Europeisk anläggning och viktiga rekryteringar

maj 8, 2015 | Maskin

Haas-F1-Team-redDet har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Det har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Arbetet är i full gång med att bygga teamets utrustning, från transportanordningar till depå- och verkstadsutrustning. När all utrustning är färdig kommer den att finnas på Haas F1 Teams anläggning i Banbury.
 
Viktig personal har även anlitats, i synnerhet Dave O’Neill som teamchef, Rob Taylor som chefsdesigner och Ben Agathangelou som aerodynamikchef.O’Neill kom till Haas F1 Team från Marussia F1 Team, ursprunget till Manor GP där han började 2009. O’Neills erfarenhet är värdefull för Haas F1 Team, eftersom hans uppgift när han först började hos Manor var att sätta ihop ett F1-team på sex månader. Några av de många uppgifter som O’Neill hade ansvar för var rekrytering av personal, inköp av utrustning och infrastruktur, tillsyn över bildesign och val av leverantörer. O’Neill var teamchef för Jordan Grand Prix från 1998 fram till 2005 innan han anslöt sig till A1GP, en racingserie som marknadsfördes som ”motorsportens VM”. I egenskap av teknisk huvudkoordinator hos A1GP organiserade O’Neill serie- och bantestning för bilar. Under den här tiden var han även teamchef för A1GP:s Team Ireland som vann A1GP-mästerskapet i seriens fjärde säsong (2008–2009).
 
Taylor arbetade även hos Marussia, där han var ställföreträdande chefsdesigner, innan han anslöt sig till Haas F1 Team. Innan Taylor började hos Marussia var han designgruppledare hos McLaren från april 2006 till december 2010. Taylor var huvudansvarig för fordonsdesign hos Red Bull Racing, Toro Rosso och Jaguar med början år 2002 innan han anslöt sig till McLaren. Han hade högre designbefattningar hos Arrows (1997–2002) och Scuderia Ferrari (1992–1997) efter perioder på Cosworth (1987–1989) och Benetton (1989–1992). Taylor ansluter sig till Haas F1 Team under sitt 28:e år i Formel 1. Under den perioden har han fått en mängd erfarenheter inom alla aspekter av Formel 1-design.
 
Agathangelou kom till Haas F1 Team från Scuderia Ferrari där han i mars 2012 hade ansvaret för uppgraderingen av teamets vindtunnel och testningssystem i Maranello i Italien. Innan det arbetade Agathangelou som ingenjörskonsult hos den italienska racerbiltillverkaren Dallara i ett antal projekt sedan 2009, däribland som tekniskt ansvarig för Campos F1-projektet, tekniska uppgraderingar år 2012 för GP2 och World Series by Renault, design och utveckling av DW12 Indycar-chassit samt projektledning för sportbilen till ”lågpris”, Alfa Romeo 4C. Agathangelou har omfattande erfarenhet inom Formel 1. Han var aerodynamikchef hos Jaguar och senare Red Bull Racing från 2002 fram till 2007. Agathangelou hade samma befattning hos Renault F1/Benetton från september 1999 till mars 2002. Agathangelou började sin Formel 1-karriär 1994 som aerodynamikanalytiker hos McLaren. Han flyttade sedan till Tyrrell i augusti 1997 som ledande aerodynamiker och anslöt sig sedan till Honda Racing Development i april 1998 i egenskap av aerodynamikchef i förberedelse för Hondas deltagande i Formel 1 2000.
 
Agathangelou och Taylor har redan konstruerat en modell i 60-procentig skala av bilen som Haas F1 Team ska tävla med år 2016. Paret har tillbringat flertalet timmar i vindtunneln som Haas F1 Team delar med sin tekniska partner Scuderia Ferrari. Tack vare sitt gedigna arbete med skalmodellen i dagsläget kommer Haas F1 Team att vara redo att tävla år 2016.
 
”Även om det fortfarande kvarstår en hel del arbete, har vi redan nått en bit på vägen för att göra Haas F1 Team konkurrenskraftigt när vi startar i Formel 1 år 2016.” sa Steiner, en Formel 1-veteran som ursprungligen rekryterades av den trefaldiga Formel 1-mästaren Niki Lauda till Jaguar 2001 som stallchef. ”Tack vare vårt tekniska partnersamarbete med Ferrari har vi kunnat utveckla vår bil och vårt team i en väldigt snabb takt. Vårt sätt att bygga upp vårt Formel 1-team är nytt och annorlunda, men det fungerar. Vi har fullt förtroende för vår plan, vi är engagerade i Formel 1 och vi följer framför allt tidsplanen. Så här dags nästa år kommer våra bilar redan att ha testats och vi kommer att vara i full gång med att förbereda dem för Melbourne.”
 
Tävlingen i Melbourne i Australien inleder Formel 1-säsongen. Det är där som Haas F1 Team kommer att göra sin debut efter försäsongstesterna. Haas Automation, Inc., CNC-maskintillverkaren som Haas F1 Teams ordförande Gene Haas grundade 1983, kommer att utgöra teamets primära sponsor.
 
Förutom Haas F1 Team har Haas motorsportsinnehav i Stewart-Haas Racing och Windshear.
 
Stewart-Haas Racing samägs av Haas och Tony Stewart. Organisationen vann Sprint Cup-mästerskapet 2014 med föraren Kevin Harvick vilket var teamets andra mästerskapstitel på fyra år. Föraren/ägaren Stewart vann teamets första Sprint Cup-titel 2011. Stewart-Haas Racing har fyra tävlingsbidrag – nr 14 Bass Pro Shops/Mobil 1 Chevrolet för Stewart, nr 10 GoDaddy Chevrolet för Danica Patrick, nr 4 Budweiser/Jimmy John’s Chevrolet för Harvick och nr 41 Haas Automation Chevrolet för Kurt Busch. Teamets bas är en anläggning på 18 581 kvadratmeter med cirka 280 anställda.
 
Windshear är en vindtunnel med transportband på 290 km/tim. i Concord, North Carolina. Den är den första av sitt slag i Nordamerika. Vindtunneln grundades av Haas och är bara den tredje vindtunneln med transportband i sin skala hittills. Dessutom är den världens första kommersiellt tillgängliga och fullskaliga vindtunnel med transportband. Windshear finns tillgänglig till uthyrning för alla motorsportteam och biltillverkare. NASCAR, INDYCAR, sportbils- och NHRA-team använder Windshear, och det gör även United States Council for Automotive Research (USCAR) som har utfört tester på produktionsbilar på Windshear.

Flyttar fram positionerna för vad som är görbart

Cemec Intelligente Mechanik GmbH övertygar även de mest krävande kunderna med sin highend-utveckling och -produktion, nämligen flyg- och rymdbranschen. Genom att...

NSK minskar verktygsmaskinens kvadrantfel under cirkulär interpolering

Förekomsten av kvadrantfel i verktygsmaskiner under cirkulära interpoleringsrutiner är ett vanligt problem. Tack vare en innovation från NSK är det möjligt att mildra...

Världspremiär i Okumas monter under EMO Milano 2021

Okuma Europe GmbH, europeisk representant för den internationellt kända CNC-maskintillverkaren, har bekräftat att de kommer att delta i EMO Milano 2021....

Laholm CNC rustar sig för framtiden!

Ännu en Mazak maskin på väg in på företaget. Under våren har de investerat i två nya Mazak maskiner för att vara i framkant och möta marknadens behov Bild från vänster,...

Entreprenörskap + innovation = ”made in Sweden” – på riktigt!

Artikel Aktuell Produktion nummer 4/2021 Skriven av Tord Käck Hur många av er läsare visste att vi har en världskänd tillverkare av flugfiskerullar i Sverige? Allt...

”Produktivitet genom tillgänglighet och kapade cykeltider”

Artikel Aktuell Produktion nummer 4/2021 Skriven av Gabriella Mellergårdh När AGES Värnamo bestämde sig för att effektivisera produktionen investerade man i tre...

Connectitude bidrar till en förenklad eftermarknad

På en väl omhändertagen eftermarknad tjänar maskintillverkare två tredjedelar av sin totala lönsamhet. Nu tillgodoser Connectitude behoven och förbättrar eftermarknaden...

Prototypverkstad med plats för fler

Artikel från Aktuell Produktion Nummer 4/2021 Skriven av Gabriella Mellergårdh Här delar man kunskap, verktyg och idéer med varandra. Mekanikcenter i Spånga Stockholm...

FANUC ROBOCUT α-CiC – har blivit ännu bättre!

Nya trådgnistmaskinen ROBOCUT α-CiC från FANUC är en maskinnyhet för företag inom verkstadsindustrin där det ställs höga krav på både resultat och...

Utökar sina automatiseringslösningar med GENOS L3000-e STANDROID

För att möjliggöra ett enkelt steg in i automatisering för alla företag erbjuder Okuma nu en ny kombination av svarv och robotsystem. Operatörer kan dra nytta av en...

Kitamura-maskinen från Edströms ökade kapaciteten för Hultdins

Ifjol investerade komponenttillverkaren Hultdin i en maskin av märket Kitamura från Edströms. En affär som bara efter ett par månader visade sig vara guld värd. – Köpet...

Bejö AB investerar i ny svarv

Bejö AB är familjeföretaget med stor kunskap inom skärande bearbetning. Deras styrka är produktionseffektiva helhetslösningar med högsta leveranssäkerhet. Med...

Strategisk kompetensutveckling en nyckelfråga

Den teknologiska utvecklingen pågår med full kraft. Digitalisering, automatisering, artificiell intelligens och elektrifiering innebär att både företag och medarbetare...

FC Maskin har startat året bra

-2021 har börjat bra för FC Maskin AB som startade upp mitt i värsta corona krisen sommaren 2020. Känns härligt att det faktiskt fungerar, säger ägare Fredrik Claesson....

ABUS utvidgar radiostyrningsprogrammet ABURemote

ABUS utvidgar nu sitt utbud för ABURemote, till att omfatta även version för lyft/sänk med tväråk. Denna version används på telfrar med 2 rörelser t ex kättingtelfer...

Digital handbok med råd ska förbättra konkurrenskraften hos svensk tillverkningsindustri

Nu har en digital handbok lanserats, fylld med tips och råd för huvudfabriker (core plants) i syfte att förbättra svensk tillverkningsindustris konkurrenskraft och...

Utmaningar tacklas med kompetens och erfarenhet

Artikel Aktuell Produktion Nummer 2/2021. Gabriella Mellergårdh Avancerade fräsjobb, komplexa fixturer och mätuppdrag är vardag hos APM i Värnamo. Liksom de flesta...

Nytt svenskt patent för en revolutionerande innovation.

I januari 2021 sökte Modig Machine Tool AB ett nytt globalt patent för världens första inverterade maskinverktyg som kommer att revolutionera maskinbearbetningen i flyg...

Triton Valsteknik investerar efter ökad efterfrågan

Triton Valsteknik i Grums bygger ut, investerar i ny maskinpark och anställer.  - Vi har varit tvungna att investera för att klara av att leverera, säger Pär...

Innovationer inom produktionsteknik vid virtuellt branschevenemang

Okuma Europe GmbH kommer att visa att det fortfarande är möjligt att få en intressant inblick i automatiserad produktionsteknik under pandemiska förhållanden från 23...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör