Motorsports- och sportbilssektorerna domineras av välkända företag med hög status, och några har funnits lika länge som bilen själv. I en bransch där man förväntas sig mycket muller livnär sig dock vissa företag på att inte göra så mycket väsen av sig – som den italienska hjultillverkaren och lojala Haas-kunden 2Elle.
Även om du är mycket intresserad av sportbilar och motorsport har du kanske aldrig hört talas om hjultillverkaren och Haas-kunden 2Elle Engineering, som är baserade i närheten av Venedig i Italien?
”Våra kunder är välkända företag”, säger 2Elles grundare och ägare Luigi Lucaora. ”Några exempel är BMW, Mercedes, Audi, det tyska motoroptimeringsföretaget Brabus och flera racingteam inom olika kategorier, från F1 till Paris Dakar. Namnet med två L syns dock inte på någon av våra produkter. Vi vill hålla en låg varumärkesprofil, så att vi kan arbeta med alla stora bilmärken utan att behöva kompromissa. Vi levererar ett av världens bästa högpresterande hjul, men nästan ingen förutom kunden vet att de kommer från oss.”
Lucaora är angelägen om att betona att trots sin låga profil är 2Elle mycket mer än bara en populär CNC-verkstad. ”Jag har arbetat som ingenjör inom branschen i 18 år”, säger han, ”och först och främst utvecklar vi nya material, ny teknik – t.ex. hybrider – samt lättare och starkare hjulkonstruktioner för världens snabbaste bilar”.
2008 flyttade företaget flyttade till sina nuvarande lokaler, innan dess tillverkade 2Elle inte något själva. ”Vi arbetade enbart med konstruktion, utveckling och kvalitetskontroll”, förklarar Lucaora. ”Under två år lade vi ut tillverkningen på entreprenad, men när vi hade investerat i våra första CNC-maskiner beslutade vi omedelbart att börja med Haas CNC-maskiner. Vår underleverantör använde dem redan och vi hade hört mycket gott om dem. Vi köpte tre CNC-svarvar, två ST-40 och en ST-30, samt en vertikal fleroperationsmaskin, VM-6, från Haas.”
Oavsett maskinverktyg, hur kunde ett företag som 2Elle, som var ett nystartat teknikföretag i en mycket konkurrensutsatt global sektor, etablera sig och växa under en av historiens mest allvarliga ekonomiska och finansiella kriser?
”Det var särskilt en beställning som verkligen fick fart på affärerna”, berättar Lucaora. ”Ett större tyskt motoroptimeringsföretag erbjöd mig ett omfattande avtal om jag lovade att uppfylla vissa leveranskriterier. Jag gick till banken med föravtalet, och det räckte som affärsplan för att banken skulle låna oss pengar så att vi kunde att flytta till den här nya fabriken. Sedan dess har vi vuxit med minst 20 procent per år. Förra året kom vi upp i 40 procent! På bara sju år har vi gått från ingenting till en omsättning på runt fem miljoner euro!”
2Elle-fabriken kanske verkar tom nu, men den kommer snart att fyllas med tomma hjul från bolagets smidesleverantör i USA. ”Vi får tre eller fyra containrar med leveranser per månad. Sammanlagt tillverkar vi för närvarande mellan 1 000 och 1 200 färdiga enheter per månad.”
Tack vare Lucaora tekniska bakgrund och erfarenhet kan företaget konkurrera med de allra bästa hjultillverkarna när det gäller att ta fram nya konstruktioner och material. ”Vi gör en hel del laboratorie- och jämförelsetester”, säger han. ”Vi ser även på hur mycket däcket och hjulet kan ansättas när vi gör en finit elementanalys, och vi monterar också däcken på hjulen och gör praktiska tester för att bättre förstå hur hjulet kommer att fungera i verkligheten.”
Företagets Haas VM-6 är i drift under minst två och ett halvt skift per dag, och är mestadels bemannad. ”Under dagen laddar vi bara maskinen med ett hjul i taget”, säger Lucaora. ”Men kl. 22:00 laddar vi två hjul och ställer in maskinen att jobba under natten fram till kl. 04:00. Nästa skift kommer in och lossar delarna kl. 06:00.”
Haas VM-6 är en spindel för formtillverkning med 40-kona på 12 000 varv/min och rörelsesträckor på 1 626 x 813 x 762 mm. Den Haas-byggda spindeln med inbyggd direktdrivning på 12 000 varv/min i kombination med Haas höghastighetsstyrning med full läsning i förväg ger den precision och fina ytbehandling som formtillverkare och andra branscher där det är viktigt med hög precision efterfrågar.
”Formerna vi tillverkar liknar gjutformar, så VM-6-enhetens höghastighetsspindel och inmatning passar perfekt”, säger Lucaora. ”Bordet har T-spår för X och Y, vilket gör det enkelt att fästa våra delar. Vi ska också köpa en mindre Haas VM-3-maskin för formtillverkning, för några nya hybridhjulsprojekt som vi arbetar med. Hjulen ska göras med legerade nav kombinerat med kolfiberfälgar, så det kommer att bli en intressant verkstads- och bearbetningsutmaning.”
När maskinparken har växt har Lucaora också noterat andra fördelar med att investera i Haas CNC-maskiner. ”Maskinerna är mycket enkla för operatörerna att programmera och använda”, säger han. ”Detta är viktigt. De arbetar med olika maskiner, så de måste känna sig bekväma med reglagen.”
”Haas-maskinerna är inte bara enkla att använda, utan vi har också märkt att i jämförelse med andra maskiner – och vi har flera olika sorters maskiner i vår fabrik – fungerar både service och support mycket bättre. Haas Factory Outlet i Milano, som drivs av Celeada, levererar maskinerna och både den kommersiella och tekniska servicen är mycket snabb och effektiv. Om en maskin av någon anledning skulle stanna skulle jag inte ha råd med det. Vi har ett full orderbok för nästa år, så om jag var tvungen att låta en eller två maskiner stå i en månad skulle det vara en mardröm!”
Lucaora åker regelbundet till företagets smidesleverantör i USA. ”Jag var där på besök vid Haas 30-årsjubileum”, säger han, ”så jag åkte förbi fabriken och gick en guidad rundtur på anläggningen. Jag blev mycket imponerad av företagets organisation och kvalitet. De använder hundratals av sina egna maskiner för att göra nya Haas-maskiner, i en miljö med mycket hög produktionsvolym.”
Om din plan är att leverera till världens bästa sportbilsföretag är det viktigt att veta att dina CNC-maskiner klarar jobbet. ”Jag tror att det faktum att Haas använder sina egna maskiner säger en hel del om hur mycket de tror på produkten.”