Svenska Designpriset är en öppen tävling i grafisk kommunikation. Seco Tools kundtidning, EDGE, vann kategorin Kundtidningar vid årets prisutdelning.

Seco har nyligen gett sin kundtidning, EDGE, en ny design och detta hårda arbete har lönat sig. Tidningen har nu erkänts som den bästa kundtidning i Sverige före hundratals andra nominerade.

Över 45 000 exemplar av EDGE ges ut två gånger per år, och tidningen är översatt till 25 språk. Produktchefer, experter, Secoanställda och kunder bjuder på sin expertis och erfarenheter för att skapa intressanta artiklar,  produktinformation och rådgivning, medan grafiska designers, journalister och kreativa medarbetare i toppklass ger detta en fantastiska design och en vass stil.

Secos Jennifer Hilliard, redaktör för tidskriften, säger:

– Jag kan inte vara mer stolt över resultatet. Jag har jobbat tillsammans med Appelberg Publishing för att skapa hittills tre fantastiska nummer, och de förtjänar detta erkännande för deras hårda arbete

– Motiveringen speglar exakt det som vi vill åstadkomma med tidningen. Det känns jättekul, säger Cecilia Farkas, som tillsammans med Johan Nohr är ansvarig formgivare för EDGE på Appelberg Publishing.

Desigprisets  jury förklarar varför EDGE vann “Bästa Kundtidning”:

“Att berätta om industriell produktion och processer, är något som kan göras på många olika sätt. Av tradition oftast komplicerat och svårbegripligt för den oinvigde. I det här fallet är den grafiska formgivningen lika genomtänkt och effektiv som ingenjörernas verktyg det berättas om. Vänster och höger hjärnhalva i skön balans!”

Om Svenska Designpriset 2011:

Svenska Designpriset delades ut på Moderna Museet den 29 september. I framröstningen har både en jury och allmänheten haft möjlighet att påverka. Folkets röst representerar femtio procent av slutresultatet.

För att läsa tidning digitalt tryck här