Atlas Copco Tools startar rikstäckande kampanj

okt 16, 2015 | Okategoriserade

GTG25I början av oktober gick startskottet för Atlas Copco Tools rikstäckande industrikampanj ”Disc to Wrist” – Dynamic Production Optimization. Kampanjen pågår till slutet av februari 2016 och omfattar seminarier, utbildningsstöd och praktiska aktiviteter för både återförsäljare och slutkunder. Atlas Copco Tools målsättning är att öka förståelsen för hur slipprocesser kan bli effektivare och hur produktiviteten samt arbetsmiljön förbättras. Kampanjen har fokus på rätt kombination av slipverktyg och slipmaterial, korrekta tryckluftsinstallationer samt ergonomi.
 
– Det här är en våra viktigaste marknadssatsningar någonsin. Inom Atlas Copco Tools finns en mycket stor kunskap om de produktionsprocesser där våra tryckluftsdrivna verktyg används. Ett exempel är slipprocessen och vi vill nå ut med den kunskapen i ännu större utsträckning än idag, och det gäller både till återförsäljarna runt om i landet och slutkunderna.Vi satsar därför i ett första steg på seminarier för våra återförsäljare. Tillsammans genomför vi sedan aktiviteter hos slutkund där även slipmaterialleverantörer medverkar, säger Björn Sankey som är affärsområdeschef på Atlas Copco Tools Nordic.
 
Atlas Copco Tools rikstäckande nätverk av återförsäljare ger den lokala marknadsnärhet som krävs för att kampanjen ska nå ut brett till många industribranscher. Björn Sankey vill också lyfta fram styrkan i att en betydande del av produktprogrammet samt många ingående komponenter tillverkas i Sverige hos Atlas Copco Tierpverken, samt närheten till företagets processpecialister.
 
– Att vi har allt samlat geografiskt med korta avstånd mellan alla våra enheter och specialister har stor betydelse. Slutkundernas erfarenheter och kunskap har alltid varit viktig för vår produktutveckling. Nu satsar vi på en kraftfull kunskapsöverföring från oss till industrin.
 
Tryckluftsinstallation och ergonomi viktigt för produktiviteten
Atlas Copco Tools har ett brett program av slipmaskiner för exempelvis mekaniska verkstäder, svets- och smidesverkstäder samt gjuterier. Att slipmaterialleverantörerna också har ett stort sortiment gör att kombinationsmöjligheterna är många. Tillsammans med industrins egna krav på ökad effektivitet, kostnadsmedvetenhet och bra arbetsmiljö gör det att kunskapskraven ständigt ökar på den som köper in utrustning, men också på slipoperatörerna.
 
Atlas Copco Tools vill med kampanjen bidra med kunskap men också öka förståelsen för att en optimerad produktivitet kräver ett helhetsperspektiv på slipprocessen.
 
– Vi vill göra det enklare att hitta rätt kombination, men vi vill också öka kunskapen om ytterligare faktorer med betydelse för produktiviteten. Ett exempel är tryckluftsinstallationen. För att en slipmaskin ska nå sin maximala effekt ska arbetstrycket vara 6,3 bar. Tryckfall på ett par bar är inte ovanligt på grund av att installationerna inte är optimala och då minskar verktygseffekten med 50 %. För den som slipar betyder det en längre processtid och det är inget som är bra vare sig för produktiviteten eller arbetsergonomin, säger Anders Wigant,produktchef på Atlas Copco Tools Nordic.
 
För företag som vill väga in viktiga ergonomiska aspekter både vid inköp och arbetsplanering har Atlas Copco Tools också webbverktyg som exempelvis en vibrationskalkylator och en särskild ergonomihemsida.
 
För mer information, var vänlig kontakta:
Björn Sankey, Affärsområdeschef, Atlas Copco Tools Nordic Telefon +46(0)73 388 95 21, Mail: bjorn.sankey@se.atlascopco.com
Anders Wigant, Produktchef, Atlas Copco Tools Nordic Telefon +46(0)70 388 66 61, Mail: anders.wigant@se.atlascopco.com

Tänk utanför boxen – spara flera sekunder per detalj
Produktionen optimerades när cykeltiden kortades med flera sekunder. Den specialanpassade längdsvarven med tillhörande automationslösning blev så bra att kunden...
Nummer 4/2021
Nu finns sista numret för våren 2021 ute. Läs om den  världskända svenska tillverkaren av flugfiskerullar. Ett besök hos Thules som fortsätter att satsa friskt......
Unik satsning: Öppnar Virtual Campus
För att attrahera nya studenter satsar Högskolan Väst på ny teknik. Ett långsiktigt mål om större digital närvaro har snabbats på nu under Corona när man inte kunnat...
Ingenjörsutbildningar som gör svensk industri vassare
Den snabba teknikomställningen ställer helt nya kompetenskrav på industrins medarbetare. Högskolan Väst möter utmaningen med ett tiotal spetsutbildningar inom...
Mässan lanserar i år en digital mötesplats
Svensk tillverkningsindustri är livsviktig. Det har aldrig varit så tydligt som under Corona-pandemin. Effekterna är tydliga och utmaningarna är nya och många – men...
Nu erbjuder skolan fler korta kurser för industrin
Coronakrisen har slagit hårt mot svenska företag. Att ha förmågan att ställa om kan vara avgörande för att hantera de negativa effekterna. En del av...
Läs senaste nummer i Påsk
Under påsken uppdaterar vi inga nyheter dock så finns det många intressanta artiklar & pressreleaser. Tryck här för att läsa senaste numret
Nya keramiska material och produkter visas i höst
I mitten på mars beslytade mässarrangören att Advanced Engineering flyttas till den 2-3 september p.g.a. Corona-viruset och rådande restriktioner. Som vi alla har hört,...
Förvärv av keramiska verksamhet
Den 2 september 2019 har KYOCERA Fineceramics Group förvärvat Aliaxis Utilities & Industry AB’s nordiska keramiska verksamhet tillsammans med FRIATEC GmbH’s –...
Läs Nr5/2019
Vi förbereder oss inför årets mässa EMO 2019 som går i slutet på September. Vi har besökt Yaskawa i Torsås där de flesta Yaskawa-robotar som ska levereras i Europa, för...
Läs Nr4/2019
Vi har mät pulsen på Control 2019 i Stuttgart, besökt öppna hus så som Värnamo IndustriExpo samt Maskin AB A Fransson. Detta och mycket mer kan ni läsa i sista numret...
Läs Nr3/2019
I senaste numret finns det många trevliga inslag. Vi fortsätter med krönika ifrån SVMF. Vi har besökt flera världstillverkare så som Trumpf i Tyskland, Sandvik Coromant...
Läs Nr2/2019
Medans maskinen jobbar kan du alltid läsa senaste numret av Aktuell Produktion, antigen digitalt eller i papperform. I senaste numret finns det många trevliga inslag....
Läs Nr 1/2019
Oavsett hur du gillar att läsa tidningen, digitalt eller i pappersformat finns nu första numret för 2019 ute! Vi har premiär för en återkommande krönika i varje nummer...
44 miljoner: En julklapp som heter duga
Glädjen är stor på Högskolan Väst. Nu kan högskolan än mer kraftfullt vara med och stärka svensk industri. I dagarna beviljades samtliga ansökningar till finansiären...
ABUS krokvåg för traverser – ger exakta fördelar
Att veta vikten av det man lyfter är viktig information. Det kan vara olika behov t ex lastning på lastbil, beräkna materialåtgång för produktion, underlag för...
Läs nummer 8
Oavsett hur du gillar att läsa tidningen digitalt eller papperstidningen finns sista numret för året ute nu. I detta nummer kan ni läsa om EuroBLECH världens största...
Nytt avtal stärker industrins konkurrenskraft – Elmia och SVMF i fortsatt samarbete
Elmia förlänger samarbetsavtalet med branschorganisationen SVMF för mässan Elmia Verktygsmaskiner. Samarbetet stärker det långsiktiga arbete som redan påbörjats för att...
SVMF och MTAS fusioneras den 1 januari 2019
MTAS fusioneras in i SVMF. SVMF blir därmed en starkare, bredare och kraftfullare förening. SVMFs kansli flyttar i samband med fusionen till Teknikföretagens...
Industrin i förändring. Riktning framåt.
I en värld i stor förändring hittar industrin nya vägar genom innovation och starka samarbeten. Som Sveriges största industrievent har Elmia Subcontractor i år, mer än...

Maskinbetjäning

Robotar

Tillbehör