I Södertälje uppgraderas två linjer för produktion av axlar till växellådor med nya horisontella palettmaskiner från koreanska Doosan. För leverantören, Duroc, är detta en stor och prestigefylld order – och ett uppdrag med stora utmaningar.   

– “För att öka kapaciteten och skapa flexibla raka flöden flyttas tillverkningslinjerna för huvudaxlar och sidoaxlar till en ny lokal på Scania. Vi passar samtidigt på att uppgradera såväl maskiner och processer”, säger Håkan Pilström som är huvudprojektledare.

Scania har bl a beställt två nya horisontella palettmaskiner från koreanska Doosan för kapning, centrering och gängning av axlar – samt för borrning av ”fyrakantiga hål” i sidoaxlarnas ände. Det senare ingreppet utförs med ett specialverktyg som oscillerar bort metallen under hårt tryck.

För tillverkningen av ”fyrkantshålen” krävs extremt stabila maskiner och fixturer. Enligt maskinberedare Niclas Josefsson är trasiga spindellager, skev dubb, fixturer som rör på sig, svårighet att hitta centrumlägen bara några exempel på problem som kan uppstå om en maskin inte är tillräckligt stabil.

– Doosans HP 6300 utmärkte sig extra när det gällde stabilitetskraven. Det är en koreansk standardmaskin som ska anpassas till våra helautomatiska produktionslinjer och till delar av våra tekniska föreskrifter, TFP, som framförallt gäller säkerhet – något som Scania aldrig tummar på, säger han. Scanias TFP-manual omfattar bl a maskiners säkerhet, prestanda, bullernivåer, driftsekonomi, strålning, leveransåtaganden etc, etc.

Fixturer med hög kapabilitet

Duroc Machine Tool, som representerar Doosan i Sverige, ansvarar för samordningen av alla olika delar i projektet.

– “Detta är ett stort och prestigefyllt uppdrag – och ett projekt med stora utmaningar. Flera bolag inom Duroc-gruppen är inblandade”, berättar Urban Åström hos Duroc Machine Tool.

Två kompletta maskinlösningar, färdiga att pluggas in i Scanias produktionslinjer, ska levereras våren 2012. Projektets betydelse understryks av att Doosan skickar egen personal som deltar i projektmötena med Scania.

Duroc Tooling i Robertsfors ansvarar för konstruktion och tillverkning av fixturer. Scania har beställt två fixturer till respektive linje.

– “Utmaningen är att konstruera fixturer med hög kapabilitet som klarar många olika typer av axlar och som kan riggas om på mindre än 10 minuter med bibehållen hög fastspänningskraft om 150 bar”, säger Johan Suup, VD för Duroc Tooling, systerbolag till Duroc Machine Tool.

Han berättar att vändbordet i Doosan-maskinerna förses med dubbla fixturer med plats för två axlar vardera. Med en toppstyrd portalgeider laddas och lossas axlarna i den ena fixturen samtidigt som axlarna i den andra fixturen är i bearbetningsutrymmet.

Innan leverans till Scania kommer all utrustning att byggas upp och provköras i full skala hos Duroc i Robertsfors.

Bra maskiner

Niclas Josefsson berättar att merparten av de befintliga maskinerna hos Scania kommer från Europeiska tillverkare. Det är först under senare år som företaget även börjat titta närmare på maskiner från Asien.

– “I mer standardbetonade applikationer kan vi tänka oss att välja maskiner från andra världsdelar. Eftersom vi själva står för underhållet vill vi att våra maskiner ska vara byggda med standardkomponenter så att vi snabbt kan få tag på reservdelar”.

Håkan Pilström berättar att Scania i Södertälje nyligen även installerat en fleroperationsmaskin och en svarv från Doosan i en ny tillverkningslinje för balansaxlar. Generellt har installationen fungerat bra.

– “Det nu aktuella axel-projektet är annorlunda. Vi har aldrig tidigare köpt en automatiserad produktionslösning baserat på koreanska maskiner. Om allt fungerar som vi tänkt oss får vi en mycket bra produktionsenhet”, säger han.

För mer information kontakta

Urban Åström, Affärsområdeschef Doosan, 08-630 23 27, E-post: urban.astrom@duroc.com