Kuggbearbetningsmaskiner har traditionellt varit specialmaskiner som normalt har krävt kostsamma investeringar i utrustning. En ny mer flexibel och kostnadseffektiv tillverkningsmetod har eftersökts och har nu tagits fram av japanska Toyoda. Lösningen är sk. “power skiving” som bygger på att en horisontell fleroperationsmaskin modifierats med extra utrustning och mjukvarufunktioner. Med “power skiving” kan man svarva, bearbeta kuggen, borra och fräsa i en och samma maskin.

Det som tidigare krävde en line med specialmaskiner kan nu ersättas av en maskin och fördelarna är många:

* Noggrannare och effektivare process då allt kan göras i en uppspänning
* Högre tolerans på färdiga detaljer
* Kuggbearbetning i härdade material
* Enklare och snabbare omriggning
* Flexiblare tillverkning
* Mindre investeringskostnad
* Betydligt mindre golvyta tas i anspråk

Mindre detaljvikt perfekt för fordonsindustrin

En annan viktig fördel är att man med power skiving kan tillverka detaljer som tidigare inte var möjliga. Många detaljer kan göras med mindre släppning jämfört med traditionell tillverkning vilket innebär minskad storlek och vikt. Mindre detaljvikt är något som bl.a. fordonsindustrin efterlyser för att få ner fordonens totalvikt och i förlängningen bränsleförbrukningen.