För att svara mot behovet av både ökad kvantitet och komplexitet vid tillverkningen av komponenter till flygplansskrov har en uppdaterad serie CoroMill® 390 Silent Tools™ tagits fram av Sandvik Coromants specialister på bearbetningslösningar och verktygssystem. Med den uppgraderade Silent Tools-dämpningsteknologin kan man bearbeta djupa fickor i flygplansskrovsdelar av titan på ett säkrare sätt och med högre spånavverkningshastigheter.

“Med ökande passagerarskaror och kortare utbytescykler förväntas den kommersiella flygindustrin fortsätta med det senaste decenniets trend med en tillväxt över genomsnittet”, säger Thomas Wikgren, produktchef för hörnfräsning hos Sandvik Coromant. “Tillsammans med mer avancerad komponentdesign, inklusive ökad användning av djupa fickor i skrovets delar (för att spara vikt och bränsle), skapas ett motsvarande behov av att producera dessa komponenter så effektivt som möjligt, samtidigt som man bibehåller högsta möjliga kvalitet. Resultatet blev att CoroMill 390-pinnfräsarna med integrerad dämpande Silent Tools-teknologi har uppdaterats för att ta fickbearbetning till nästa nivå.”

Fickor är den vanligaste operationen i titandelar för flygplansskrov och de är ofta mer än fyra gånger djupare än fräsens diameter, vilket är avgörande i ett sådant utmanande material. Därför ställs det höga krav på processtabilitet och kvalitet, och på spånavverkningshastigheter.

Utifrån dessa faktorer har utvecklingen av ett effektivt skärverktyg gett mekaniska verkstäder möjligheten att skapa ordentliga konkurrensfördelar. CoroMill 390 Silent Tools erbjuder lättskärande skärgeometrier och högpresterande sorter som skapar låga skärkrafter och vibrationsfri bearbetning för säker, kostnadseffektiv fräsning.

Nya CoroMill 390 Silent Tools kan beställas i diametrar från 20 till 32 mm. Den finns både för den nya skärstorleken 07 och för skärstorlek 11, med alternativ för cylindriskt skaft eller Coromant Capto®-koppling.