Europeisk anläggning och viktiga rekryteringar

maj 8, 2015 | Maskin

Haas-F1-Team-redDet har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Det har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Arbetet är i full gång med att bygga teamets utrustning, från transportanordningar till depå- och verkstadsutrustning. När all utrustning är färdig kommer den att finnas på Haas F1 Teams anläggning i Banbury.
 
Viktig personal har även anlitats, i synnerhet Dave O’Neill som teamchef, Rob Taylor som chefsdesigner och Ben Agathangelou som aerodynamikchef.O’Neill kom till Haas F1 Team från Marussia F1 Team, ursprunget till Manor GP där han började 2009. O’Neills erfarenhet är värdefull för Haas F1 Team, eftersom hans uppgift när han först började hos Manor var att sätta ihop ett F1-team på sex månader. Några av de många uppgifter som O’Neill hade ansvar för var rekrytering av personal, inköp av utrustning och infrastruktur, tillsyn över bildesign och val av leverantörer. O’Neill var teamchef för Jordan Grand Prix från 1998 fram till 2005 innan han anslöt sig till A1GP, en racingserie som marknadsfördes som ”motorsportens VM”. I egenskap av teknisk huvudkoordinator hos A1GP organiserade O’Neill serie- och bantestning för bilar. Under den här tiden var han även teamchef för A1GP:s Team Ireland som vann A1GP-mästerskapet i seriens fjärde säsong (2008–2009).
 
Taylor arbetade även hos Marussia, där han var ställföreträdande chefsdesigner, innan han anslöt sig till Haas F1 Team. Innan Taylor började hos Marussia var han designgruppledare hos McLaren från april 2006 till december 2010. Taylor var huvudansvarig för fordonsdesign hos Red Bull Racing, Toro Rosso och Jaguar med början år 2002 innan han anslöt sig till McLaren. Han hade högre designbefattningar hos Arrows (1997–2002) och Scuderia Ferrari (1992–1997) efter perioder på Cosworth (1987–1989) och Benetton (1989–1992). Taylor ansluter sig till Haas F1 Team under sitt 28:e år i Formel 1. Under den perioden har han fått en mängd erfarenheter inom alla aspekter av Formel 1-design.
 
Agathangelou kom till Haas F1 Team från Scuderia Ferrari där han i mars 2012 hade ansvaret för uppgraderingen av teamets vindtunnel och testningssystem i Maranello i Italien. Innan det arbetade Agathangelou som ingenjörskonsult hos den italienska racerbiltillverkaren Dallara i ett antal projekt sedan 2009, däribland som tekniskt ansvarig för Campos F1-projektet, tekniska uppgraderingar år 2012 för GP2 och World Series by Renault, design och utveckling av DW12 Indycar-chassit samt projektledning för sportbilen till ”lågpris”, Alfa Romeo 4C. Agathangelou har omfattande erfarenhet inom Formel 1. Han var aerodynamikchef hos Jaguar och senare Red Bull Racing från 2002 fram till 2007. Agathangelou hade samma befattning hos Renault F1/Benetton från september 1999 till mars 2002. Agathangelou började sin Formel 1-karriär 1994 som aerodynamikanalytiker hos McLaren. Han flyttade sedan till Tyrrell i augusti 1997 som ledande aerodynamiker och anslöt sig sedan till Honda Racing Development i april 1998 i egenskap av aerodynamikchef i förberedelse för Hondas deltagande i Formel 1 2000.
 
Agathangelou och Taylor har redan konstruerat en modell i 60-procentig skala av bilen som Haas F1 Team ska tävla med år 2016. Paret har tillbringat flertalet timmar i vindtunneln som Haas F1 Team delar med sin tekniska partner Scuderia Ferrari. Tack vare sitt gedigna arbete med skalmodellen i dagsläget kommer Haas F1 Team att vara redo att tävla år 2016.
 
”Även om det fortfarande kvarstår en hel del arbete, har vi redan nått en bit på vägen för att göra Haas F1 Team konkurrenskraftigt när vi startar i Formel 1 år 2016.” sa Steiner, en Formel 1-veteran som ursprungligen rekryterades av den trefaldiga Formel 1-mästaren Niki Lauda till Jaguar 2001 som stallchef. ”Tack vare vårt tekniska partnersamarbete med Ferrari har vi kunnat utveckla vår bil och vårt team i en väldigt snabb takt. Vårt sätt att bygga upp vårt Formel 1-team är nytt och annorlunda, men det fungerar. Vi har fullt förtroende för vår plan, vi är engagerade i Formel 1 och vi följer framför allt tidsplanen. Så här dags nästa år kommer våra bilar redan att ha testats och vi kommer att vara i full gång med att förbereda dem för Melbourne.”
 
Tävlingen i Melbourne i Australien inleder Formel 1-säsongen. Det är där som Haas F1 Team kommer att göra sin debut efter försäsongstesterna. Haas Automation, Inc., CNC-maskintillverkaren som Haas F1 Teams ordförande Gene Haas grundade 1983, kommer att utgöra teamets primära sponsor.
 
Förutom Haas F1 Team har Haas motorsportsinnehav i Stewart-Haas Racing och Windshear.
 
Stewart-Haas Racing samägs av Haas och Tony Stewart. Organisationen vann Sprint Cup-mästerskapet 2014 med föraren Kevin Harvick vilket var teamets andra mästerskapstitel på fyra år. Föraren/ägaren Stewart vann teamets första Sprint Cup-titel 2011. Stewart-Haas Racing har fyra tävlingsbidrag – nr 14 Bass Pro Shops/Mobil 1 Chevrolet för Stewart, nr 10 GoDaddy Chevrolet för Danica Patrick, nr 4 Budweiser/Jimmy John’s Chevrolet för Harvick och nr 41 Haas Automation Chevrolet för Kurt Busch. Teamets bas är en anläggning på 18 581 kvadratmeter med cirka 280 anställda.
 
Windshear är en vindtunnel med transportband på 290 km/tim. i Concord, North Carolina. Den är den första av sitt slag i Nordamerika. Vindtunneln grundades av Haas och är bara den tredje vindtunneln med transportband i sin skala hittills. Dessutom är den världens första kommersiellt tillgängliga och fullskaliga vindtunnel med transportband. Windshear finns tillgänglig till uthyrning för alla motorsportteam och biltillverkare. NASCAR, INDYCAR, sportbils- och NHRA-team använder Windshear, och det gör även United States Council for Automotive Research (USCAR) som har utfört tester på produktionsbilar på Windshear.

Maskinkomponenter i Piteå, ännu en nöjd Edströms-kund!
I slutet av maj levererade Edströms en Lagun bäddfräs modell CM-8 till företaget Maskinkomponenter i Öjebyn nära Piteå. Trots att fräsen bara funnits i företagets...
Lanserar IoT-plattform för mätning av luftkvalitet i realtid
QleanAir har utvecklat en IoT-platform som hjälper företag att mäta, förstå och förbättra sin luftkvalitet. Nu lanseras QleanAir Connect som kopplar upp arbetsplatsens...
Service och support var avgörande i ALO Centers senaste investering
ALO Center i Mora’s resa började för mer än 80 år sedan. Kompetensen, teknikfokuset och engagemanget har gått i arv genom generationer i företaget vilket bidrar till...
Kan de små detaljerna vara avgörande?
Jag läste för en tid sen några kloka ord av Olof Röhlander som handlade om stenskott. Där stenskott var en metafor för det nödvändiga i att även ta tag i det som till...
DN Solutions, det nya namnet på Doosan Machine Tools
-I slutet av Maj var det adjö till varumärket "Doosan Machine Tool", och vi säger välkommen till "DN Solutions". Även fast namnet ändras, kommer du att upptäcka att...
Främmestadsverken vinner affärer för 34 miljoner under maj månad
Redan från start så har Främmestadsverkens mål varit att vara kundens mest leveranssäkra alternativ. Med maskinbearbetning och ytbehandling under samma tak klipps en...
Digitala tvillingar skapar helt nya möjligheter
Det kan gälla hela samhällen, städer, fabriker och allt där det finns någon form av processer och/eller flöden – det mesta går i dag att bygga upp i en virtuell värld,...
3nine Industries Air Monitoring System
Ta kontroll över luften i dina lokaler med 3nine Industries Air Monitoring System och var säker på att andas ren luft.  3nine Industries erbjuder ett unikt...
Masentia tar sina kunder till högre höjder
Obemannad drift i 72 timmar. Med 32 paletter och möjlighet till 330 verktyg. Masentia tar verkligen sina kunder till högre höjder med CNC-fräsen Matsuura MAM72 som...
Sverigepremiär för Okuma Armroid hos Stenbergs
En CNC-svarv med inbyggd robot. Som är fullt integrerad med maskinens styrsystem. Jodå, du läste helt rätt. Maskinen heter Okuma Armroid och visas för första gången i...
Maskinlansering på Elmia – Schaublin 642-Y hos Swedish Machine Tool Company
Nu finns Schaublin Machines representerade i Skandinavien. Schaublin är en schweizisk tillverkare av högprecisionsmaskiner och maskinsortiment består av konventionella...
Energioptimering genom smart finansiering kan spara tillverkningsindustrin miljarder
Tillverkningsföretag har tryck på sig från regelverk och aktieägare att minska koldioxidutsläppen och optimera sin energianvändning. En ny studie från Siemens Financial...
Världspremiär för Euromaskins EDS 900 gradmaskin
Under Elmia Verktygsmaskiner lanserar Euromaskin sin nya egenframtagna gradmaskin. EDS 900 erbjuder högflexibel gradning för alla typer av material och applikationer...
Digitala kunskapssessioner för optimerad funktion och produktivitet
Sandvik Coromant, har lanserat ett antal digitala kunskapssessioner för att hjälpa kunderna med applikationer där solida verktyg används. De tolv sessionerna tar upp...
Rivstart med tre maskiner på ett år
På mindre än ett år har Andreas Borg investerat i tre Hyundai WIA SE 2200 LSY, och tillhörande automationsutrusning. Borgs Bearbetning i Mariestad kan med råge...
Tänk utanför boxen – spara flera sekunder per detalj
Produktionen optimerades när cykeltiden kortades med flera sekunder. Den specialanpassade längdsvarven med tillhörande automationslösning blev så bra att kunden...
VT1000EX, Okumas nyutvecklade svarv för tuff bearbetning
Okuma introducerar nya VT1000EX på marknaden, en vertikal CNC-svarv som uppfyller noggranna kundkrav tack vare sin riktigt imponerande prestanda. Maskinmodellen...
Hållbar produktivitet med automatiserad skärvätskehantering
Wallenius Water Innovation lanserar FluidWorker 150 som erbjuder automatiserad mätning och justering av skärvätskans koncentration samt en kemikaliefri reduktion av...
Nya ägare satsar för framtiden
Strax före årsskiftet blev det klart att nya ägare kommer leda Mekanotjänst in i framtiden. Under 2022 väntar investeringar och rekrytering av fler medarbetare.  – Vi...
Power Skiving mjukvara med kraftfull teknologimodul
Den nya mjukvarulösningen möjliggör en tillverkningsorienterad verktygskonstruktion och processoptmering i produktionsmiljö Verktyg för Power Skiving, ögonblicksbild...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör