Europeisk anläggning och viktiga rekryteringar

maj 8, 2015 | Maskin

Haas-F1-Team-redDet har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Det har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Arbetet är i full gång med att bygga teamets utrustning, från transportanordningar till depå- och verkstadsutrustning. När all utrustning är färdig kommer den att finnas på Haas F1 Teams anläggning i Banbury.
 
Viktig personal har även anlitats, i synnerhet Dave O’Neill som teamchef, Rob Taylor som chefsdesigner och Ben Agathangelou som aerodynamikchef.O’Neill kom till Haas F1 Team från Marussia F1 Team, ursprunget till Manor GP där han började 2009. O’Neills erfarenhet är värdefull för Haas F1 Team, eftersom hans uppgift när han först började hos Manor var att sätta ihop ett F1-team på sex månader. Några av de många uppgifter som O’Neill hade ansvar för var rekrytering av personal, inköp av utrustning och infrastruktur, tillsyn över bildesign och val av leverantörer. O’Neill var teamchef för Jordan Grand Prix från 1998 fram till 2005 innan han anslöt sig till A1GP, en racingserie som marknadsfördes som ”motorsportens VM”. I egenskap av teknisk huvudkoordinator hos A1GP organiserade O’Neill serie- och bantestning för bilar. Under den här tiden var han även teamchef för A1GP:s Team Ireland som vann A1GP-mästerskapet i seriens fjärde säsong (2008–2009).
 
Taylor arbetade även hos Marussia, där han var ställföreträdande chefsdesigner, innan han anslöt sig till Haas F1 Team. Innan Taylor började hos Marussia var han designgruppledare hos McLaren från april 2006 till december 2010. Taylor var huvudansvarig för fordonsdesign hos Red Bull Racing, Toro Rosso och Jaguar med början år 2002 innan han anslöt sig till McLaren. Han hade högre designbefattningar hos Arrows (1997–2002) och Scuderia Ferrari (1992–1997) efter perioder på Cosworth (1987–1989) och Benetton (1989–1992). Taylor ansluter sig till Haas F1 Team under sitt 28:e år i Formel 1. Under den perioden har han fått en mängd erfarenheter inom alla aspekter av Formel 1-design.
 
Agathangelou kom till Haas F1 Team från Scuderia Ferrari där han i mars 2012 hade ansvaret för uppgraderingen av teamets vindtunnel och testningssystem i Maranello i Italien. Innan det arbetade Agathangelou som ingenjörskonsult hos den italienska racerbiltillverkaren Dallara i ett antal projekt sedan 2009, däribland som tekniskt ansvarig för Campos F1-projektet, tekniska uppgraderingar år 2012 för GP2 och World Series by Renault, design och utveckling av DW12 Indycar-chassit samt projektledning för sportbilen till ”lågpris”, Alfa Romeo 4C. Agathangelou har omfattande erfarenhet inom Formel 1. Han var aerodynamikchef hos Jaguar och senare Red Bull Racing från 2002 fram till 2007. Agathangelou hade samma befattning hos Renault F1/Benetton från september 1999 till mars 2002. Agathangelou började sin Formel 1-karriär 1994 som aerodynamikanalytiker hos McLaren. Han flyttade sedan till Tyrrell i augusti 1997 som ledande aerodynamiker och anslöt sig sedan till Honda Racing Development i april 1998 i egenskap av aerodynamikchef i förberedelse för Hondas deltagande i Formel 1 2000.
 
Agathangelou och Taylor har redan konstruerat en modell i 60-procentig skala av bilen som Haas F1 Team ska tävla med år 2016. Paret har tillbringat flertalet timmar i vindtunneln som Haas F1 Team delar med sin tekniska partner Scuderia Ferrari. Tack vare sitt gedigna arbete med skalmodellen i dagsläget kommer Haas F1 Team att vara redo att tävla år 2016.
 
”Även om det fortfarande kvarstår en hel del arbete, har vi redan nått en bit på vägen för att göra Haas F1 Team konkurrenskraftigt när vi startar i Formel 1 år 2016.” sa Steiner, en Formel 1-veteran som ursprungligen rekryterades av den trefaldiga Formel 1-mästaren Niki Lauda till Jaguar 2001 som stallchef. ”Tack vare vårt tekniska partnersamarbete med Ferrari har vi kunnat utveckla vår bil och vårt team i en väldigt snabb takt. Vårt sätt att bygga upp vårt Formel 1-team är nytt och annorlunda, men det fungerar. Vi har fullt förtroende för vår plan, vi är engagerade i Formel 1 och vi följer framför allt tidsplanen. Så här dags nästa år kommer våra bilar redan att ha testats och vi kommer att vara i full gång med att förbereda dem för Melbourne.”
 
Tävlingen i Melbourne i Australien inleder Formel 1-säsongen. Det är där som Haas F1 Team kommer att göra sin debut efter försäsongstesterna. Haas Automation, Inc., CNC-maskintillverkaren som Haas F1 Teams ordförande Gene Haas grundade 1983, kommer att utgöra teamets primära sponsor.
 
Förutom Haas F1 Team har Haas motorsportsinnehav i Stewart-Haas Racing och Windshear.
 
Stewart-Haas Racing samägs av Haas och Tony Stewart. Organisationen vann Sprint Cup-mästerskapet 2014 med föraren Kevin Harvick vilket var teamets andra mästerskapstitel på fyra år. Föraren/ägaren Stewart vann teamets första Sprint Cup-titel 2011. Stewart-Haas Racing har fyra tävlingsbidrag – nr 14 Bass Pro Shops/Mobil 1 Chevrolet för Stewart, nr 10 GoDaddy Chevrolet för Danica Patrick, nr 4 Budweiser/Jimmy John’s Chevrolet för Harvick och nr 41 Haas Automation Chevrolet för Kurt Busch. Teamets bas är en anläggning på 18 581 kvadratmeter med cirka 280 anställda.
 
Windshear är en vindtunnel med transportband på 290 km/tim. i Concord, North Carolina. Den är den första av sitt slag i Nordamerika. Vindtunneln grundades av Haas och är bara den tredje vindtunneln med transportband i sin skala hittills. Dessutom är den världens första kommersiellt tillgängliga och fullskaliga vindtunnel med transportband. Windshear finns tillgänglig till uthyrning för alla motorsportteam och biltillverkare. NASCAR, INDYCAR, sportbils- och NHRA-team använder Windshear, och det gör även United States Council for Automotive Research (USCAR) som har utfört tester på produktionsbilar på Windshear.

Mjukvara hjälper tillverkare att optimera lagerhållning och lönsamhet
Produktivitet är det främsta målet för tillverkare, och är avgörande för resursoptimering, effektivitet och företagets ekonomiska resultat. Trots det förbises...
Okumas senaste horisontella fleroperationsmaskin till Side System
Side System, beläget i Oviken i Jämtland, är en komplett leverantör av ventilblock, cylindrar och hydraulaggregat till hydraulsystem. De gör allt från konstruktion,...
HELIX Verktyg storsatsar – köper flera slipmaskiner!
HELIX Verktyg i Lindesberg som tillverkar special-verktyg i hårdmetall - har precis installerat ytterligare tre slipmaskiner. -Denna affär gör oss båda starkare och...
Det enkla sättet att implementera digital bearbetning
I tillverkningsindustrin kan även de minsta felen resultera i höga kostnader. För att undvika detta på ett tillförlitligt sätt erbjuder Sandvik Coromant, ledaren inom...
15 m svarv från Gurutzpe till Valmet i Karlstad
Valmet på Lamberget utanför Karlstad levererar moduler mjukpappersmaskiner med tillhörande utrustning till kunder världen över. Till verksamheten hör ett gjuteri med...
Ännu en tech-investering i Malmö-regionen
Connectitude reste i veckan sin första runda om 15 mkr i tillväxtkapital för att sätta fart på försäljningen och därmed farten mot visionen om ett ekosystem av smart...
”AVGÖRANDE FÖR ATT VI SKA KLARA KOMPETENS-FÖRSÖRJNINGEN OCH FÖRYNGRINGEN I INDUSTIN”
Mathias Johansson är, sedan i våras, ny vd hos INDEX-TRAUB Nordic AB och med ett förflutet hos LK-Precision har han omfattande erfarenhet av att ”sitta på andra sidan”...
DMG Mori lanserar ”EaaS” – Equipment as a Service – betala per nyttjad spindeltimme!
DMG MORI var, på sedvanligt sätt, en av dom större utställarna på EMO, och visst var det stort fokus på högpresterande maskiner och automationslösningar, men den stora...
FC Maskin satsar på spetskompetens inom gnistning
Fredrik Claesson, med drygt 30 år;s branscherfarenhet inom gnistning, startade eget bolag sommaren 2020 – mitt under dundrande pandemi – och Aktuell Produktion får...
På EMO med MaskinFransson
MaskinFransson har försett svensk tillverkningsindustri med maskiner i mer än 57 år och vet att det inte finns EN maskintillverkare som bäst på allt. MaskinFransson;s...
Doosan introducerade 11 nya produkter på EMO i Milano – ”i metallbearbetningens magiska värld”
Doosan Machine Tools grundades 1976 och har sedan dess utvecklat 380 olika maskinmodeller, och blivit en global leverantör av verktygsmaskiner. Med 230 000 sålda...
Schweizisk precision och kvalitet från Fehlmann
Wilhelm Fehlmann byggde sin första verktygsmaskin, i sitt garage i schweiziska Seengen, redan 1930. Nu, 90 år senare, har Fehlmann levererat över 12 000 maskiner runtom...
Full fart hos Bågenfelt & Hellström AB!
Zeljko Franjic, Bågenfelt, Kristian Wejrum, Bågenfelt och Göran Skogefors, Ravema Bågenfelt & Hellström är en komplett mekanisk verkstad i Västra Frölunda- Göteborg...
Bergs Mekaniska väljer Okumas Genos M660-V-e
Utanför Molkom har Bergs Mekaniska sin produktionslokal, precis på samma plats som företaget grundades 1984. Företaget drivs nu av sönerna Morgan och Per-Inge och blir...
Europas första 3D-printade båt
En sjöduglig båt, 3D-printad i ett stycke visades upp på InnoDex under Elmia Subcontractor i november. Båten har skrivits ut hos RISE och är resultatet av ett samarbete...
Lyckat samarbete kring nya girbandsågen Doall DCDS-600NC
Som första aktör i Sverige har Edströms Maskin sålt girbandsågen Doall DCDS-600NC. Köparen är samarbetspartnern och den mekaniska verkstaden Anva Titech System AB. Anva...
United Grinding gör revolution – för framtidens fabriker och framtidens operatörer
United Grinding innefattar en samling tungviktare inom slipning – såsom Studer, Blohm Jung, Walter, EWAG, Magerle, Schaudt Mikrosa och IRPD. Alla bolagen jobbar...
Haas kommer med nya maskiner och robotlösningar, och bygger ny fabrik.
Amerikanska Haas är västvärldens volymmässigt största leverantör av CNC-maskiner. Haas kännetecknas av ett brett maskinprogram som hela tiden fortsätter att utvecklas,...
Produktivitet, lönsamhet och miljöfokus hos Mazak
I Mazaks monter träffar vi Malte Vertetics, som är Teamleader Maskiner & Automation hos Ravema. Malte berättar att Mazak, firar 40 är med sitt Mazatrol styrsystem,...
MCM – med mer prestanda och lösningar för högvolymproduktion
Förkorta; Machining Centers Manufacturing – och vi har det italienska MCM som redan tidigt 70-tal började att tillverka fleroperationsmaskiner. Under 90-talet blev...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör