100 000 pallar med material ankommer varje år till Kverneland Group. Här bearbetas och monteras delarna så att kompletta jordbruksmaskiner kan lämna fabrikens varulager i containrar. De knappt 500 anställda rör sig bland företagets många fordon som kör kors och tvärs i de 55 000 kvadratmeter stora fabrikshallarna belägna i Kerteminde. Nu har Kverneland driftsatt samarbetande mobil robotteknik från Mobile Industrial Robots för att minska mängden truckkörning inomhus och därmed förbättra både arbetsmiljön och produktiviteten.

När pallar ska transporteras internt i en produktion är möjligheterna många. Traditionellt har industrin använt fastmonterade rull- och kedjebanor, manuella pallvagnar eller bemannade ledstaplare, pallyftare och gaffeltruckar för att transportera varor på pallar från avdelning till avdelning.

Nu har Kverneland Group, global leverantör av jordbruksmaskiner, börjat använda modern robotteknik som varken bullrar, tar mycket plats eller kräver bemanning. En självkörande mobil robot av typen MiR500 har drastiskt förändrat arbetsmiljön i hallen där den hämtar härdade ämnen. Det berättar Mikael Broberg som har varit anställd i 33 år som operatör på Kverneland, beläget mitt i Danmark i staden Kerteminde. Han arbetar med härdning och robotsvetsning och han uppskattar att inte längre behöva vara på sin vakt efter ledstaplare och truckar i hallen där han arbetar.

Fem timmar mer i veckan till att producera 

Roboten sparar mig minst fem timmar transportarbete i veckan och det gör att arbetsdagen blir mycket lugnare. Jag saknar verkligen inte körturerna med pallstaplaren. Nu kan jag fokusera på att planera och producera och det är mycket mer meningsfullt än att jag ska lägga tid på att leverera ämnen i lackeringsavdelningen och hämta tomma pallar. Roboten avlastar och optimerar arbetsprocessen och ökar säkerheten. Det är bara att trycka på ikonen på robotens pekplatta så gör den det den ska, berättar Mikael Broberg.

Hos Kverneland har han upplevt att den tekniska utvecklingen fortsätter att skapa förändringar på arbetsplatsen. 

Jag har sett mycket under de 33 åren jag har jobbat här. Jag har blivit påkörd några gånger av truckar och pallstaplare eftersom någon har tittat åt fel håll. Jag klämde min fot en gång. Därför tänker jag mycket på säkerheten. Om vi får 10–20 mobila robotar som ersätter truckarna höjs säkerheten betydligt, eftersom det minimerar risken att någon ska bli påkörd, konstaterar Mikael Broberg.

Den mobila roboten MiR500 är lika stor som en pall och kan lyfta och transportera 500 kilo åt gången. Hos Kverneland rör den sig mellan fyra stationer där den levererar och hämtar pallar. Roboten är monterad med pallyftare som kan lasta och lossa pallar på stationernas pallstativ automatiskt. 

Dygnet runt manövrerar roboten säkert och närmast ljudlöst runt personal, hyllor och truckar och det blir många kilometer i veckan. Robotens rutt är sammanlagt 500 meter och går från härdningsavdelingen till lackeringsavdelningen till lagret, där den hämtar tomemballage och kör tillbaka igen. Under ett dygn tillryggalägger MiR500 vid maximalt kapacitetsutnyttjande med fyra rutter i timmen totalt 48 kilometer hos Kverneland. 

När MiR500 möter hinder omdirigerar den automatiskt sin rutt och undviker på så sätt att stoppa och försena logistikprocessen. MiR500 är utrustad med 3D-kameror och den nyaste laserskannertekniken och kan se 360 grader runt omkring sig för optimal säkerhet. 

Flöde och flexibilitet är avgörande

Kverneland tillverkar varje år tusentals jordbruksmaskiner. Innan de är klara för leverans till kunder i hela världen krävs det att drygt 2 000 pallar hanteras varje vecka. Produktionen är under konstant förändring och det ställer höga krav på flexibiliteten i de lösningar som Kverneland väljer.

Jakob Klokker, PTA på Kverneland, arbetar kontinuerligt med att optimera hela flödet från varumottagning till färdigvarulager i Kvernelands produktion. Filosofin är att varje ämne ska flyttas så få gånger som möjligt och antalet mellanlagringar ska minskas. Samtidigt står en sund arbetsmiljö och en hög säkerhet alltid högt upp på dagordningen.

Att få varorna levererade till rätt plats vid rätt tidpunkt är avgörande för att vi ska kunna undvika förseningar i vårt interna orderprogram. Vi vill gärna ta bort truckarna, för de är dyra både i underhåll och arbetstimmar. Dessutom kräver de att medarbetarna ständigt har ögonen med sig. Vi har upplevt kollisioner och mindre personskador, och det vill vi naturligtvis minska.

Därför såg Jakob Klokker uppenbara fördelar med att automatisera fabrikens interna logistik med en robust och samarbetande mobil robot från Mobile Industrial Robots. Syftet med investeringen i den första MiR500-roboten var att förstå de konkreta möjligheterna för Kverneland med den nya tekniken. Efter redan en kort tids drift kan Jakob Klokker lätt identifiera många uppenbara användningsscenarier för autonoma robotar.

Mobila robotar kan frigöra personal till produktionen genom att ta alla triviala körningar. I dag har vi många platser i produktionen där en operatör själv kör ämnena till nästa plats flera gånger varje dag. En del anställda går och kör väldigt mycket under en arbetsdag. Vi försöker att eliminera de här stegen genom att ha områden där vi bygger kompletta satser. Tanken är att delen kommer till dig, så att du inte behöver lägga tid på att leta när du står vid monteringslinjen eftersom delarna levereras i satser. Därför tittar jag nu på hur ämnena förflyttas i fabriken och var det är särskilt meningsfullt att transportera ämnen med mobila robotar i linjetrafik eller på taxiturer, berättar Jakob Klokker.

Truckar och robotar väjer för varandra

Innan MiR500 rullade in i Kvernelands produktion informerade Jakob Klokker de anställda om att 

”nu kommer den nya kollegan som kommer att kunna ta över en del av arbetet med att köra föremål från härderiet”.

Jag betonade att alla skulle respektera roboten och inte gå i vägen för den. Den tar ju ingens jobb. Vi vill gärna att de vi anställer primärt fokuserar på att producera. Roboten har blivit väl mottagen och personalen har vant sig vid den. När man har förstått uppbyggnaden med rutter och uppdrag är det inte svårt att använda den. Det är trevligt att roboten kan förflytta sig flexibelt runt oss andra utan en stängd bana eller magnetremsor i golvet. Det är smart att man kan få den att göra vad man vill.

En av truckförarna var skeptisk mot den nya ”trafikanten” i fabriksgångarna. 

Den kör vi över en dag, sade han.Men det har faktiskt inte hänt. Roboten stannade helt enkelt om en truck körde mot den. Roboten kör inte in i någon.

Nyligen var tre japaner från Kvernelands moderbolagskoncern Kubota på besök hos Kverneland. Då visade Jakob Klokker stolt upp MiR500-roboten med orden: ”This is the future”. Japanerna svarade: ”No, this is now!”