NCH Europe, global leverantör av vatten-, energi- och underhållslösningar, har lanserat en innovativ lösning för växellådsolja med hjälp av kalciumsulfonatteknologi. Företagets nya trestegsprogram för växellådsolja är till för att säkerställa perfekt smörjning och kostnadseffektivt underhåll, toppat med en växellådsolja som har en kalciumsulfonatbas som ger bättre skydd mot korrosion än vanliga växellådsoljor.

Trasiga maskindelar är ett av de största problemen som påverkar gruvindustrin, den industriella tillverkning och sjöfartsindustrin. Detta beror ofta på dålig smörjning och ineffektivt underhåll av växellådsolja, vilket kan leda till skador på maskindelar, minska utrustningens livslängd och försämra kvaliteten på själva oljan.

NCH Europes revolutionerande trestegsprogram för växellådsolja avhjälper dessa problem och förenklar processen för att säkerställa att slutanvändaren kan få ut det mesta av sina maskindelar och sin utrustning. Dessa tre steg inkluderar att använda NCH:s oljeserviceprogram (NCH Oil Service Program, NOSP), avlägsna avlagringar och använda en effektiv olja.

”Överraskande nog görs endast 20 % av oljebyten vid rätt tidpunkt” förklarar Mark Burnett, Vice VP för Plattformen för Smörjmedel och Bränsletillsatser hos NCH Europe. ”Detta innebär att en majoritet av företagen riskerar sina maskindelar antingen genom att byta olja för sent eller för tidigt och drar på sig onödiga kostnader”.

”Vårt program för växellådsolja låter ingenjörer bestämma den rätta tidpunkten för oljebyte, och beskriver också ett sätt att öka livslängden både för maskindelar och för själva bytesoljan. Genom att följa stegen kan företag utveckla en produktiv och kostnadseffektiv smörjningsmetod.”

NOSP tar reda på den mest passande tiden för att byta olja med hjälp av noggranna analysmetoder. Detta förhindrar att maskindelar går sönder och orsakar driftstopp, samtidigt som användaren undviker onödiga kostnader på grund av för tidigt oljebyte. Det ger också noggranna rapporter varje gång det är dags för oljebyte.

Att rengöra ett system före påfyllning av olja förhindrar föroreningar från att bilda avlagringar som kan blockera maskiner, vilket leder till ökad energiförbrukning och temperatur. Genom att använda NCH Europes avancerade Flush & Clean-teknologi förhindrar man detta genom att lösa upp avlagringar och neutralisera syror samtidigt som man rengör metallytor för att minska slitage på systemet.

”Det är inte ovanligt att vissa ingenjörer slarvar och glömmer rengöringen,” fortsätter Burnett. ”På grund av detta kommer föroreningar att ansamlas i systemet och orsaka maskinproblem. Om man inte rengör systemet så förorenas den nya växellådsoljan och blir mindre effektiv bara på några timmar.”

Det sista steget i oljebytesprogrammet är att använda en effektiv växellådsolja. För att ge maximal smörjning samtidigt som man avhjälper industriella problem såsom korrosion och torrstarter har NCH Europe utvecklat Top Blend CS.

Top Blend CS stöter bort vatten för att minska korrosionstakten drastiskt, samtidigt som sura neutraliseringsmedel och oxidativa hämmare förhindrar den kemiska nedbrytningen som leder till hög syrahalt i olja. Detta ökar livslängden för växlar och tätningar enormt vilket gör att företag långsiktigt sparar pengar.

Top Blend CS tar också itu med problem med torrstarter och skumning. Top Blend CS har en sammansättning med kalciumsulfonat vilket löser dessa problem med antiskumningsteknik och vidhäftande/kohesiva polymerer. De senare förhindrar torrstarter genom att låta oljan fästa sig vid växlarnas ytor under nedstängning.

Detta trestegsprogram för växellådsolja är bara en av många lösningar som NCH Europes Innovationsplattform lanserar under 2016. Bara Plattformen för Smörjmedel och Bränsletillsatser kommer lansera fyra nya produkter för att tackla en rad industriella problem.