”Minst lika stor satsning som Öresundsbron” Volvo Personvagnar lovar att investera 11 miljarder dollar, motsvarande 73 miljarder kronor, i nya motorer och plattformar för nya bilar fram till 2015. Närmare hälften hamnar i Sverige.

I Sverige satsas omkring 35 miljarder kronor under perioden, uppger Volvo. –Detta är en av de största industriinvesteringarna som gjorts i Sveriges historia, säger Volvos nye vd Håkan Samuelsson vid en pressträff. Enligt  SVT:s Jan Nylander är satsningen minst lika stor som Öresundsbron, som stod klar 2000.

Ny karossfabrik i Torslanda

Kostnader för produktutveckling är den större delen av Volvo PV:s  investering i Sverige. Omkring en tredjedel av investeringarna satsas på uppgradering av Volvos svenska anläggningar. Dessutom byggs en ny karossfabrik i Torslanda som blir klar andra halvåret 2013. Investeringarna omfattar även karossfabriken i Olofström. Även i motorfabriken i Skövde genomförs genomgripande förändringar. Där ska de nya fyrcylindriga motorerna tillverkas.Samuelsson, som tog över vd-posten efter Stefan Jacoby i oktober,  inledde pressträffen i Volvos säkerhetscentrum med att kort kommentera situationen på marknaden.

Ska lugna oroskorpar

-Ekonomin i Europa befinner sig i kris. Fordonsförsäljningen krymper. Vi måste koncentrera oss på att säkra våra marknadsandelar. Volvos försäljning ligger ungefär sex procent lägre i år jämfört med förra året. Därför sänks takten och inhyrda har fått sluta. Samuelsson betonar vikten av att fortsatta satsa för framtiden vilket man gör med det omfattande investeringsprogrammet. –Det är ett stort industriprojekt för Sverige, säger Håkan Samuelsson. Satsningen ska också lugna oroskorparna hoppas han. –Är det någon som tror att Volvo har för avsikt att flytta till Kina kan vi stoppa de funderingarna med beskedet i dag, säger han.

Säkrar jobb – men inga nya

Några nya jobb väntas dock inte trots Volvos satsningar. –Vi säkrar de jobb vi har i dag. Volvo har 14.500 anställda i Sverige, säger Håkan Samuelsson. Exakt vilka summor det rör sig om för fabriksutbyggnad kontra utveckling av den nya plattformen och den nya motorfamiljen vill inte Volvo berätta. Inte heller några detaljer om hur alltihop finansieras. –Det blir en balans mellan eget kassaflöde och lån, säger Håkan Samuelsson. I april skrev Volvo en avsiktsförklaring om kredit från den kinesiska banken China Development Bank. Förhandlingarna ska enligt Volvoledningen förhoppningsvis snart vara klara. –Lånet i Kina är en viktig pusselbit och vi hoppas att inom kort kunna komma tillbaka till det, säger Håkan Samuelsson. Den nya motorfamiljen med endast fyrcylindriga motorer ska lanseras om ungefär ett år. Först blir det i bilar i Volvos 60-serie. Den första bilen som görs på den nya plattformen, kallad SPA, blir nästa generations XC 90 som lanseras i slutet av 2014.

Källa & författare Anders Eliasson Svt.se, Länk till orignalartikel