Mobile Industrial Robots från Funen sprutar sina självgående robotar till industrin och sjukhus i nästan hela världen. För bara tre år sedan levererades den allra första mobila MiR-roboten från MiR till Elos Medtech Pinol i Gørløse, och nu installeras Robot nr 540 för närvarande på en fabrik i Rumänien hos den multinationella Flex-gruppen. I den danska industrin finns det fortfarande en stor oförutsägbar potential för automatisering av interna transporter, vilket MiR nu också kommer att inse.

Robotbyggarna på MiR höll ett litet välförtjänt fika avbrott för några dagar sedan. De hade just avslutat sammansättningen av robotnummer 500, och det firades med tårta för alla anställda vid MiRs huvudkontor i Odense.

Den globala expansionen har varit utomordentligt stark med kunder i 35 länder och 5 lokala MiR-kontor i Barcelona, New York, Shanghai, Singapore och Dortmund. MiR ensam har ett ambitiöst mål att uppnå 300 procent tillväxt i år. Receptet för vild tillväxt är att våga satsa riktigt globalt från början.

“I robotindustrin använder ingenting den” försiktiga modellen “, där du först odlar hemmamarknaden och sedan grannländerna, och så försiktigt vidare till andra kontinenter. Teknologisk utveckling är så brådskande att du måste rikta ambitiöst och skapa volym för att behålla en ledande position på den globala marknaden. De multinationella tillverkarna med fabriker i många länder räknar med att vi kan erbjuda global service och support. Nu är det dock dags för en mer riktade investering på hemmamarknaden, Thomas Visti, VD för MiR, utvärderar och utvecklar:

“Det är helt naturligt att de flesta av våra robotar köps av tillverkare i den multinationella industrin med ett uppenbart behov av att automatisera den interna transporten i sina stora fabriker. Men potentialen att optimera med mobila robotar är i stor utsträckning också här i Skandinavien, där vi med vår relativt höga lönenivå måste vara ännu effektivare än låglöneområden för att säkerställa den globala marknadens konkurrenskraft, påpekar Thomas Visti.

Ett av de danska företagen som snabbt kunde se potentialen för MiRs teknik i bruk är mätinstrumentet Kamstrup. Här har MiR-robotarna utmanat det traditionella transportbandet i en hall där halvfabrikat och färdiga föremål måste transporteras mellan produktionslinjer och robotceller. En flotta MiR-robotar är en 24-timmars övergångsförbindelse mellan cellerna. Även om ett transportband kostar ungefär hälften av en MiR-robot, betyder flexibilitetens värde att Kamstrup betalar bäst för att använda MiRs effektiva robotar. Den fullt automatiserade och flexibla lösningen säkerställer att produktionskapaciteten maximeras.

I Sverige har flera av de stora aktörerna länge tagit MiR-robotarna: De automatiserar intern logistik hos Volvo, Ericsson och Scania.

Lockar erfaren industriell profil

I praktiken är det dock svårt för nyckelpersonerna i MiR att vara närvarande både i den stora världen och i Skandinavien. Därför har MiR just anställt en stark industriprofil för att öka penetreringen av MiR-robotar här i Danmark samt i Norge, Sverige, England och Irland. MiRs nya Jakob Bebe kommer från en liknande position hos Cotes och har tidigare varit med Vestas. Efter veckors arbete är Jakob Bebe väldigt exalterad om möjligheterna till sin nya arbetsplats:

“Redan här under de första veckorna av mitt nya jobb har det varit många kunder och återförsäljare inom både industrin och sjukhusen, som är helt obevakade att kontakta mig för ett möte. Det är verkligen upplyftande att intresset också kommer helt och hållet av sig själv, eftersom det visar att det verkligen finns ett växande intresse för att automatisera den interna transporten både i Skandinavien och i Storbritannien. Det finns en hel del kvalifikationer för kompetent arbetskraft både inom industri och hälso- och sjukvård, och det är vettigt att fria yrkesverksamma arbetstagare från att trycka en vagn från a till b “för mer värdeskapande uppgifter”, säger Jakob Bebe.

Han ser fram emot att presentera MiRs nya och starkare robot, den trestjärniga produktinnovationen MiR200 för den skandinaviska industrin på standarden L9300 på hi Tech & Industry Scandinavia i Herning 3-5. Oktober. Specifikt fördubblas nyttolasten till 200 kg och däckkapaciteten på 500 kg, och MiR är också utrustad med ESD-certifikat och är därför även lämplig för användning i samband med elektronikmontering.

“Flexibilitet och applikationsmöjligheter har ökat, och så har återbetalningstiden blivit ännu kortare. MiR200 ger signifikanta förbättringar till användargränssnittet som underlättar programmeringen. Allt detta har tilldelats marknaden, eftersom försäljningen av MiR200-robotar redan 5 månader efter den globala lanseringen i april kan sluta sälja MiR100-modellen i volym “, förklarar Jakob Bebe.

I hi-mässan kommer både MiR100 och MiR200 robotar att rulla runt på en 100 kvadratmeter display och visa upp sina många funktioner, samt möjligheten att besöka Kamstrup och se hur företaget har automatiserat sitt produktionsflöde med en flotta av MiR robotar.