En stark övertygelse

jan 20, 2012 | Maskin

Från utsidan verkar DesignWerkes vara ett vanligt legotillverkningsföretag precis som tusentals andra Haas-utrustade verkstäder över hela USA. Det som gör DesignWerkes annorlunda är att företaget också har skapat 95 % av de produkter som tillverkas.
 
”Vi är inte en typisk verkstad” berättar grundaren och ägaren Steve Kille. ”Innan jag köpte min första Haas VF-3 år 2002 så tillverkade jag faktiskt ingenting alls. Jag var en vanlig konstruktör som ritade mekaniska produkter”. Steve Kille konstruerade elektromekaniska system för fordon, till exempel brytarsystem, som kräver noggrann provning innan de börjar massproduceras. Om ett fordonsföretag måste återkalla en produkt på grund av fel kan kostnaderna bli mycket höga. ”Som konstruktör fick jag förklara för personalen på verkstäderna hur man byggde denna testutrustningen. En dag slog det mig att detta var ganska dumt: vi är ett konstruktionsföretag och vi ger bort våra ritningar till andra så att de kan tillverka både produkter och testutrustning”. Han menade att han kunde lägga till betydande mervärde genom att inte bara konstruera produkten, utan också konstruera och ta fram själva provningsutrustningen och därmed kontrollera slutprodukten åt kunden.
 
Under en lång anställning hos GE, och en tid efteråt, hade Steve Kille varit chef över större CNC-verkstäder, och han hade gott om erfarenhet. ”När vi tog beslutet att börja med metallbearbetning började vi leta efter lämpliga maskiner. Vi insåg snabbt att Haas var det i särklass mest kostnadseffektiva alternativet. Jag började titta på både ny och begagnad utrustning, och jag såg att Haas maskiner har ett högt andrahandsvärde. Jag kontaktade därför Haas återförsäljare i New Hampshire och tog en titt på ett antal olika modeller.  Vi åkte över dit en kväll efter jobbet, och de gav oss en demonstration. Jag tog med alla personer som jobbade här den gången, och vi kom överens om att vi borde köpa en VF-3”.
 
Ungefär ett år senare köpte Steve Kille också en VF-2 och en SL-10-svarv. ”Jag köpte ytterligare en VF-3, men sedan sjönk ju ekonomin i botten och vi fick sakta ner lite. När det blev lite fart igen så köpte jag en SL-20 och en VF-5, och sedan ännu en VF-3. För två år sedan köpte jag en VF-6 och min första VF-5SS. I december lade vi till ytterligare en VF-5SS”. Steven Kille hävdar att hans köp av Haas höghastighetsmaskiner var en vändpunkt. ”Jag tror inte att vi kommer att köpa in något annat än Haas Super Speed-maskiner från och med nu”, säger han. ”Jag tror att vi ser omkring en produktivitetsförbättring på cirka 20 % jämfört med standardmaskiner. Dessutom är 90 % av våra produkter i aluminium, så en spindel med ett varvtal på 1 200 varv/minut är väldigt viktig för oss”.
 
Svarvavdelningen är hjärtat i DesignWerkes metallbearbetning, och här hittar vi de snabba Haas-maskinerna: det är en mycket noggrant injusterad och integrerad tillverkningsprocess som Steve Kille är extra stolt över. ”Vi kör 19 operationer på fyra detaljer i den här avdelningen”, säger han. ”Det är en permanent uppsättning och därför kan vi köra väldigt effektivt”.
 
Jag har integrerat inleveranser direkt i produktionsschemat, så jag kan köra anläggningen fem gånger om dagen. Leverantören kommer med material varje tisdag och torsdag, och pläteringsfirman kommer in varje morgon, hämtar fem uppsättningar detaljer och levererar tillbaka dem dagen efter. Med den här organisationen kan vi hålla omkostnaderna låga”.
 
Steve Kille menar att kostnadseffektiv CNC-svarvning inte bara handlar om geografiskt läge eller låga arbetskostnader. ”Det finns förstås vissa saker som inte längre är möjliga att tillverka i det här landet, till exempel kretskort. Men om du bearbetar detaljer på en CNC-maskin så tror jag inte det har någon betydelse var företaget är baserat. Hemligheten är att eliminera manuellt arbete, ekonomiskt sett. Du kan inte lägga miljoner på automatisering, för att det betalar sig inte. Men om du köper rätt utrustning och driver en slimmad verksamhet så finns det ingen fördel med att ställa din maskin i Indien eller Kina. Om produktionskostnaden kan jämföras med vad den hade varit här, så måste du fortfarande lägga till transportkostnaderna. I fordonsvärlden så är det tiden som är avgörande. Man vill inte att delarna ska försenas vid export och sjöfart. Vi tillverkar delar som kommer att skickas och monteras två veckor framöver, så förseningar är helt enkelt inte ett alternativ”.
 
DesignWerkes Haas-maskiner körs i två skift varje dag, i totalt 20 timmar. ”Under november och december förra året fick vi köra 24 timmar om dygnet för att klara kundernas deadlines. Vi låste inte dörrarna på åtta veckor!”
 
Steve Kille upprepar gärna att hans verksamhet inte är en helt vanlig verkstad. ”Inga av de stora konstruktionsfirmorna i Boston gör vad vi gör”, konstaterar han. ”Vi konstruerar saker, men vi kan också alla de tekniska processerna, till exempel plastformsprutning. Vi kan konstruera, ta fram prototyper, tillverka och testa produkterna som vi tillverkar. Vi måste förstå hur våra produkter passar ihop för att vi ska kunna ta fram bästa tänkbara konstruktioner. Om det uppstår fel vid provningen så utför jag en analys för att ta reda på varför, och sedan blir det ändringar i samråd med kunden. Vi är egentligen en ”superkonsult”. Tidigare arbetade företaget till 60 % med konstruktion och 40 % med tillverkning. Nu är situationen omvänd”.
 
Han hävdar att den stora framtidsmöjligheten för hans företag är grön teknik. ”Slutprodukten kanske är annorlunda, men utmaningen är alltid densamma”, säger han. ”Kraftöverföringsenheten som vi tillverkar är avsedd för hybridtågsystem och stadsbussar. Kunden anställde mig som en konsult när de stod inför problem. Jag analyserade deras konstruktion och pekade på tre ganska stora problem, som de också hade identifierat. Det gav mig en hel del trovärdighet. Jag identifierade ytterligare tre problem som de inte hade sett ännu, och informerade dem om att även dessa problem måste åtgärdas. Jag hörde inget på ett par veckor, men en dag ringde de och frågade mig hur jag skulle göra om jag skulle konstruera systemet från grunden. Vi byggde ett par prototyper och jämförde med deras system. Vi löste alla deras problem och sparade så mycket pengar åt dem att besparingarna finansierade hela min konstruktion. Det här är ordern övertygade företaget att investera i Haas Super Speed-maskinerna”.
 
”Jag vill helst inte uppge några exakta siffror, men vi byggde hundratals system åt just den här kunden förra året. Planen var att fördubbla produktionen, men vi kommer nu att nästan tredubbla volymen istället! Jag håller på att förhandla om volymerna för nästa år, och jag har precis köpt två Haas VF2SS-maskiner. Vi planerar att lägga till en VF-6 och en VF-3SS, vilket ger oss totalt 14 maskiner vid slutet av året”.
 
Steve Kille hävdar att ekonomin är enkel. ”Investeringen i en Haas-maskin ger mig ett ordentligt försprång över någon som köper en maskin som har liknande prestanda, men som är 50 000 dollar dyrare. Lycka till med att försöka övertyga honom om något annat…”
 
Kontakt för ytterligare information:
MBMC R11; Internationell press och publicitet
+44 (0)1603 283 601
press@mbmc-uk.com
 

Karlskoga Verktygsteknik AB investerar
Karlskoga Verktygsteknik valde Masentia igen! I februari installerade de en 5-axlig fleroperationsmaskin, MX-330 PC10, från japanska MATSUURA. För drygt ett år sedan...
Sandvik PrimeTurningTM ett lyft i GibbsCAM version 2023
GibbsCAM 2023 innehåller en mängd nya funktioner inom både svarvning och fräsning som ger ökad konkurrenskraft. Ett särskilt värdefullt tillskott är stödet för Sandvik...
CNC-bearbetning via globalt nätverk av digitala tillverkare
Världsledande digitala tillverkaren Protolabs utökar sitt erbjudande inom CNC-bearbetning via Hubs, en tjänst som ger kunder tillgång till ett globalt nätverk av...
Svedala Mekaniska står rustade.
Med 18 anställda och lika många enheter i maskinparken står SveMek i Svedala rustade att möta alla utmaningar som hamnar på bordet.  Platschefen på Svedala Mekaniska...
Satsar på potentialen i additiv tillverkning
Företaget Alfa Laval är känt för sina många pågående utvecklingsprojekt. I Eskilstuna har man valt att bygga vidare på sina satsningar inom additiv tillverkning och...
Volymproduktion och print on demand med Desktop Metal
Med starka varumärken som HAAS, Chevalier, Kitamura, Shimada och Universal Robots har Edströms etablerat sig som experter på effektiva maskinlösningar. Nu tar man...
Ny programvara underlättar automatiserad tillverkning av unika produkter
Inom några år kan tillverkningsindustrin hoppa över tidskrävande programmering varje gång en ny produkt ska sättas i produktion. Mattias Bennulfs forskning skapar helt...
Ny bäddfräs till Eurosteel
Eurosteel i Nybro har investerat i en portaluppbyggd bäddfräs med en X-rörelse på 4000 mm och en Y-rörelse på 3100 mm, valet föll på Lichron och spanska Zayer....
Smart finansiering är nyckeln till hållbar tillverkning
Tillverkare står inför ett dilemma – de är drivna av viljan att investera i och dra nytta av hållbarhet, kombinerat med en ovilja att satsa kapital mot en bakgrund av...
75-åringen som blickar framåt!
75-årsjubileum, en ny försäljningschef och många spännande leverantörer att möta framtiden tillsammans med. Edströms har många anledningar att fira. – Det ska bli...
Ny mötesplats för tillverkare och inköpare:
Backsourcing-trenden i kölvattnet av pandemin skapar möjligheteter för svensk tillverkande industri att ta nya affärer – men hur ska man göra sig synlig för inköparna?...
TechPoint Systemteknik AB erbjuder komprimering av metallspånor
Avfall efter metallbearbetning är något som alla metallarbetande industrier måste hantera vilket är förenat med betydande kostnader. Brikettpressen från Höcker...
Tsugami-maskin nr 4 till Marcus Komponenter
Marcus Komponenter AB i Järna har tillverkat och levererat industrikomponenter till fordon och verkstadsindustrin i 80 år. ”Marcus-pinnen” är företagets mest kända...
LIQUIDTOOL Instructor övervakar skärvätskor med hjälp av intelligent teknik
LIQUIDTOOL Instructor är den första intelligenta lösningen för övervakning av skärvätskor som använder plug & play-teknik och övervakar skärvätskornas tillstånd...
Tsugami-maskin nr 3 och 4 till ESBE AB i Reftele
ESBE AB i Reftele är en av Europas ledande tillverkare av hydroniska lösningar. Deras ventiler och ställdon utvecklas och konstrueras på huvudkontoret i svenska Reftele...
3nine Industries förvärvas av Alder
Alder II AB (Alder) är en nordisk investeringsfond med fokus på utveckling av hållbara teknik- och tjänsteföretag. Den 21 oktober avslutade de förvärvet av 3nine...
Innovativa stångmagasin på AMB
På AMB mässan i Stuttgart visade FMB Machinenbau två innovativa nyheter. Det mindre stångmagasinet Turbo RS 2–20 samt det större Turbo RS 4–52, båda mycket lämpliga för...
En intelligent och automatiserad smörjning är framtiden
Maskinen, verktygen och – i mindre utsträckning – kylsmörjmedel. Tillsammans definierar de kvaliteten på ett arbetsstycke. För att upprätthålla en perfekt emulsion och...
”Även kringutrustning behöver väljas med omsorg”
Att välja rätt maskin är en process som kräver en noggrann utvärdering. Det är logiskt eftersom maskinen avgör förutsättningarna för det som ska produceras. Men...
MID-dagarna 2022, höstens stora inspirationsmöte!
Boka in datumen 30 november och 1 december i kalendern redan nu! Årets MID-dagar i Jönköping arrangeras för nionde gången i år. På schemat: två inspirationsdagar med...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör