Alliance_2 Alliance_3

När vitvarutillverkaren Alliance ville ­modernisera sin fabrik i Tjeckien föll valet på en ny press från AP&T. Alliance är en av världens största tillverkare av tvättutrustning för storhushåll och industri, en bransch där konkurrensen är stenhård och det ställs stora krav på robusta produkter.

Pressen som Alliance har investerat i är en ODEN-F-5000-16/13 med en presskraft på 5000 kN och en bordsstorlek på 1600×1300 mm. Pressen blir en del av företagets nya produktlinje industritvättmaskiner och ska tillverka 24 olika delar. Med den nya pressen får Alliance en stor effektiviseringsvinst vid verktygsbyten. ODENs automatiska verktygslåsning med förinställda verktyg gör att bytena går både snabbt och säkert.

– Tack vare automatiseringen och precisionen vid verktygsbytena blir arbetet mindre operatörsberoende och repeternoggrannheten ökar. Detta ger färre avvikelser och mindre kassation, berättar Mikael Bramstedt, Technical Sales Manager som ansvarar för Allianceaffären på AP&T.

Genom att byta till den nya pressen kan Alliance öka sin effektivitet i linje med det LEAN-arbete som företaget kontinuerligt arbetar med i sin produktion.

– Effektiviteten är en stor vinst för oss, vi värdesätter även den förbättrade ergonomin och säkerheten som den nya pressen erbjuder. De förinställda verktygen och pressens säkerhetsfunktioner, som automatiskt stopp om man går innanför säkerhetszonen, minskar risker för skador och eventuella handhavandefel, säger Petr Matejka, utvecklingsingenjör från Alliance i samband med utbildning och test av den nya pressen på plats hos AP&T i Tranemo.

Produktkvalitet och smidig köpprocess avgörande

I offertstadiet tog Alliance kontakt med ett antal leverantörer. Enligt Petr Matejka föll valet på AP&T av flera skäl.

– För det första är maskinerna välbyggda med delar från kända kvalitetsmärken. Det var också en stor fördel att AP&T kan erbjuda service och utbildning lokalt hos oss. Och när det gäller själva köpprocessen så uppskattar jag att den gick så smidigt och den lyhördhet för våra behov som AP&T visat, säger Petr.

AP&T har lång erfarenhet från vitvarubranschen och kunde därför snabbt förstå Alliance process och behov. Den lokala säljaren, Sławomir Grabowski, i grannlandet Polen samt Mikael Bramstedt från AP&T i Sverige åkte ner och träffade kunden på plats.

– Kort efter att vi möttes på plats på fabriken i Pribor, Tjeckien lämnade vi ett förslag som vi trodde skulle passa Alliance. Det visade sig att vi hade läst av Alliance behov rätt, säger Mikael Bramstedt.

Alliance satsar framåt

Den nya pressen gör det möjligt för Alliance att effektivisera och höja kvaliteten på de egna produkterna genom produktionsprecision, samt få kraft att expandera.

– Att skaffa en ny press av den här kalibern är ett av många viktiga steg vi tar för att stärka vår position på marknaden. Det är en stor investering, men om man inte satsar så når man inte heller upp till sina mål, konstaterar Petr Matejka.