kuka-LBR-iiwaKUKA Nordic genomförde nyligen ett event för sina kunder och partners. På plats på det nordiska huvudkontoret i Göteborg fick deltagarna bland annat ta del av robottillverkarens produktnyheter. Störst intresse väckte LBR iiwa som tillhör nästa generations robotar och är marknadens första industrirobot som samspelar med människor.

LBR iiwa har funnits med på ett antal mässor, men detta var första gången potentiella kunder fick möjlighet att bekanta sig närmare med och testa den nya mänskliga roboten på hemmaplan.

KUKA som är en av världens ledande robottillverkare står inför stora förändringar av sin verksamhet. Det kunde Jonas Glimdén, vd för det nordiska bolaget, berätta inledningsvis på eventets första dag.

– Vår ambition är att vara en relevant partner åt våra kunder och att hjälpa dem att utveckla deras affär med allt från utveckling av nya produkter och lösningar till professionella tjänster inom installation, utbildning och service.

Den nya inriktningen innebär en fortsatt fokusering på nya användnings- områden för industrirobotar utanför fordonsbranschen som är det segment som har den största penetrationen av robotar idag. Ett mål är att bli ledande inom bland robotik i Medical-segmentet.

– Automation är framtiden för många områden och en förutsättning för att få företagen att stanna inom de länder i EU som har höga lönekostnader,  konstaterade Jonas Glimdén som är mycket nöjd med årets event.

– Vi satsar stort på att involvera våra partners så det är naturligtvis glädjande att så många som 62 deltagare från hela Norden inklusive Baltikum har tagit sig tiden för att komma hit. Syftet är att göra det enklare för våra partners att konfigurera, sälja och driftsätta roboten. En av våra styrkor är ”high mix, low volume” då många av våra kunder har korta produktionsserier med behov av att snabbt kunna förändra och ställa om produktionen. Vi vill visa hur enkelt detta är för operatören och hur man snabbt kan sy ihop nya lösningar.

Sören Frid på Elektroautomatik i Sverige sammanfattade sin syn på KUKA:s event.

– Det här är ett utmärkt tillfälle att lära känna varandra bättre. Partnerdagarna är värdefulla för oss, vi får träffa och utbyta erfarenhet med KUKA och övriga partners och branschkollegor som är med på eventet.