Som kontrast till den senaste tidens dystra rapporter om konjunkturutvecklingen var stämningen bland utställarna på Tekniska Mässan god och präglad av tillförsikt. Under den gångna veckan hade Tekniska Mässan 14 431 besökare och det gjordes många nya affärer på mässgolvet. Behovet av fler ungdomar och satsningar på tekniska utbildningar är dock fortsatt stort. Stockholmsmässan gör därför tillsammans med ledande branschorganisationer en stor satsning på ett nytt arrangemang till nästa höst – Manufacturing & Automation Expo
– Det har varit en intensiv och positiv mässa, berättar Björn Lindforss, projektledare för Tekniska Mässan. Det har gjorts flera nya affärer både på Tekniska Mässan och på Blech Nordic som gått samtidigt på Stockholmsmässan. Trycket hos utställarna verkar överlag högt att döma av de samtal vi haft under veckan.
Samtidigt pekar många utställare åter på att hela tillverkningsindustrin behöver få gemensamma frågor tydligare belysta inför framtiden.– Branschen vill ha en tydligare mötesplats för produktion och automation samtidigt som många brottas med rekryteringsfrågorna där tillskottet av ungdomar till teknikinriktade yrken måste bli bättre, förklarar Björn Lindforss. Den här och en rad andra branschgemensamma frågor har funnits med i våra framtidsdiskussioner under flera år. Nu är det dags att ta ett större gemensamt grepp om de frågorna.
Stockholmsmässan lanserar därför i samarbete med branschorganisationerna SVMF och MTAS ett helt nytt arrangemang till hösten 2012.– Ordet mässa passar inte in för att beskriva Manufacturing & Automation Expo, fortsätter Björn Lindforss. Det blir både utställning av produkter och kompletta automationslösningar, men också aktiviteter för kompetensutveckling, debatter, idéutbyten och mycket annat. Allt med inriktning på tillverkande industri och hela arrangemanget drivet av branschens egna önskemål och i nära samarbete med dem.
Målgruppen för Manufacturing & Automation Expo är bland annat samma besökare som brukar komma till Tekniska Mässan.– Absolut, de som brukar besöka Tekniska Mässan kommer att få ut ännu mer av vårt nya arrangemang, säger Björn Lindforss. Vi kommer att täcka in alla delar inom produktionsområdet med ännu bättre struktur både för besökare som vill se hela produktionskedjan eller besökare som vill fördjupa sig i något enskilt område.
Ytterligare information lämnas av:
Björn Lindforss, projektledare Tekniska Mässan bjorn.lindforss@stockholmsmassan.se Mobil: 070-789 44 48
Roger Blomqvist, pressansvarig Tekniska Mässan roger.blomqvist@informedia.se Mobil: 070-550 94 10
Tekniska Mässan på Internet: www.tekniskamassan.se