Den första generationen av AP&T:s Multi Layer Furnace (MLF) introducerades för tre år sedan som ett platsbesparande, flexibelt och lättservat alternativ till konventionella rullugnar i presshärdningslinjer. Sedan dess har närmare 50 MLF-system med ugnar och tillhörande automation installerats hos bildelstillverkare i Europa, USA, Japan och Kina. Hela tiden har AP&T:s utvecklingsteam arbetat i nära samarbete med kunderna för att ta tillvara erfarenheter som kan bidra till att vidareutveckla tekniken.

– Nya generationen MLF har bland annat utrustats med en ny styrenhet för säkrare kraftförsörjning, sensorer som ger en bättre kontroll över uppvärmningen, en stabilare luckinstallation och nya, robustare värmeelement. För att förebygga vätesprödhet är ugnen också utrustad med daggpunktskontroll. Resultatet är en optimerad lösning som möter högt ställda krav på processtabilitet och som uppfyller biltillverkarnas standard CQI-9, berättar Joachim Ullberg, Product Manager Line på AP&T.

Jämfört med konventionella rullugnar har AP&T:s flerfacksugn många fördelar. För det första tar en MLF bara upp knappt hälften så stor golvyta. För det andra kan de delar som ska värmas upp positioneras med stor exakthet, vilket bland annat underlättar hanteringen vid samtidig produktion av olika slags delar. Vid en eventuell driftstörning i en av ugnsmodulerna kan övriga fortsätta att användas som vanligt, medan ett stopp i en rullugn innebär att hela processen blir lidande. Tack vare att MLF har ytterst få rörliga delar blir service och underhåll enklare och betydligt billigare att utföra, vilket påverkar både tillgänglighet och underhållskostnader. MLF är dessutom konstruerad för att möta den snabba utveckling som sker på materialsidan. Beläggningar med AlSi (aluminium/kisel) är vanliga redan idag och i morgondagens fordonsdetaljer kommer vi sannolikt att få se en ökad användning av zink.

–  Vår nya generation av MLF är en mogen, processtabil och framtidssäkrad lösning som kan hantera många olika materialkombinationer till en konkurrenskraftig total livscykelkostnad, säger Joachim Ullberg.