AMB 2020 blev inställd på grund av pandemin och förväntningarna inför AMB 2022 har varit höga. Därför var det extra skönt för arrangören att årets omstart blev en lyckad och uppskattad tillställning. Besökaren kunde ta del av ett enormt utbud av innovationer, produkter, tjänster och koncept för tillverkningsindustrin (1 238 utställare från hela Världen). 64 298 personer besökte den fullbokade mässan i Stuttgart under fem dagar.
Den 20:e upplagan av AMB präglades verkligen av en positiv stämning i mässhallarna och med en god tilltro på framtiden i branschen.
Artikel Aktuell Produktion Nummer 6/2022 Skriven av Peter Malmgren

”Vi är tillbaka i spelet! Det var fem dagar fulla av intensiva diskussioner, träffa bekanta ansikten och knyta nya kontakter. Och den positiva feedbacken från våra utställare visar en sak är det att just dessa möten som gör mässor som AMB oumbärliga, säger Roland Bleinroth, VD för Messe Stuttgart. ”Comebacken efter det långa uppehållet var akut behövlig för metallbearbetningsindustrin – och det var en fullständig framgång. Antalet besökare är imponerande och de fulla salarna är också mycket motiverande för oss som arrangörer.”
Framtiden i fokus på AMB
Digitalisering, automation, hållbarhet var områden som uppmärksammades särskilt i år. Innovationer som Trend Lounge med sina temadagar, till exempel om klimatförändringar, SmartFactory med presentation av automatiserade processer med mera mottogs väl av besökarna.
Gunnar Mey, Director of Trade Fairs & Events på Messe Stuttgart, är nöjd med veckan:
”Efter uppehållet 2020 tog AMB 2022 fart vid rätt tidpunkt på rätt plats och med rätt koncept. Branschens lojalitet till dess ledande mässa är imponerande. Vi tackar utställare, besökare och våra samarbetspartners inom föreningar och media.”
AMB Start-up 2022 hedrades i Trend Lounge
Att få in ungdomar i branschen är inte bara ett växande problem i Sverige utan även i Tyskland. För att drar sitt strå till stacken la mässan också fokus på ungdomar och unga entreprenörer. Förutom den speciella ungdomsshowen för att rekrytera ungdomar, kunde nystartade/unga företag visa sina innovationer i ett framtaget ”start-up” område på mässan, inslaget var mycket uppskattat bland besökarna. På lördagen korades en vinnare av ”AMB Start-up 2022” och de var eniga.
”Digital Twin Technology for the Shop Floor” från företaget Gemineers GmbH var det vinnande bidraget. Vincent Gerretz, medgrundare och verkställande direktör, var synbart nöjd över utmärkelsen:
”För oss som ung start-up företag är utmärkelsen verkligen till hjälp. I denna tidiga fas är det viktigt att knyta kontakter i branschen, för att skapa uppmärksamhet och att utbyta idéer. Vi är mycket glada över utmärkelsen.”
”Formatet med 15-minuterspitchen passar AMB väldigt bra. Det fanns bra idéer och lösningarna och det var väldigt underhållande att lyssna på. Det kommer definitivt att bli en eller två fler djupgående diskussioner att följa.” säger Gunnar Mey.
AMB kan bygga vidare från bra feedback
47 procent av alla besökare var förstagångsbesökare på mässan. I genomsnitt stannar besökarna i två dagar. Sammantaget gav branschbesökarna mässan mycket positivt betyg, 76 procent planerar att besöka nästa AMB igen om två år, 88 procent skulle rekommendera mässan.
Nästa AMB går av stapeln den 10 till 14 september 2024.
Fakta
Hög besökskvalitet på AMB:
Besökare från hela Europa kom till Stuttgart. Omkring 18 procent kom från utlandet, något fler än på AMB för fyra år sedan (17 procent). Totalt registrerades besökare från 71 länder. Efter Tyskland var Schweiz, Österrike, Skandinavien, Italien, Frankrike och Nederländerna starkast representerade.
65 procent av de tyska besökarna kom från Baden-Württemberg, ytterligare 18 procent från Bayern. Den största andelen är verksamma inom mekanik (37 procent), samt metallbearbetnings- och processindustrin (23 procent), fordonsindustrin och fordonskonstruktion (18 procent), metallbyggnadsföretag (13 procent) samt verktygs- och formtillverkning (11 procent).
Många utställare rapporterar om en hög kvalitet på besökarna. Siffrorna understryker detta: 73 procent uppger att de spelar en avgörande, medbeslutande eller rådgivande roll i inköps- och upphandlingsbeslut i företaget. En av tio kommer från bolagens-, företags- eller verksamhetsledning. 38 procent arbetar också inom tillverkning, produktion eller kvalitetskontroll, ytterligare 10 procent arbetar med utveckling och 8 procent inom design.
På maskinområdet är mer än hälften av besökarna (53 procent) intresserade av fräsmaskiner, 41 procent även för svarvar och automatsvarvar. Det finns också intresse för slipmaskiner och verktygsslipmaskiner (19 procent), borrmaskiner (15 procent) och flexibla tillverkningsceller, system och bearbetningscentra (14 procent).
När det kommer till intresse för produkter och tjänster tar CAD/CAM/CAE förstaplatsen med 32 procent och bearbetningsverktyg (29 procent). Därefter följer spännverktyg (25 procent), maskin- och produktionsmjukvara (22 procent) och robotar, arbetsstyckes- och verktygshanteringsteknik (22 procent).
Om AMB
AMB slog upp portarna första gången 1982. Vid årets AMB välkomnades 64 298 fackbesökare och över 1 200 utställare i Stuttgart. På en yta på cirka 120 000 bruttokvadratmeter visades innovationer och vidareutvecklingar av verktygsmaskiner, precisionsverktyg, mätteknik och kvalitetssäkring, robotar, arbetsstyckes- och verktygshanteringsteknik, industriell mjukvara & ingenjörskonst, komponenter, sammansättningar och tillbehör med mera. Bakom mässan står föreningarna VDMA Precision Tools e.V., VDMA Software och Digitalization e.V. och VDW Association of German Tool Builders e.V.
Länk till E-tidning