Volvo-XC90Volvo Cars måste nyanställa ytterligare 200-300 personer i höst i Göteborg, erfar SVT. Den nya bilmodellen XC 90 har blivit en försäljningssuccé som gjort att bilfabriken i Torslanda inte klarar av att möta efterfrågan. Fortsätter försäljningsframgångarna blir det fler nya jobb till våren.

Det går lite för bra för Volvo Cars nu. Den nya lyxbilen XC 90 säljer över förväntan och det har blivit ett problem för företaget. Redan finns order på 57.000 bilar medan Volvo bara har planerat för att tillverka 50.000 bilar i år. Det har medfört att väntetiderna nu är uppe i åtta månader i Sverige från beställning till leverans. Den som köper i dag får tidigast sin bil någon gång i april nästa år och det gör att många kunder tveka.

Fler bilar per timme

Enligt SVT:s källor utökas nu produktionen stegvis genom att fabriken tillverkar allt fler bilar i timmen. Nyligen skruvades takten upp från 50 bilar i timmen till 51 bilar i timmen och de närmaste månaderna ökas takten till 54 bilar i timmen. Det innebär att minst 200 till 300 jobb skapas enligt SVT:s källor. Fortsätter framgången räknar Volvo med att dra upp produktionen till 60 bilar i timmen och det innebär ytterligare jobb.

– Vi har redan anställt 70 personer utöver de 1 .500 som anställdes i våras, säger Volvo Cars presschef Stefan Elfström. Vi kan dock inte kommentera våra planer för framtiden.

För Volvo står mycket på spel. Den nya modellen XC 90 är den första bilmodellen i satsningen på att byta ut hela bilprogrammet under de kommande fyra åren. Volvo hoppas tjäna mycket pengar på modellen.

Med den nya XC 90 tar bolaget steget in i den absoluta lyxklassen där marginalerna är som allra störst. Det märks på prislappen som börjar strax under 600.000 kronor, men vad slutpriset blir om man väljer en bil som har hybidmotor och all extra utrustning får Bilias marknadschef Anders Rydheimer räkna på ett tag innan han kan ge svaret.

– Du får räkna med att betala en bit över en miljon kronor.

Orginal artikel från SVT