De rekryterar via gameing, gör stora satsningar på innovation och säger sällan nej till kunden. Elmia Subcontractors ambassadör 2019, Gnosjö Automatsvarvning, tar ledningen mot industrins framtid.

Idag avslöjar Elmia Subcontractor den första av tre ambassadörer för årets mässa – Gnosjö Automatsvarvning. Det lilla metallbearbetningsföretaget i Småland sätter sig själva på kartan med ett unikt innovationsfokus.

– För oss är det självklart att jobba för att leda utvecklingen, säger vd Linda Fransson.

Fånga den digitala generationen

För att leda utvecklingen måste man ofta gå sin egen väg, på oupptrampad stig, vilket bolaget utan tvekan gör. Trots 65 anställda har man ingen dedikerad säljare – som de flesta andra – däremot anställdes en innovationsledare hösten 2017, för att framtidssäkra verksamheten. Detta har bland annat resulterat i en VR-simulator för maskinträning som bolaget lanserar på LAN-festivalen Dreamhack i juni, och visar på Elmia Subcontractor i november. På samma linje driver man också nyhetssiten bravenewbusiness.se som på lång sikt ska etablera relationer med kommande generationer.

– De som ska börja jobba hos oss om 5, 10 eller 20 år kommer att vara födda och uppvuxna i den digitala miljön. Om inte vi skapar förutsättning för vårt varumärke att tydligt existera i den digitala världen kommer vi att ha ännu svårare att nå ut till dem. Därför startade vi bravenewbusiness.se för drygt ett år sedan.

Kvalité före pris

Det långsiktiga perspektivet är också tydligt i relationerna till kunder och leverantörer. Men för Gnosjö Automatsvarvning handlar det inte om att behålla kunden till vilket pris som helst, menar Linda Fransson.

– Vi står upp för komponenten och i förlängningen för vår kund, genom att inte sänka priset eller dra ner på kvalitén. Det kan vara tufft ibland, men i gengäld bygger vi långa samarbeten, där vi också ofta fungerar som en kompetensbank för kunden.