På en väl omhändertagen eftermarknad tjänar maskintillverkare två tredjedelar av sin totala lönsamhet. Nu tillgodoser Connectitude behoven och förbättrar eftermarknaden för både tillverkare och slutkund – med sin nya lösning Connectitude PRM.
Johan Nilsson med hårdvaran
– Med vårt Product Relationship Management, PRM, erbjuder vi en nyckelfärdig kundportal som integrerar direkt med leverantörens hemsida. I kundportalen får man som slutkund översikt, kan optimera och uppgradera sin uppkopplade maskin och kan som leverantör sälja reservdelar, utbildning och service på en och samma plattform. Att ha alla eftermarknadstjänster samlade på ett ställe är något som idag är starkt efterfrågat, säger Johan Nilsson VD på Connectitude.
Ett fulländat serviceerbjudande
Med Connectitude PRM blir det smidigare för maskinleverantörer att erbjuda effektiv kundservice, då man direkt får tillgäng till den information som behövs för att utläsa orsaken till ett uppstått problem. Dessutom förenklas chanserna att kunna erbjuda korrekt service och reservdelar. På så vis går det att garantera slutkunden en maskin med bättre prestanda – fördelar som inte ingår vid köp av en billigare piratkopia.
– Vi vill, genom enkelhet och trygghet för slutkunden, hjälpa maskintillverkarna att hålla piraterna borta, sådom själva får kapitalisera på sina innovationer. Piraterna rider på andras innovationer och prioriterar pris och lönsamhet framför innovation och hållbarhet. Med vår lösning blir det mycket enklare att lösa eventuella problem som uppstår för kunden. Dessutom blir man av med den tidsödande hanteringen av felbeställningar. Därmed lönar det sig inte att köpa en billigare produkt med sämre service och prestanda, säger Johan Nilsson.
Skräddarsy med redan existerande system
För att ta del av systemet så tecknar man upp sig på ett månadsabonnemang och det krävs ingen installation då det är en molntjänst. Genom abonnemanget får man full tillgång till samtliga av de delar som samlas i kundportalen. För den som redan har någon av delarna, såsom en webshop eller ett PIM-/PLM-system, såfinns även möjlighet att knyta samman de redan existerande delarna med Connectitude PRM. Och på så vis fåett fulländat system som gagnar det specifika servicebehovet.
– Vi vill göra det extremt enkelt för våra kunder. Med Connectitude PRM blir vi ett kitt mellan aktörerna, underlättar deras samarbete och ökar deras affärer. Det viktiga är att båda får ett värde av att koppla upp sina maskiner till vår tjänst, säger Johan Nilsson.
För mer information: Connectitude