Europeisk anläggning och viktiga rekryteringar

maj 8, 2015 | Maskin

Haas-F1-Team-redDet har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Det har varit en stor logistisk och teknisk utmaning att ta fram ett team för startlinjen, men under stallchefen Günther Steiners ledarskap har Haas F1 Team redan fått flera viktiga bitar på plats trots att säsongen för 2016 börjar om ett år.Arbetet är i full gång med att bygga teamets utrustning, från transportanordningar till depå- och verkstadsutrustning. När all utrustning är färdig kommer den att finnas på Haas F1 Teams anläggning i Banbury.
 
Viktig personal har även anlitats, i synnerhet Dave O’Neill som teamchef, Rob Taylor som chefsdesigner och Ben Agathangelou som aerodynamikchef.O’Neill kom till Haas F1 Team från Marussia F1 Team, ursprunget till Manor GP där han började 2009. O’Neills erfarenhet är värdefull för Haas F1 Team, eftersom hans uppgift när han först började hos Manor var att sätta ihop ett F1-team på sex månader. Några av de många uppgifter som O’Neill hade ansvar för var rekrytering av personal, inköp av utrustning och infrastruktur, tillsyn över bildesign och val av leverantörer. O’Neill var teamchef för Jordan Grand Prix från 1998 fram till 2005 innan han anslöt sig till A1GP, en racingserie som marknadsfördes som ”motorsportens VM”. I egenskap av teknisk huvudkoordinator hos A1GP organiserade O’Neill serie- och bantestning för bilar. Under den här tiden var han även teamchef för A1GP:s Team Ireland som vann A1GP-mästerskapet i seriens fjärde säsong (2008–2009).
 
Taylor arbetade även hos Marussia, där han var ställföreträdande chefsdesigner, innan han anslöt sig till Haas F1 Team. Innan Taylor började hos Marussia var han designgruppledare hos McLaren från april 2006 till december 2010. Taylor var huvudansvarig för fordonsdesign hos Red Bull Racing, Toro Rosso och Jaguar med början år 2002 innan han anslöt sig till McLaren. Han hade högre designbefattningar hos Arrows (1997–2002) och Scuderia Ferrari (1992–1997) efter perioder på Cosworth (1987–1989) och Benetton (1989–1992). Taylor ansluter sig till Haas F1 Team under sitt 28:e år i Formel 1. Under den perioden har han fått en mängd erfarenheter inom alla aspekter av Formel 1-design.
 
Agathangelou kom till Haas F1 Team från Scuderia Ferrari där han i mars 2012 hade ansvaret för uppgraderingen av teamets vindtunnel och testningssystem i Maranello i Italien. Innan det arbetade Agathangelou som ingenjörskonsult hos den italienska racerbiltillverkaren Dallara i ett antal projekt sedan 2009, däribland som tekniskt ansvarig för Campos F1-projektet, tekniska uppgraderingar år 2012 för GP2 och World Series by Renault, design och utveckling av DW12 Indycar-chassit samt projektledning för sportbilen till ”lågpris”, Alfa Romeo 4C. Agathangelou har omfattande erfarenhet inom Formel 1. Han var aerodynamikchef hos Jaguar och senare Red Bull Racing från 2002 fram till 2007. Agathangelou hade samma befattning hos Renault F1/Benetton från september 1999 till mars 2002. Agathangelou började sin Formel 1-karriär 1994 som aerodynamikanalytiker hos McLaren. Han flyttade sedan till Tyrrell i augusti 1997 som ledande aerodynamiker och anslöt sig sedan till Honda Racing Development i april 1998 i egenskap av aerodynamikchef i förberedelse för Hondas deltagande i Formel 1 2000.
 
Agathangelou och Taylor har redan konstruerat en modell i 60-procentig skala av bilen som Haas F1 Team ska tävla med år 2016. Paret har tillbringat flertalet timmar i vindtunneln som Haas F1 Team delar med sin tekniska partner Scuderia Ferrari. Tack vare sitt gedigna arbete med skalmodellen i dagsläget kommer Haas F1 Team att vara redo att tävla år 2016.
 
”Även om det fortfarande kvarstår en hel del arbete, har vi redan nått en bit på vägen för att göra Haas F1 Team konkurrenskraftigt när vi startar i Formel 1 år 2016.” sa Steiner, en Formel 1-veteran som ursprungligen rekryterades av den trefaldiga Formel 1-mästaren Niki Lauda till Jaguar 2001 som stallchef. ”Tack vare vårt tekniska partnersamarbete med Ferrari har vi kunnat utveckla vår bil och vårt team i en väldigt snabb takt. Vårt sätt att bygga upp vårt Formel 1-team är nytt och annorlunda, men det fungerar. Vi har fullt förtroende för vår plan, vi är engagerade i Formel 1 och vi följer framför allt tidsplanen. Så här dags nästa år kommer våra bilar redan att ha testats och vi kommer att vara i full gång med att förbereda dem för Melbourne.”
 
Tävlingen i Melbourne i Australien inleder Formel 1-säsongen. Det är där som Haas F1 Team kommer att göra sin debut efter försäsongstesterna. Haas Automation, Inc., CNC-maskintillverkaren som Haas F1 Teams ordförande Gene Haas grundade 1983, kommer att utgöra teamets primära sponsor.
 
Förutom Haas F1 Team har Haas motorsportsinnehav i Stewart-Haas Racing och Windshear.
 
Stewart-Haas Racing samägs av Haas och Tony Stewart. Organisationen vann Sprint Cup-mästerskapet 2014 med föraren Kevin Harvick vilket var teamets andra mästerskapstitel på fyra år. Föraren/ägaren Stewart vann teamets första Sprint Cup-titel 2011. Stewart-Haas Racing har fyra tävlingsbidrag – nr 14 Bass Pro Shops/Mobil 1 Chevrolet för Stewart, nr 10 GoDaddy Chevrolet för Danica Patrick, nr 4 Budweiser/Jimmy John’s Chevrolet för Harvick och nr 41 Haas Automation Chevrolet för Kurt Busch. Teamets bas är en anläggning på 18 581 kvadratmeter med cirka 280 anställda.
 
Windshear är en vindtunnel med transportband på 290 km/tim. i Concord, North Carolina. Den är den första av sitt slag i Nordamerika. Vindtunneln grundades av Haas och är bara den tredje vindtunneln med transportband i sin skala hittills. Dessutom är den världens första kommersiellt tillgängliga och fullskaliga vindtunnel med transportband. Windshear finns tillgänglig till uthyrning för alla motorsportteam och biltillverkare. NASCAR, INDYCAR, sportbils- och NHRA-team använder Windshear, och det gör även United States Council for Automotive Research (USCAR) som har utfört tester på produktionsbilar på Windshear.

Vältajmad investering möter ökad förfrågan på svenska formverktyg
Steget från 3-axlig bäddfräs till en 5-axlig Hedelius Tiltenta 11 gjorde susen för Forsheda Stålverktyg. Ställtider har minskat drastiskt och man kan köra både tyngre...
Mellanårsaktivitet för Elmia Produktionsmässor
– Konkreta superinjektioner för svensk tillverkningsindustri.I slutet på maj hölls en ”produktionsdag” hos Elmia i Jönköping. Dagen är, tillsammans med robotkonferensen...
Haldex ökade sin produktion av bromsok med 40 procent
Haldex, en ledande leverantör av bromssystem för lastbilar och trailers, har avsevärt förbättrat produktiviteten genom att investera i flera dubbelspindliga...
Utökad funktionalitet för CNC-bearbetning
Digitala tillverkningsledaren Protolabs har utökat funktionaliteten ytterligare inom CNC-bearbetning för snabbare leverans av anodiserade och kromatpläterade...
Maskin Fransson på EMO
Den 18-23 september går stapeln igen för EMO nu tillbaka i Hannover igen. Maskin Fransson finns tillgängliga hela veckan och nedanför kan du se vad som kommer visas hos...
Yrkeslandslaget mot medaljer i Gdansk
Den 4 september reser det svenska Yrkeslandslaget till Gdansk, Polen för att delta i Yrkes-EM 2023. Efter månader av träning och förberedelser ska våra 22 svenska...
Ny MAKINO trådgnist visas på EMO!
Trådgnisten finns i två utföranden UPX400, XYZ 400x300x250mm och UPX600, XYZ 650x500x320mm. Bild: maskinutförande för Asiens marknad. Skillnaden ifrån tidigare modeller...
Vad tillför CAM för den som köper legoproduktion?
För de flesta är CAM-system något som skapar mervärde hos det företag som investerat i sagda system. Finns det andra som kan dra nytta av CAM-system? Krönika: Anders...
Ravema tillsätter ny VD – inleder en ny era
Från och med den 1:a september 2023 kliver Alexander Olander in i rollen som ny VD för Ravema AB. Efter tio år i rollen kommer Jörgen Fredsson kliva åt sidan och...
Nya generationen SMT SwedTurn X tar plats på EMO
En utveckling som har skett tillsammans med kunder inom försvars- och fordonsindustrin får äntligen se ljuset på EMO!  Med en ny, stilren skandinavisk maskindesign har...
Live-bearbetningsdemonstrationer tillgängliga globalt
Sandvik Coromant lanserar ett nytt Digital Live Machining-program (DLM). Utbildningssessionerna hålls av Sandvik Coromant Center – ett globalt nätverk av anläggningar...
Lägesnoggrannhet, stabilitet och kraftig avverkning med precision
Bearbetning av utrymmeskrävande komponenter i grovplåt med krav på lägesnoggrannhet och precision ställer tuffa krav på utrustning. Hos Eurosteel i Nybro föll valet på...
Mazak presenterar en totalvision för avancerad produktion på EMO 2023
På EMO 2023 kommer Yamazaki Mazak att visa en enhetlig vision för moderna företag som gör det möjligt för maskinanvändare från hela Europa att främja produktivitet och...
Gnosjö har Nordens största hydromatpark
– Efter senaste inköpet av fem begagnade hydromater vågar jag påstå att vi med 24 hydromatsvarvar har flest i Norden. Men nu är ju inte antalet svarvar en tävling utan...
Trimill’s partnerskap med Audi, Ungern.
Trimill, det tjeckiska familjeföretaget, har levererat portalfräsmaskiner med utmärkt kvalitet, prestanda, pålitlighet och prisförhållande sedan grundandet år 2000....
Mazak – över hundra år i metallbearbetningens tjänst
Yamazaki Machinery grundades i Nagoya i Japan redan 1919, av Sadakichi Yamazaki. 1963 fick produkterna namnet ”Mazak” (genom att ta bort YA och I, i företagsnamnet) och...
Tensor AB investerar i en ny Puma Svarv från Duroc Machine Tool
Ingenjörsföretaget Tensor Ab i Partille tillverkar och säljer skruvspännare, hydrauliska klippare och hydrauliska pumpenheter till framförallt kärnkrafts,...
Investerar 32 miljoner i 4 nya produktionsceller
Den trogna SMT-kunden Nammo vänder sig nu till SMT när dom ska uppgradera sin maskinpark. Idag körs flera av Nammos produkter i de 5 befintliga maskinerna som...
Ett nytt sätt att svarva
Det berömda citatet ”genialitet är en procent inspiration och nittionio procent transpiration” tillskrivs ofta uppfinnaren Thomas Edison. Men många hävdar att vi borde...
Säkra och optimerade bearbetningsoperationer
Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Teams maskinverkstad använder sig av VERICUT-verifierings-, simulerings- och optimeringsmjukvara från CGTech för att garantera...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör