Det privatägda och specialiserade ingenjörsföretaget Chiaro Macchine Speciali, med säte nära Turin – den självutnämnda bilstaden – är perfekt placerat att serva branschjättar som Magneti Marelli och Webasto. 80 procent av företagets tekniska produkter, testsystem och verktyg – som används i tillverkningsprocesser och produktion – levereras till den europeiska och globala fordonsindustrin.

Chiaros tekniker Andrea Beltramo och Khalid Mahmood ansvarar för företagets Haas CNC-maskiner, inklusive en VM-6-maskin för formtillverkning.

”Vi köpte en Haas eftersom vi behövde en stor och robust maskin.” säger ingenjör Mahmood. ”Den är dessutom både pålitlig och mångsidig. Vi tillverkar inte delar i stora partier. De flesta testsystem och maskiner vi bygger är fristående, men vi behöver mångsidighet. Haas VM-6-bordet och dess T-spår (X och Y) ger oss möjlighet att snabbt och enkelt montera delar i olika storlekar och former.”

”Vi sköter all planering och utformning här på anläggningen,” tillägger ingenjör Beltramo och fortsätter: ”så det är viktigt för både snabbhet och kvalitetskontroll att vi kan tillverka egna reservdelar, testa dem och göra ändringar så snabbt och effektivt som möjligt.”

Ett exempel på ett typiskt Chiaro-testsystem är kontroll av tillverkade avgassystem för fordon innan de överförs till en monteringslinje.

Ingenjör Beltramo förklarar: ”Vi har utformat och tillverkat en helt automatiserad maskin som möjliggör för våra kunder att kontrollera ljuddämparläckage i avgassystem. Eftersom maskinen kommer att placeras i en produktionslinje måste den utformas så att risken för inställningsfel minimeras och framför allt så att den utan problem eller dröjsmål kan användas för olika modellvariationer”.

”Redan innan Haas VM-6 levererades använde vi en TM-2 Haas Toolroom Mill för mindre, fristående delar. Vi kände således redan till Haas manöversystem och kunde börja använda den nya maskinen utan något nämnvärt behov av ytterligare instruktioner. Allt som behövdes var en mycket kort genomgång!”

”Vi är mycket nöjda med VM-6,” säger ingenjör Mahmood. ”Även företagets ägare är nöjd. Vi har nu den maskin vi behöver för att förbättra vår tillverkning av egna delar. Det har inneburit en märkbar skillnad.”