För tillverkning av drivkaxlar i härdat stål,använder sig ett flertal biltillverkare av “ball nose”-fräsar från Mapal:s CPMill program. Under många år har man använt dessa för ”semi-finish” (mjukt tillstånd) och ”finish” (hård fräsning med CBN). Dessa står under ständig utveckling. En ny betydande utveckling av dessa fräsar för “semi-finish” har gjort det möjligt för våra kunder att få en betydligt bättre effektivitet på dessa fräsar.

Den nya fräsen med stor helixvinkel ger optimal spånavgång. Istället för 4 skäreggar har den nya ”Ball nose”-fräsen 5 skäreggar. Dessutom har även beläggningen förbättrats. För enkelt byte av fräsen så är dom gjorda med CFS-koppling. Med den noggranna tillverkningen av kona och plan kan vi garantera en koncentricitet på ≤ 5 µm, detta ger mycket god stabilitet och vi uppnår konsekvent hög kvalité.

Exempel från fältet visar: Med den nya CPMill “Ball-nose”-fräsen har bearbetningstiden per detalj avsevärt minskats. Tidigare körde man 75.000 detaljer/vecka, nu kör man ca. 12% mer (85.000 detaljer) med den nya 5 skäriga fräsen, utan investering i nya maskiner. Anledningen till detta är att man kan köra med högre skärdata. Dessutom har fräsen 25% längre livslängd än tidigare fräs.

Den nya CPMill “Ball-nose”-fräsen finns tillgänglig i flertalet olika diametrar.