Det tycks alltid finnas behov av generella verkstäder, var i världen de än befinner sig. Det handlar om företag, ofta familjeägda, som specialiserar sig på att vara generalister. I regel har de inga egna produktserier. Kanske har de inte ens en föredragen branschsektor eller en viss teknik som skiljer dem från andra verkstäder. Något de däremot har är ett gott rykte.

Italien har sin beskärda del sådana företag, och G-Tech CNC, som ligger nära Reggio Emilia, är ett av dem.

”Vi finns här för att ge marknaden vad den behöver, när den behöver det”, säger Davide Gherpelli, företagsledare. ”Vi kan tillhandahålla prototypdelar i små kvantiteter, eller höga volymer av delar – stora uppsättningar i serieproduktion. Ingen speciell sektor; vi betraktar oss som ett 360-graders-företag.”

Från 1970-talet och fram till 2011 var det Davides far, Giorgio Gherpelli, som drev G-Tech. Faktum är att företaget började med hans far, Davides farfar. Det var 2004 som Davide slöt upp och nästan ett decennium senare välkomnades Mirko, hans yngre bror, som de kallar för ”mago” (magikern) eftersom han är så duktig på Haas CNC. Nu har G-Tech fem anställda. Tillsammans driver de en verkstad med mycket högt tempo.

”Vi investerade i vår första Haas CNC-maskin 2007”, minns Davide: ”En SL-10 CNC-svarv. Sedan köpte en Super MiniMill, en ST-10Y-svarv med aktiva verktyg, en VF-2SS höghastighetsfräs och en VF-1, som är vår universalmaskin. Faktum är att vi har ett maskinverktyg från Haas för nästan alla uppgifter inom maskinbearbetning. Vi har ett mycket bra urval!”

Davide menar att det var hans tidiga erfarenhet av Haas som övertygade honom om maskinernas kapacitet och lämplighet för en växande verkstad. ”Men det handlar inte bara om mig”, säger han. ”Titta dig omkring i verkstaden så ser du hur mycket vi alla älskar de här maskinerna. Vi äter, sover och andas Haas!”

Projekten är lika varierade i fråga om typ och branschsektor som de är vad gäller antalet delar som behövs. Företagets Haas VF-2SS, utrustad med en HRT210, är enligt Davide alltid igång. ”Den här maskinen använder vi mycket för mer komplicerade delar – vanligtvis prototyper. Vi använder TopSolids CAD/CAM och programmerar offline, medan vi med ST-10 vanligtvis programmerar vid maskinen. Just nu använder vi ST för att tillverka lagerhus till Airbus A350 och titan-bakhjulsnav till Politecnico di Torinos energieffektiva bil. VF-1 används för att tillverka delar till en drönare som används för att mäta landkonturer i 3D.”

Runt om i verkstaden finns diverse andra projekt som företaget inte får berätta om öppet. Särskilt en komponent ser ut att vara innerdelen av en ratt för en högpresterande sportbil. ”Jag kan inte berätta någonting om det”, ler Davide. ”Sekretessen är viktig för vissa av våra kunder.” Ett gott rykte är svårt att bygga upp men mycket lätt att förlora. ”Vi har byggt vårt rykte på att leverera bra delar i tid”, säger Davide, ”men också på att vara pålitliga och diskreta.

Fordonsindustrin är särskilt känslig, speciellt i den här delen av Italien. Det finns en del stora namn i närheten.” Som de stolta italienare de är, ser familjen Gherpelli det här som ett arbete de tänker behålla och som mycket väl kan bli nyckeln till företagets framtida tillväxt. ”När våra uppgifter blir mer komplicerade och vi drar till oss fler stora namn som kunder vet vi redan att vi kommer att behöva fler Haas-maskiner, t.ex. UMC750.”

I över 50 år var femaxlig maskinbearbetning helt enkelt för dyrt för små och medelstora verkstäder som G-Tech CNC. Så är det inte längre. ”UMC750 är ett 3+2-maskinverktyg till ett överkomligt pris”, konstaterar Davide. ”Precis som med de Haas-maskiner vi redan äger, kommer vi om vi köper en att kunna utöka och bygga upp vår verksamhet i många år.” Och tack vare familjens redan goda rykte är det mycket möjligt att de kan fortsätta sin verksamhet i många generationer, som italienare ofta brukar.