På Assa Abloys låsfabrik i Joensuu i östra Finland beslöt man sommaren 2010 att överflytta tyngdpunkten gällande servicen av verktygsmaskinerna från reparation till förebyggande underhåll. Avsikten var att få bättre kontroll över underhållskostnaderna och att förbättra produktiviteten.

Bakgrunden till beslutet var Assa Abloy koncernens principbeslut att fokusera på kärnverksamheten och låta experter ta hand om stödfunktionerna.
– När det gäller externa samarbetspartners ser vi huvudsakligen till deras kompetens. Nu har vi snart samarbetat två år med Konecranes och utgående från den här erfarenheten är Konecranes en pålitlig samarbetspartner som lyssnar på oss och noggrant följer överenskomna principer, säger Jouko Rummukainen, som ansvarar för underhållsverksamheten i fabriken.
Genom samarbetet söktes inte enbart besparingar utan Assa Abloy ville framför allt säkerställa en jämn produktion genom att utveckla serviceverksamheten.
– Helt felfria kan maskiner väl aldrig bli, men som helhet har verktygsmaskinerna fungerat mera tillförlitligt än tidigare.

Effektivare förhandsplanering


Assa Abloys fabrik i Joensuu har sex produktionslinjer och ungefär 650 verktygsmaskiner av vilka ungefär 10 procent är kritiska för produktionen.
Servicechef Toni Muukkonen berättar att Konecranes heltäckande underhållskoncept Machine Tool Service har löpt smärtfritt efter det första halvårets inkörningsperiod.
– När vi följer en detaljerad tidtabell över kommande serviceåtgärder, planerade reparationer och moderniseringar kan de beaktas i produktionen långt på förhand.
Muukkonen konstaterar att en stab på ett tjugotal servicemän är ett lämpligt antal för att sköta maskinunderhållet i Assa Abloys fabrik i Joensuu.
– Ingen blir överbelastad utan alla har hela tiden ett jämnt och kontinuerligt arbetsflöde.
En förklaring till att arbetet kan fördelas jämnare än tidigare är att man strävar efter en arbetsfördelning där två tredjedelar är förebyggande underhåll och en tredjedel reparationer.
– Tidigare var proportionen den motsatta och då kunde arbetsmängderna variera varje dag. Nu får både servicepersonalen och produktionssidan information om kommande underhållsåtgärder tre veckor på förhand. Det här nya arbetssättet har redan visat sin styrka i det dagliga arbetet.


En söndrig maskin producerar ingenting

Försäljningsdirektör Markku Kaleva på Konecranes Service konstaterar att förebyggande underhåll kan förbättra produktiviteten och lönsamheten avsevärt.
– En söndrig maskin producerar ingenting och kostnaderna för att reparera en maskin ökar i praktiken ju mer brådskande reparation det är fråga om, säger han.
Med hjälp av förebyggande underhåll och på förhand planerade reparationer fungerar maskinerna bättre och antalet oplanerade produktionsstopp minskar.
– Det innebär att maskinerna producerar mera under sin livstid och dessutom till en lägre kostnad än tidigare, säger han.
Enligt Kaleva är en av de stora fördelarna med Machine Tool Service att kunderna i takt med att informationen i systemet ökar får det lättare att fatta beslut om framtiden.
– En av tjänstens centrala stöttepelare är öppenhet. Till att börja med kartlägger vi till exempel alltid hur kunden har skött sitt underhåll. Det innebär att vi får en jämförelsepunkt som gör det möjligt att kolla att utvecklingen går planenligt.

Egna erfarenheter som grund

Konecranes har utvecklat Machine Tool Service konceptet utgående från sina egna erfarenheter.
– Vi har femtio års erfarenhet av förebyggande underhåll eftersom det är normal praxis i lyftkransbranschen. I verkstäderna har man däremot ofta reparerat verktygsmaskinerna först när man har varit tvungen, berättar Juha Anttila som ansvarar för affärsenheten Machine Tool Service på Konecranes.
Företaget började redan på 1990-talet systematiskt öka andelen förebyggande underhåll gällande verktygsmaskinerna i de egna fabrikerna.
– Sedan dess har vår serviceverksamhet växt kraftigt. Utöver Finland finns tjänsten också i Sverige, Norge, Storbritannien, USA, Tyskland, Kina och Estland.
Gäller alla märken
Konecranes Machine Tool Service, MTS, tillhandahåller förebyggande underhåll, reparationer, schemalagd service, modernisering och specialtjänster för produktionsmaskiner av alla märken och typer inom verkstadsindustrin.
– I den mest utvecklade formen tar vi helhetsansvaret för att utveckla underhållet av kundens verktygsmaskiner på det sätt som vi gjort i Abloys fabrik i Finland, säger Anttila.
MTS använder ett eget Internetbaserat underhållssystem. Det innehåller alla de centrala egenskaper som krävs för att kunna utveckla underhållet, som till exempel planering och schemaläggning av förebyggande underhåll samt en databas över kritiska reservdelar.
– Tack vare det här systemet ser kunderna hela tiden vilka åtgärder som vidtagits och vad som ska göras och när.

För mer information vänligen kontakta

Sture Rodin

MTS Manager

+46 705 104 603

Sture.Rodin@konecranes.com

www.konecranes.com