Det började 1949 med lösningen för att hålla nålrullarna på plats i nållagren. Det var början till det som det som i dag är Schaffler Group, med 84 000 anställda och 12 miljarder Euro i omsättning. Varumärken som INA, FAG, Luk är säkert mest bekant för Aktuell Produktions läsare men Schaeffler Group är i dag en global fordons- och industrileverantör som, på ett avgörande sätt, bidrar till dagens mobilitet med sina högprecisionskomponenter och system i motor-, transmissions- och chassiapplikationer.
Artikel från Aktuell Produktion nummer 8/2021
Aktuell Produktion fick en pratstund med Erik Askensjö, som är Vice President Industrial, Nordic & Baltic som berättar om Schaeffler av i dag.
Spännande historia med många innovationer
Hörnstenen för företagsgruppen av idag lades av bröderna Dr. Wilhelm Schaeffler och Dr.-Ing. Georg Schaeffler 1946 när man grundande bolaget. Företagets stora uppgång började när Dr. Georg Schaeffler uppfann nålburen (för nållager) 1949, följt av produktion av stora mängder burstyrda nålvalslager, av INA, för den tyska fordonsindustrin.
1965 grundade bröderna Schaeffler LuK ”Lamellen- und Kupplungsbau GmbH” i Bühl, Tyskland. Företaget blev marknadens tekniska ledare med sin allra första innovativa produkt, en membranfjäderkoppling. LuK, en av världens största kopplingstillverkare och specialist på drivlinor, blev en del av Schaeffler 1999.
FAG-varumärket är starkt förknippat med rulllager-industrin. I Schweinfurt, Tyskland, 1883 designade Friedrich Fischer en ”kulkvarn” som gjorde det möjligt att använda maskiner för första gången för att producera högprecisionskulor, för rulllager, i stora volymer. Denna idé betraktas ofta som den historiska starten för tillverkningen av rull-lager. FAG har varit ett registrerat varumärke sedan 1905 och är, efter att ha tagits över av Schaeffler 2001, en viktig del av Schaeffler-koncernen, tillsammans med INA och LuK.
Automotive Aftermarket-divisionen grundades 1976 och är baserad i Langen. Divisionen ansvarar för den globala reservdelsverksamheten och tillhandahåller innovativa reparationslösningar med OEM-kvalitet. Onlineportalen REPXPERT tillhandahåller omfattande tjänster för reparationsverkstäder, såsom praktisk utbildning, hjälp för reparationer via en hotline eller reparationsverkstadsportalen och utveckling av specialverktyg.
De viktigaste utvecklingscentren för Schaeffler-koncernen i Tyskland är Herzogenaurach, Schweinfurt och Bühl, som verkar i ett nätverk med andra utvecklingscentra i Europa, Asien, Nord- och Sydamerika.
Elmotorer och elmotorlösningar är en viktig del av Schaefflers erbjudande i dag Exempel på hybridmodul för fordonsindustrin.
Flera divisioner och stark global och lokal närvaro
Schaeffler Group består i dag av 3 divisioner; Automotive Technologies, Automotive eftermarknad och Industri. Inom divisionen Industri finns Special Machinery och Digital products.
Alla tre divisionerna är representerade i Norden och Baltikum, med ett 60-tal medarbetare.
I Norden har företaget varit representerat sedan 50-talet då generalagentur startades i Finland 1955 och i Sverige 1958. Egna bolag, via INA eller FAG, har funnits i Finland sedan 1966 och i Sverige sedan 1968.
Huvudkontoret för de nordiska och baltiska länderna ligger i Arlandastad, strax norr om Stockholm och bara 4 km från Stockholm Arlanda flygplats. Där ansvarar men främst för industridivisionen i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Färöarna och Island. För Automotive Technologies och Automotive Aftermarket, i Danmark, Norge och Sverige, har man ett kontor i Göteborg.
Smart tillståndsövervakning med OPTIME – Plug – Play – Predict
Med över 100 års erfarenhet av lager-teknik och ”roterande maskiner” så är det naturligt att
också täcka in underhåll av dessa maskiner. I dag går underhållet mer och mer emot tillståndsbaserat underhåll (i stället för förebyggande underhåll) – d.v.s. att maskinerna själva upptäcker när något avviker från det normala, och behöver tillsyn eller underhåll.
Mot den bakgrunden har Schaeffler lanserat lösningen ”OPTIME”
Erik berättar;
– Tillståndsövervakning kan vara dyrt. Det är därför upp till 95% av alla maskiner i fabriker bara övervakas sporadiskt, eller ofta inte alls. Detta leder ofta till oplanerade haverier och stilleståndstid. OPTIME från Schaeffler möjliggör omfattande tillståndsövervakning som är både enkel och prisvärd. Tack vare sin enkla plug & play-installation kan OPTIME börja övervaka hundratals roterande maskiner på bara några timmar. OPTIME fungerar på dom flesta maskiner och kan upptäcka potentiella skador, obalanser eller feljusteringar – veckor i förväg! Detta gör att våra kunder, enkelt och bekvämt, kan planera sina behov av underhåll, arbetskraft och/eller reservdelar.
Med OPTIME kan avvikande beteende upptäckas långt innan ett haveri. Sensorn kopplas i ett mesh-nätverk, har integrerad AI med maskininlärning som gör att systemet själv ”lär in” sig och sätter larmgränser automatiskt.
Schaeffler är en av de 50 hållbarhets- och klimatledarna
Erik berättar vidare;
– Hållbarhet är en viktig del av vårt DNA och vi har förankrat det i våra värderingar. Efter att på ett övertygande sätt ha klarat FN:s urvalsprocess har vi nu valts ut att representera fordons- och industrileverantörsindustrin i den tyskspråkiga regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz) som en av FN:s 50 hållbarhets- och klimatledare. Vi ser detta både som ett erkännande av det arbete vi hittills har utfört och ett incitament att fortsätta att strikt följa denna kurs.
I minst hälften av alla vindkraftverk som tillverkas sitter det komponenter från Schaeffler
”Hållbarhet är en del av vårt DNA”
-Vi banar väg för hur världen rör sig, via det mesta som rullar eller snurrar. På så sätt går vi utöver de lagstadgade kraven, eftersom vi har införlivat hållbarhet i grunden för vår identitet. I vårt videoklipp, på vår hemsida, till initiativet 50 Sustainability & Climate Leaders förklarar vi hur vi omsätter alla aspekter av hållbarhet i praktiken, på Schaefflers olika avdelningar.
-Vi kräver att alla fabriker köper utsläppsrätter och vi har ett tydligt mål att vara koldioxid-neutrala redan 2030 avslutar Erik.
För mer information: Schaeffler