Sandvik Coromant lanserar en ny power skiving-lösning bestående av fräsarna CoroMill® 178 och CoroMill 180 för att hjälpa fordonstillverkare att producera kuggar och splines med en enda uppspänning av arbetsstycket i en flerfunktionsmaskin eller fleroperationsmaskin. Skiving-processer är flera gånger snabbare än kugghyvling och flexiblare än dragbrotschning, och håller snabbt på att bli ett effektivt och flexibelt alternativ för produktion av kuggar och splines.

Power skiving-lösningen från Sandvik Coromant innefattar solida dornmonterade verktyg, solida skaftverktyg och fräsar med indexerbara skär. CoroMill 178S (solid hårdmetall) är framtagen för användning i applikationer där bearbetning med höga volymer, höga varvtal och en lång verktygslivslängd krävs, medan CoroMill 178H (pulvermetallurgi HSS) är framtagen för allmän användning på skuldror eller vid små diametrar. Dessa verktyg erbjuder en hög verktygsnoggrannhet vad gäller rundgång och delning jämfört med vändskärsverktyg, och ger bättre finbearbetningsprofil av kugg och spline. Rekonditionering kan vanligtvis utföras upp till tio gånger, beroende på verktygets kvalitet.

De vändbara CoroMill 180-skären är framtagna för höga volymer och grovbearbetning av en mängd olika typer av kuggar (modul 2–9). Bland flera utmärkande egenskaper kan nämnas en positiv spånvinkel för lättskärande ingrepp och möjlighet till torr bearbetning, vilket sparar in på skärvätskekostnaderna och hjälper till att skydda miljön.

”Sortimentet med power skiving-fräsar bidrar med både hög produktivitet och en optimerad ytprofil”, säger Harish Maniyoor, Global Product Manager inom branschsegmentet fordonsindustri på Sandvik Coromant. ”Detta, i kombination med möjligheten att bearbeta med en enda uppspänning av arbetsstycket, gör att verktygen ger bättre kvalitet och hjälper till att spara både tid och pengar. Faktum är att man kan förvänta sig en reducering av cykeltiden med ca 50 % jämfört med kugghyvling, något som hjälper till att minska kostnaden per komponent avsevärt. Det är också värt att nämna att skiving är flexiblare än kuggfräsning vid produktion av nya, kompakta transmissioner för fordonsindustrin.”

Alla verktyg tas fram som speciallösningar för att passa kundens unika behov. Med rätt utformning går processerna på produktionsnivå upp till 15 gånger snabbare än vid kugghyvling, och blir mer flexibla än vid dragbrotschning, med bättre kvalitet. Lösningen levererar dessutom större processflexibilitet till slutkunden genom att flytta över produktionen till interna fleroperationsmaskiner och bort från specialmaskiner hos leverantörerna. Tillförlitligheten i processen ökar också, med färre oplanerade driftstopp.

Bland de som tros kunna ha mest nytta av denna lösning finns tillverkare inom fordonsindustrin, eftersom verktygen stöder nya utvecklingar i hybridbilar, liksom elektromobilitet för bilar, lastbilar, traktorer och grävmaskiner. Typiska applikationer inkluderar invändiga och utvändiga kuggar och splines – samt cylindriska kugghjul och spiralhjul – för transmissioner till fordonsindustrin, liksom en rad andra kuggar, kopplingskomponenter, splines, axlar, synkroniseringsringar och detaljer till drivknutar.