuell Produktion nummer 4/2021 Skriven av Gabriella Mellergårdh När AGES Värnamo bestämde sig för att effektivisera produktionen investerade man i tre...
Connectitude bidrar till en förenklad eftermarknad
På en väl omhändertagen eftermarknad tjänar maskintillverkare två tredjedelar av sin totala lönsamhet. Nu tillgodoser Connectitude behoven och förbättrar eftermarknaden...
Prototypverkstad med plats för fler
Artikel från Aktuell Produktion Nummer 4/2021 Skriven av Gabriella Mellergårdh Här delar man kunskap, verktyg och idéer med varandra. Mekanikcenter i Spånga Stockholm...
FANUC ROBOCUT α-CiC – har blivit ännu bättre!
Nya trådgnistmaskinen ROBOCUT α-CiC från FANUC är en maskinnyhet för företag inom verkstadsindustrin där det ställs höga krav på både resultat och...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör