Det kan vara världens snabbaste elbil – och den är utvecklad och byggd i Nynäshamn. Andreas Eriksson och Olsberg MSE vet vad som krävs för att lyckas fossilfritt inom rallycross – med nästan all tillverkning under eget tak.
Artikel från Aktuell Produktion: Text: Gabriella Mellergårdh
Rallycross handlar om blixtsnabba starter och snabb, tät action. Omställningen till elektrifierade fordon går visserligen snabbt – men är racingvärlden redo för den snabba omställningen? Andreas Eriksson skrattar.
– Det finns de som älskar det och det finns de som hatar det, men det är ju det som gör det spännande. Jag tror att man är redo. Därför bygger vi de snabbaste elbilar som finns i världen idag. Jag vill inte bygga en vanlig, tråkig elbil, jag vill bygga något som ingen har sett.
Innovatörer bakom extrem ingenjörskonst
Olsberg MSE är racingteamet som startades av Andreas Eriksson och som vunnit en lång rad åtråvärda utmärkelser internationellt. Olsberg MSE är också innovatörerna bakom den extrema ingenjörskonst som lagt grunden för några av världens främsta rallycrossbilar.
– Vi bygger tävlingsbilar till olika serier. Totalt handlar det om cirka 25 bilar per år i gruppen där varje bil kostar ungefär 4 miljoner, berättar Andreas Eriksson.
Samma kraft som vid raketuppskjutning
När Aktuell Produktion når Andreas befinner han sig för första gången på två år i USA där en stor del av marknad och verksamhet är baserad för Olsberg MSE. Teamet tävlar i 2021 års upplaga av legendariska Nitro Rallycross series i Utah, Colorado. Men man är också på plats för att lansera nykomlingen i OMSE Engineerings bilstall: FC1-X. En banbrytande ny bil med extraordinär performance, futuristisk design och krafter upp till 3G vid acceleration. Hisnande 1000 hästkrafter tar denna rallycrossbil från 0-100 på en sekund och låter föraren uppleva samma kraft som vid en raketuppskjutning.
Egen produktionsanläggning i Nynäshamn
– Vi tog fram vår första elbilsmodell för ett par år sedan som en joint venture tillsammans med ett spanskt företag. Våra partners är de bästa i världen. Men FC1-X är helt och hållet vår egen produkt, berättar Andreas.
Och det är i Nynäshamn det händer. Här bygger Olsberg MSE sina snabbaste och mest exklusiva bilar i en produktionsanläggning som tar hand om hela kedjan, från konstruktion och design hela vägen fram till tester av den färdiga bilen.
– Det enda vi köper in är vissa motorer och elektriska komponenter. Transmissionen tillverkas i Frankrike men är designad av oss. Karossen är också designad av oss men tillverkas bland annat i Tjeckien, berättar Andreas.
Allt under ett tak – investerat i skärande bearbetning
Målet att samla så mycket som möjligt under eget tak är tydligt. Därför har Andreas också investerat i skärande bearbetning och anställt två cnc-operatörer. Edströms Maskin levererade tidigare i år en 5-axlig CNC-fräs, Haas UMC-750SS, samt en CNC-svarv med Y-axel, Haas ST-20Y.
– Nu kan vi köra all bearbetning av konstruktionsdetaljer i aluminium själva, detaljer som bland annat går till chassit, berättar Andreas.
Hela anläggningen i Nynäshamn har ställt om under de senaste fem åren, och omställningen handlar om framtiden.
Redan ställt om till fossilfritt
– Vi har ställt om hela företaget till fossilfritt och vi har tagit fram ett fossilfritt bränsle som vi var först i världen med. Ska man ställa om till elektrisk motorsport behövs det tid, och det var något vi fick genom pandemin, konstaterar Andreas.
Tanken var att man redan 2019 skulle gå ”all in” med tillverkning och försäljning av helelektriska rallycrossbilar, men så kom coronan.
– Den gjorde att vi fick dra ner verksamheten, men nu växer vi igen, förklarar Andreas.
Och nu kommer monsterbilen FC1-X att lanseras brett, först i USA och sedan över hela världen.
– Framtiden är elektrisk, säger Andreas Eriksson.
För mer information: Olsbergs MSE, Haas Automation, Edströms Maskin