Ett race in i framtiden med bilar tillverkade med Docol-rör

jan 20, 2016 | Plåt

ME-RacingAntalet personer som uppmärksammar Docol-rören i R-serien ökar årligen i USA allteftersom racerbilstillverkarna förstår fördelarna med att använda våra produkter istället för material tillverkat med Chrome-Moly 4130, som normalt används till chassin och störtburar.
 
Som ett integrerat stålverk som både producerar stål- och rörprodukter har SSAB kunnat utveckla ett segare, mer enhetlig och mer svetsvänlig produkt än det traditionella Chrome-Moly 4130-materialet, enligt Kim Colvin, regional säljansvarig för den amerikanska bilindustrin.
 
Chrome-Moly 4130 har tidigare varit det föredragna materialet för användning i racingbilskomponenter som chassin och störtburar. Materialet består av legeringsämnena krom och molybden, vilket gör att det kallas för ”Chrome-Moly”. Rören i Docol R-serien är extremt sega, särskilt i den värmepåverkade zonen och de kan till skillnad mot andra material som konkurrerar med Chrome-Moly absorbera en stor mängd energi innan de spricker. Det är viktigt ur ett säkerhetsperspektiv vid en eventuell bilkrasch.
 
Det är anledningen till att mer än 12,2 km Docol R8-rör (som har fått namnet R8 för att representerar en draghållfasthet på 800 MPa) levererades förra året i USA. Det innebär en ökning av försäljningen från 2015 på hela 56 procent, enligt siffror från A.E.D. Motorsports Products. A.E.D distribuerar SSABs Docol-rör i USA för olika motorsports- och cykeltillämpningar samt till OEM-tillverkad sportutrustning, verktyg och stödutrustning.
 
– Docol R8 är den första och den bästa produkten för att bygga racerbilar sedan introduktionen av 4130 på 40-talet, säger Al Lowe, VD för A.E.D Motorsports. – Vi tillverkar även en komponent (chassit) som väldigt få branschmänniskor anser behöver förbättras. Det beror på de stora insatserna som har gjorts av SSAB, AED, ME Racing Services och några andra när det gäller att skapa ett förändringsbehov inom den här sporten.
 
Bra exponering av R8-rör på stor racingmässa
SSAB ställde nyligen ut på PRI-mässan (Performance Racing Industry) för att ge fler personer information om R8-rör och dess användning vid säkerhetskritiska tillämpningar, samt för att öka medvetenheten om SSABs produktionskapacitet. Även våra medarbetare höll dagliga seminarier på mässan.
 
– PRI är den största motorsportmässan i världen av den här typen, säger Kim. – Det är ett bra forum för oss att visa upp vilka vi är och vad vi gör.
 
På den här mässan hittar du allt som krävs för att bygga en racerbil eller motorcykel. Här finns allt från störtburs- och chassitillverkare till tillverkare av motorer, fjädringssystem, racingkläder, hjul, programvaror och annat. Mässan hölls i Indianapolis, Indiana, som anses vara det amerikanska motorsportsnavet och som är hemmabasen för många av racingteamen.
 
– Det är otroligt vilken uppmärksamhet vi fick under mässan, säger Kim. – Det finns ingen annan plats i världen där racingsporten är lika populär som i USA.
 
SSABs Docol-rör klarade stränga tester och godkändes 2012 av SFI-stiftelsen som fastställer internationella standarder för kvalitetssäkring av specialpresterande racingutrustning. Godkännandet utökades till alla SFI-certifierade racingchassin under 2015.
 
– Vi har kommit långt sedan den första produktkvalifikationen, säger Kim. – Vi brukade höra våra kunder fråga vad det är för produkt, och nu säger de ”Jag har hört talas om den och jag vill veta mer”.
 
Utöver dragracing växer produkten i popularitet inom andra tillämpningsområden. – Vi har mottagit förfrågningar från tillverkare av rallybilar-, rallycrossbilar och terrängbilar samt från NASCAR som vill veta mer om materialet, säger Kim.
 
Docol R-serien har producerats i Borlänge men produktionen kommer att flytta till Finland inom en snar framtid, i första hand till anläggningen i Tavastehus eller Lappvik som ett andra alternativ.
 
Om Docol-rör i R-serien
• Valsformade rör med längssvetsat stål.
• Extremt sega, även i den värmepåverkade zonen, vilket innebär att de absorberar stora mängder av energi innan de spricker.
• Godkända av SFI, som sätter säkerhetsstandarderna för racingindustrin.
• Tillgängliga som R8- (med en brottgräns på 800 MPa/116 ksi) och R10-rör (med en brottgräns på 1 000 MPa/145 ksi)
• Det innebär en bättre hållfasthet än Chrome-Moly 4130 samt större seghet och svetsbarhet.
• Svetsbar i en MIG- och TIG-svets.

Munchmuseet och världens vackraste fabrik!
I oktober invigdes Munchmuseet i centrala Oslo, ett landmärke och spektakulär byggnad på 13 våningar med en prislapp på 2,4 miljarder norska kronor som nu välkomnar...
Största satsningen i företagets historia
Kongamek AB med den nya generationen Johanna och Jonathan Haglund i spetsen , gör den största satsningen i företagets historia och investerar i Salvagninis S4+P4 linje....
Volvo Cars investerar i nya presshärdningsugnar från AP&T
Volvo Car Body Components i Olofström har beställt två nya flerfacksugnar (Multi-Layer Furnace) från AP&T för tillverkning av presshärdade karossdetaljer. Genom att...
Våga tro på framtidens teknik!
Det gjorde Brantheim – nu är de ledande inom lasersvetsning Plåtbearbetningsföretaget Brantheim i Tyresö har en historia från 1940 talet. Idag ägs företaget av Benny...
Tillverkning i världsklass
Bystronics monter på Blechexpo 2021 erbjöd möjligheten att uppleva de senaste innovationerna live, hur kunder framgångsrikt kan ledas in i framtiden – från manuell...
Lanserar flera nyheter på mässan
LVD presenterade på Blechexpo deras fiberlaserskärningsmaskin Phoenix FL-3015 med en ny 20 kW-strömkälla och fördelarna med processeffektivitet. Den nya...
Förbered automatiskt kanter för svetsning under laserskärning
"EdgeLine Bevel" från TRUMPF fasar automatiskt delar under laserskärning för att förbereda dem för svetsning // Manuell avfasning krävs inte längre // "Detta är en unik...
”All sides of performance”
Prima Power ställde ut på mässan under mottot "All sides of performance". Besökare kunde upptäcka deras omfattande och mångsidiga teknologiska lösningar för hela...
”Beyond manufacturing”
Salvagnini fortsätter att framhäva hur viktigt det är att se helheten på en produktionsprocess. Med nya innovationer, koncept, kunskap och expertis tar man ytterligare...
”Beyond manufacturing”
Salvagnini fortsätter att framhäva hur viktigt det är att se helheten på en produktionsprocess.  Med nya innovationer, koncept, kunskap och expertis tar man ytterligare...
Fladder introducerar ny avgradningsmaskin
På mässan visade företaget sin nya kompakta avgradningsmaskin Fladder CC som endast behöver cirka 1,5 m2 i golvyta. Maskinen är dessutom lätt att förflytta eftersom den...
”Leverantörer man känner en trygghet med”
Aktuell Produktion träffade One Automations vd Roine Nilsson på mässan Blechexpo i Stuttgart och två av deras leverantörer Coiltech och Dirinler. Både leverantörerna...
Fiberlasern som skär kompromisslöst i rostfritt stål och aluminium
AMADA har tidigare lanserat en ny generation fiberlasrar. På mässan visade man hur man skär med fiberlaser i krävande material utan kompromisser med endast 4 kW effekt....
AP&T får prestigefylld order på TemperBox® för partiell presshärdning
AP&T i Tyskland har fått en order på företagets patenterade lösning för avancerad partiell presshärdning – TemperBox®. Ordern omfattar också AP&T:s flerfacksugn...
De investerar för fler lasertimmar
När LM Metall taktar upp legotimmarna på laser krävs maskiner som klarar utmaningen. Lösningen stavas Bystronic BySmart Fiber 6000W som tillsammans med ByTrans Extended...
Reducera ställtid med automatisering
ALPAB bibehåller sin konkurrenskraftiga prisnivå genom minskning av maskinens ställtid ALPAB är ett framgångsrikt familjeföretag i Mellansverige. Skicklig personal i...
Ny investering som utökar produktionskapaciteten
Nimo AB i Hova har investerat i en ny Salvagnini fiberlasermaskin L5-4kW. Man ersätter sin första Salvagnini investering från 2001, en S4-30 stansmaskin med fast...
Stor satsning på plåtbearbetning
Under försommaren 2021 tog företaget Spitze i Skottorp in plåtbearbetning i verksamheten och hanterar därmed hela tillverkningsprocessen av högkvalitativa...
Per Selskog tar över som ny vd för Din Maskin
När Alexander Ström lämnar över stafettpinnen efter nära 30 år som vd för Din Maskin så blir det Per Selskog som tar över – och han hoppas få utmana organisationen....
Så behåller du kompetensen på företaget
Integration, kompetensutveckling och självledarskap – när Laserkraft i Bredaryd började jobba aktivt med mjuka världen och trivsel så halverade man samtidigt...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör