Sandvik Coromant har introducerat sin planfräs M612, en produkt som är särskilt framtagen för grovbearbetning av turboaggregat i rostfritt stål. Verktygets positiva geometri ger ett mjukare skärförlopp vilket hjälper verkstäderna att minska vibrationerna. Dessutom kan man öka spånavverkningshastigheten, och på så sätt korta cyklerna. Geometrin och egglinjekvaliteten hjälper också till att säkerställa tillförlitligheten och ett ökat antal komponenter per skär.

“Rostfritt blir ett allt populärare material för turboaggregat, istället för det konventionella gjutjärnet. Detta tack vare materialegenskaper som hjälper till att förbättra motståndskraften mot avgastemperaturer på upp till 1300 °C, och som står emot korrosion” säger Jacques Gasthuys, Automotive Application Engineer hos Sandvik Coromant. “Cirka 50 miljoner turbokompressorer tillverkas varje år – i gjutjärn och rostfritt – men kostnaden för att bearbeta rostfritt stål är ofta upp till 20 gånger högre eftersom det arbetet ofta kännetecknas av extremt kort och oregelbunden skärlivslängd, och ojämn förslitning. Med detta i åtanke var vårt mål att utveckla en stark fräs som kunde hjälpa till att sänka komponentkostnaden.”

Den största utmaningen vid grovbearbetning av avgashus på turboaggregat är dessa tunnväggiga komponenters komplicerade form och deras invecklade fixturering, som tillsammans tenderar att orsaka vibrationer vid bearbetningen. Den nya planfräsen M612 är speciellt utformad för att hjälpa till att lösa dessa problem. Dess positiva geometri ger ett mjukt skärförlopp, vilket sänker effektförbrukningen och eliminerar vibrationerna vid grovbearbetning. Detta möjliggör större spånavverkning och snabbare cykeltider, vilket i kombination med 12 skäreggar, sex på vardera sida, bidrar till lägre kostnad per komponent. Att man kan välja runda skär ger också mekaniska verkstäder större flexibilitet, och gränssnittet för skärindexering ger både exakthet och repeterbarhet.

I ett exempel där skär av sorten GC4240 användes för att grovbearbeta ett avgashus på turboaggregat i rostfritt stål och där man använde planfräsen M612 istället för en konkurrents fräs så kunde spindelvarvtalet ökas från 212 till 273 varv/min, skärhastigheten kunde ökas från 70 till 90 m/min (230 till 295 fot/min) och matningen kunde ökas från 0,13 till 0,18 mm (0,005 till 0,007 tum). Med samma skärdjup på 2,5 mm (0,098 tum) blev resultatet av testet att planfräsen M612 minskade bearbetningstiden per komponent med 27 %, samtidigt som livslängden ökade med så mycket som 172 %.