När Lenhovda Radiatorfabrik diskuterade hur de skulle satsa framåt så var det framför allt personalen som ville automatisera. Med samma personalstyrka har de ökat produktionen med över 300% de senaste 10 åren.
Patrik Östangård äger och driver Lenhovda Radiatorfabrik. Den har tillverkat värmeradiatorer sedan 1936. Idag är de den enda tillverkaren av radiatorer i Sverige. Genom åren har det funnits 19 tillverkare. Till stor del med hjälp av automation kan de tillverka ca 50 000 helt kundanpassade radiatorer. Det gör ingen annan.
Fram till 1999 tillverkades allt manuellt. Då gjorde man en första enkel automation. 2002 installerade man sin första robot, en Motoman. Nu har man tre robotar installerade och har precis köpt fyra till.
En av de fyra nya robotarna är en robot som samverkar med operatören.
– Det blir häftigt. Den kommer att stå helt öppet. Inget galler eller så, säger Patrik. När vi köpte tittade vi på några olika robotar, men vi valde Motoman. Med dem kunde vi vara med och bestämma precis hur vi ville ha det. Sedan har vi ju erfarenhet av dessa robotar som vi haft sedan 2002. De har fungerat felfritt i 15 år.
När de diskuterade hur de skulle satsa framåt så var det framför allt personalen som tryckte på att automatisera. Med samma personalstyrka har de ökat produktionen med över 300% de senaste 10 åren. ”Och kanske det bästa är att vi har fått en bättre arbetsmiljö för våra anställda”.
Dagens industrirobotar passar små och medelstora företag
Industrirobotar är idag prisvärda, flexibla, effektiva, lätta att använda och har en hög driftsäkerhet.
De är för de flesta företag den bästa investeringen för att stärka konkurrenskraften och öka lönsamheten. Att försöka öka lönsamheten genom att skära i organisationen, sänka kvalitén på komponenter eller pressa lönekostnader är satsningar som leder bakåt. Allt blir sämre. Utom kanske lönsamheten på kort sikt.
Att öka konkurrenskraften och effektivisera produktionen med hjälp av automatisering är däremot en satsning som i flera dimensioner lyfter verksamheten. Idag finns möjligheten att ta hem produktion som tidigare lagts utomlands och behålla kostnadsnivån. Det man dessutom får är en bättre kontroll över kvalité, logistik och flexibilitet.
”För oss är det en nödvändighet att automatisera”
För Lenhovda Radiatorfabrik har automatiseringen gjort det möjligt att skapa en produktion som är anpassad till marknaden och som har gett företaget en stark position på marknaden. Man kan locka och behålla en kompetent personal då arbetet blir intressantare och roligare, vilket också är oerhört viktigt, säger Patrik Östangård.
Att automatisera är en effektivisering med många positiva effekter
De flesta branscher upplever idag en ökande konkurrens på flera olika sätt. Tuffare prissättning, kortare serier, nya funktioner eller attribut etc. Ett av de mest effektiva sätten att klara att möta dessa olika krav är att automatisera produktionen med industrirobotar.
En robot medför positiva effekter på flera olika sätt.
Flexibel produktion
Med en robot kan man få en mer flexibel produktion där man kan producera kortare serier med snabba omställningar och möta marknadens svängningar på ett bättre sätt. Det ger också möjlighet att kundanpassa produktionen för att kunna tillgodose specifika krav från kunder.
– En människa kan flytta en detalj fel. Det gör inte en robot. De gör likadant hela tiden, avslutar Patrik.
Mer attraktiva jobb
Med hjälp av en robot kan man skapa en bättre arbetsmiljö och roligare jobb i industrin. Tråkiga, monotona, slitsamma eller farliga jobb kan ersättas av roligare och mer meningsfulla jobb. Det är t ex roligare att programmera eller styra en robot än att slipa dagrar av svetsfogar.
På Lenhovda Radiatorfabrik minskade personalstyrkan från 32 personer till 25 under åren 1999 och 2002, när automatiseringen började att införas. Men det var pensionsavgångar. Ingen sades upp. ”Ett mål vi hade när vi skaffade robotar var att vi skulle ha roligt på jobbet. Det kanske inte styrelsen gillar, men så var det”. Ingen vill utföra smutsiga och slitsamma jobb. De får robotarna göra.