Europeisk anläggning och viktiga rekryteringar

maj 8, 2015 | Maskin

Haas-F1-Team-redDet har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Det har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Arbetet är i full gång med att bygga teamets utrustning, från transportanordningar till depå- och verkstadsutrustning. När all utrustning är färdig kommer den att finnas på Haas F1 Teams anläggning i Banbury.
 
Viktig personal har även anlitats, i synnerhet Dave O’Neill som teamchef, Rob Taylor som chefsdesigner och Ben Agathangelou som aerodynamikchef.O’Neill kom till Haas F1 Team från Marussia F1 Team, ursprunget till Manor GP där han började 2009. O’Neills erfarenhet är värdefull för Haas F1 Team, eftersom hans uppgift när han först började hos Manor var att sätta ihop ett F1-team på sex månader. Några av de många uppgifter som O’Neill hade ansvar för var rekrytering av personal, inköp av utrustning och infrastruktur, tillsyn över bildesign och val av leverantörer. O’Neill var teamchef för Jordan Grand Prix från 1998 fram till 2005 innan han anslöt sig till A1GP, en racingserie som marknadsfördes som ”motorsportens VM”. I egenskap av teknisk huvudkoordinator hos A1GP organiserade O’Neill serie- och bantestning för bilar. Under den här tiden var han även teamchef för A1GP:s Team Ireland som vann A1GP-mästerskapet i seriens fjärde säsong (2008–2009).
 
Taylor arbetade även hos Marussia, där han var ställföreträdande chefsdesigner, innan han anslöt sig till Haas F1 Team. Innan Taylor började hos Marussia var han designgruppledare hos McLaren från april 2006 till december 2010. Taylor var huvudansvarig för fordonsdesign hos Red Bull Racing, Toro Rosso och Jaguar med början år 2002 innan han anslöt sig till McLaren. Han hade högre designbefattningar hos Arrows (1997–2002) och Scuderia Ferrari (1992–1997) efter perioder på Cosworth (1987–1989) och Benetton (1989–1992). Taylor ansluter sig till Haas F1 Team under sitt 28:e år i Formel 1. Under den perioden har han fått en mängd erfarenheter inom alla aspekter av Formel 1-design.
 
Agathangelou kom till Haas F1 Team från Scuderia Ferrari där han i mars 2012 hade ansvaret för uppgraderingen av teamets vindtunnel och testningssystem i Maranello i Italien. Innan det arbetade Agathangelou som ingenjörskonsult hos den italienska racerbiltillverkaren Dallara i ett antal projekt sedan 2009, däribland som tekniskt ansvarig för Campos F1-projektet, tekniska uppgraderingar år 2012 för GP2 och World Series by Renault, design och utveckling av DW12 Indycar-chassit samt projektledning för sportbilen till ”lågpris”, Alfa Romeo 4C. Agathangelou har omfattande erfarenhet inom Formel 1. Han var aerodynamikchef hos Jaguar och senare Red Bull Racing från 2002 fram till 2007. Agathangelou hade samma befattning hos Renault F1/Benetton från september 1999 till mars 2002. Agathangelou började sin Formel 1-karriär 1994 som aerodynamikanalytiker hos McLaren. Han flyttade sedan till Tyrrell i augusti 1997 som ledande aerodynamiker och anslöt sig sedan till Honda Racing Development i april 1998 i egenskap av aerodynamikchef i förberedelse för Hondas deltagande i Formel 1 2000.
 
Agathangelou och Taylor har redan konstruerat en modell i 60-procentig skala av bilen som Haas F1 Team ska tävla med år 2016. Paret har tillbringat flertalet timmar i vindtunneln som Haas F1 Team delar med sin tekniska partner Scuderia Ferrari. Tack vare sitt gedigna arbete med skalmodellen i dagsläget kommer Haas F1 Team att vara redo att tävla år 2016.
 
”Även om det fortfarande kvarstår en hel del arbete, har vi redan nått en bit på vägen för att göra Haas F1 Team konkurrenskraftigt när vi startar i Formel 1 år 2016.” sa Steiner, en Formel 1-veteran som ursprungligen rekryterades av den trefaldiga Formel 1-mästaren Niki Lauda till Jaguar 2001 som stallchef. ”Tack vare vårt tekniska partnersamarbete med Ferrari har vi kunnat utveckla vår bil och vårt team i en väldigt snabb takt. Vårt sätt att bygga upp vårt Formel 1-team är nytt och annorlunda, men det fungerar. Vi har fullt förtroende för vår plan, vi är engagerade i Formel 1 och vi följer framför allt tidsplanen. Så här dags nästa år kommer våra bilar redan att ha testats och vi kommer att vara i full gång med att förbereda dem för Melbourne.”
 
Tävlingen i Melbourne i Australien inleder Formel 1-säsongen. Det är där som Haas F1 Team kommer att göra sin debut efter försäsongstesterna. Haas Automation, Inc., CNC-maskintillverkaren som Haas F1 Teams ordförande Gene Haas grundade 1983, kommer att utgöra teamets primära sponsor.
 
Förutom Haas F1 Team har Haas motorsportsinnehav i Stewart-Haas Racing och Windshear.
 
Stewart-Haas Racing samägs av Haas och Tony Stewart. Organisationen vann Sprint Cup-mästerskapet 2014 med föraren Kevin Harvick vilket var teamets andra mästerskapstitel på fyra år. Föraren/ägaren Stewart vann teamets första Sprint Cup-titel 2011. Stewart-Haas Racing har fyra tävlingsbidrag – nr 14 Bass Pro Shops/Mobil 1 Chevrolet för Stewart, nr 10 GoDaddy Chevrolet för Danica Patrick, nr 4 Budweiser/Jimmy John’s Chevrolet för Harvick och nr 41 Haas Automation Chevrolet för Kurt Busch. Teamets bas är en anläggning på 18 581 kvadratmeter med cirka 280 anställda.
 
Windshear är en vindtunnel med transportband på 290 km/tim. i Concord, North Carolina. Den är den första av sitt slag i Nordamerika. Vindtunneln grundades av Haas och är bara den tredje vindtunneln med transportband i sin skala hittills. Dessutom är den världens första kommersiellt tillgängliga och fullskaliga vindtunnel med transportband. Windshear finns tillgänglig till uthyrning för alla motorsportteam och biltillverkare. NASCAR, INDYCAR, sportbils- och NHRA-team använder Windshear, och det gör även United States Council for Automotive Research (USCAR) som har utfört tester på produktionsbilar på Windshear.

Tsugami-maskin nr 4 till Marcus Komponenter
Marcus Komponenter AB i Järna har tillverkat och levererat industrikomponenter till fordon och verkstadsindustrin i 80 år. ”Marcus-pinnen” är företagets mest kända...
LIQUIDTOOL Instructor övervakar skärvätskor med hjälp av intelligent teknik
LIQUIDTOOL Instructor är den första intelligenta lösningen för övervakning av skärvätskor som använder plug & play-teknik och övervakar skärvätskornas tillstånd...
Tsugami-maskin nr 3 och 4 till ESBE AB i Reftele
ESBE AB i Reftele är en av Europas ledande tillverkare av hydroniska lösningar. Deras ventiler och ställdon utvecklas och konstrueras på huvudkontoret i svenska Reftele...
3nine Industries förvärvas av Alder
Alder II AB (Alder) är en nordisk investeringsfond med fokus på utveckling av hållbara teknik- och tjänsteföretag. Den 21 oktober avslutade de förvärvet av 3nine...
Innovativa stångmagasin på AMB
På AMB mässan i Stuttgart visade FMB Machinenbau två innovativa nyheter. Det mindre stångmagasinet Turbo RS 2–20 samt det större Turbo RS 4–52, båda mycket lämpliga för...
En intelligent och automatiserad smörjning är framtiden
Maskinen, verktygen och – i mindre utsträckning – kylsmörjmedel. Tillsammans definierar de kvaliteten på ett arbetsstycke. För att upprätthålla en perfekt emulsion och...
”Även kringutrustning behöver väljas med omsorg”
Att välja rätt maskin är en process som kräver en noggrann utvärdering. Det är logiskt eftersom maskinen avgör förutsättningarna för det som ska produceras. Men...
MID-dagarna 2022, höstens stora inspirationsmöte!
Boka in datumen 30 november och 1 december i kalendern redan nu! Årets MID-dagar i Jönköping arrangeras för nionde gången i år. På schemat: två inspirationsdagar med...
Att ta till sig edge-tekniken
Enligt Google Trends data har antalet webbsökningar på begreppet edge computing ökat med hela 473 procent de senaste fem åren. Uppenbarligen finns ett stort intresse av...
Turning Up the Power
CAMBRIO, ledande CAD/CAM-innovatör inom mjukvara för produktionsbearbetning, är glada att kunna lansera nya GibbsCAM 2023. Utveckling har fortsatt fokusera på att utöka...
Ny delägare Fårbo Mekaniska
Fårbo Mekaniska AB i Fagersta är specialister på svarvning och fräsning av metalldetaljer till sina globala kunder och kända för sitt stora kundfokus och starka...
Tsugami-maskin nr 22 och nr 23 till Part precision i Mariestad
Part Precision AB i Mariestad går som tåget och har på 10 år tiodubblat antalet anställda och 20-dubblat omsättningen. Under denna tid har de också investerat mycket i...
Ännu en horisontell Heckert till Parker Hannifin
Parker har varit verksamma i Sverige i nästan 40 år och tillhandahållit kvalitetstjänster och produkter till svenska OEM-kunder och andra företag genom ett stark och...
Distribuerad AI inom skärande bearbetning
Från den mordiska superdatorn Hal i 2001: A Space Odyssey till Skynet i Terminator – artificiell intelligens (AI) har inte det bästa ryktet i populärkulturen. Men inom...
”Snabbare återstart vid produktionsstopp är vårt mål”
Oplanerade produktionsstopp är kostsamma för industriföretag som har automatiserad tillverkning. Forskare från Högskolan Väst och fyra företag undersöker nu om...
Samverkan – nyckeln till smart industri
Tillverkningsindustrin står idag inför stora utmaningar. På kort sikt handlar det om höga energipriser, och på längre sikt behöver hållbarhetsmålen nås. För att kunna...
“Change the IMPOSSIBLE to POSSIBLE”
På AMB 2022 i Stuttgart visade Nakamura-Tome sin nya JX-200 som har världens kortaste verktygsspindel ”NT Smart Cube” som gör det omöjliga möjligt. Artikel i Aktuell...
”Från Verktyg till Maskin”
Ehn & Land har sålt, optimerat och servat längdsvarvar sedan 1985. 2017 startade samarbete med koreanska Hanwha, som alltid varit robusta prisvärda och även nått en...
Nytt namn, men samma kvalité
Under de senaste 50 åren har Doosan Machine Tools varit ett av de världsledande inom verktygsmaskiner och vuxit och utvecklats genom ständig innovation och en...
En lyckad comeback
AMB 2020 blev inställd på grund av pandemin och förväntningarna inför AMB 2022 har varit höga. Därför var det extra skönt för arrangören att årets omstart blev en...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör