Vid den internationella konferensen MAMC19 i Örebro den 25-27 november kommer nya forskningsresultat och exempel från industrin att presenteras. Det handlar till exempel om hur stora svenska företag sparat tid och pengar med tillverkningsmetoden – och hur flygplan kan minska utsläppen när delarna görs på nytt sätt.
Vid den globala konferensen MAMC19 (Metal Additive Manufacturing Conference 2019) i Örebro kommer 64 talare från olika delar av världen att presentera de senaste nyheterna från området.
Deltagare från fem världsdelar är anmälda till konferensen.
Bland talarna finns:
Nader Asnafi, Örebro universitet, som presenterar nya resultat från tester hos två stora företag i Sverige. I bägge fallen har traditionella maskindelar bytts ut mot 3D-utskrivna, något som har gett olika sorters vinster.
Peter Pirklbauer, Airbus Operations. Flygplanstillverkaren satsar på att utveckla 3D-printade lättviktsdelar till sina flygplan och har redan börjat använda en sådan del. Delar tillverkade av metallpulver går att göra upp till 55 procent lättare än vanliga delar. För varje kilo som går att plocka bort från ett flygplan minskar utsläppen med 25 ton koldioxid under planets livslängd.
Marie-Noemi Bold, Tekniska universitetet i Aachen, Tyskland, berättar om nya tester med reparationsmetoden LMD (Laser Metal Deposition), där laser och metallpulver används för att laga slitna eller skadade ytor. Forskningen visar hur man snabbare kan komma igång och laga även ytor som är mer komplexa, till exempel böjda ytor.
De 64 talarna, som kommer från universitet, institut och företag runt om i världen presenterar sina senaste vetenskapliga, tekniska och industriella resultat i två parallella sessioner på Örebro slott.

Tio innovativa företag kommer också att ha utställningsmontrar på slottet under konferensen. General Electric Additive, Hirtenberger, Lasertech LSH, Nikon, Siemens, Uddeholm och Voestalpine är några av sponsorerna/utställarna. Under denna konferens kommer konferensdeltagarna att också besöka AMEXCI och Lasertech LSH i Karlskoga och Siemens Industrial Turbomachinery i Finspång.