2014 firar AP&T 50 år som tillverkare av utrustning för plåtformning. Resan började med tre små verkstadsföretag på den svenska landsbygden.
1964 grundade Stig Gunnarsson och Jan Merlander verktygstillverkaren VIBAB i det lilla samhället Blidsberg på den svenska landsbygden. Men de stångklippningsmaskiner man först sålde blev aldrig någon storsäljare. Det var först när man bestämde sig för att tillverka pressverktyg till olika branscher som verksamheten tog ordentlig fart. 1974 såldes företaget till Junga Verkstäder och 1980 tog Tord och Jerker Andersson över. Även om kunderna ännu var begränsade till den Skandinaviska marknaden, var utvecklingen under 1980-talet gynnsam.
Snabbare kromgodis med hydrauliska pressar
Ungefär 150 km söderut, bildade Bertil Åberg Lagan Press i Lagan 1964. Allt började med stylingdetaljer till amerikanska bilar. Sådant som bilentusiasterna kallade för kromgodis. Bertil Åberg importerade och sålde, men tyckte att de amerikanska tillverkarna tog alltför lång tid på sig att leverera. Istället började han undersöka om han kunde starta egen produktion. I Tyskland kom han i kontakt med hydrauliska pressar och bestämde sig för att bygga sina egna i Sverige. Och snart kom beställningar från andra tillverkare. Lagan Press blev därmed en föregångare för hydrauliska pressar i Sverige.
Bredbordspressar öppnar exportmarknaden
I slutet av 1960-talet kom två av Lagan Press anställda på hur man skulle kunna göra stabilare hydrauliska pressar, för fler operationer på samma pressbord. När Håkan Sallander och Bertil Jonsson inte fick gehör hos Bertil Åberg, valde de 1970 att flytta till Tranemo och bilda det delvis konkurrerande, delvis kompletterande företaget Tranemo Hydraulmaskiner i Tranemo. Företaget var framgångsrikt och växte med export och eget dotterbolag i USA.
Summan mer än delarna när tre blir en
Under 70- och 80-talet konkurrerade de tre företagen om samma kunder, men hade också olika styrkor. Lagan press var specialister på djupdragning, Tranemo Hydraulmaskiner på bredbordspressar och VIBAB på verktyg och automation.
Det var Håkan Sallander på Tranemo Hydraulmaskiner som först såg möjligheten att skapa ett starkt enat bolag och på hösten 1989 föds AP&T med idén att erbjuda kunderna kompletta produktionslinjer från en leverantör som tar ansvar för hela installationen. Konceptet kallas för One Responsible Partner® och är en av AP&T:s viktigaste konkurrensfördelar än idag. Och redan från början hade bolaget ett tydligt sikte – att konkurrera på den internationella marknaden.
Specialisering i nischer blir nycklar till framgång
Under 90-talet var utrustning för formning av kavitet till vitvaruindustrin och marknaden för datorhöljen framgångsrika nischer där AP&T med kunskap om kundens produkt och rätt produktionslösning kunde leverera kompletta produktionslinor. Under 2000-talet har AP&T skördat stora framgångar som leverantör av utrustning för formning av värmeväxlarplattor och detaljer för takavrinning och ventilation.
Lastbilar inspirerar till effektivare pressrobotar
Under nittiotalet påbörjade AP&T arbetet med att modularisera sina produkter. Utveckling och design fokuserade på att ta fram ett mindre antal basmoduler som kan kombineras till många olika produkter. Lite som att bygga med lego. Inspirationen kom från fordonsindustrin där lastbilstillverkaren Scania kommit långt med att skapa olika produkter med hög komponentgemenskap. Med modulariseringen går både konstruktion och produktion av produkterna snabbare och servicevänligheten ökar liksom möjligheten att gradera upp och bygga om produkterna i framtiden.
Het marknad för presshärdning
För tio år sedan kom det stora genombrottet för presshärdningsteknologin. AP&T var tidigt ute med fungerande lösningar och hade därför ett försprång när tekniken slog igenom kommersiellt.
Sedan dess har AP&T vuxit kraftigt som kunskapspartner till fordonsindustrin där AP&T i dag är en ledande leverantör av kompletta linjer för presshärdning. Bland kunderna finns Fiat, VW och Volvo.
I september 2014 invigdes en helt ny utvecklings- och produktionsanläggning i Ulricehamn, Sverige som också blir företagets globala huvudkontor. 50 år efter bildandet är AP&T ett globalt företag med egen försäljning och service i Europa, Nordamerika och Asien.